Dátum publikácie:25. 11. 2025

Od 1. 1. 2026:
Zákon č. 315/2025 Z. z.: Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke
Zvýšenie bezpečnosti chodcov na chodníkoch
Vzhľadom na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných prostriedkov s pomocným motorčekom je cieľom zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch. Úprava preto okrem iného zavádza aj definíciu doposiaľ chýbajúcej hodnoty rýchlosti chôdze, a to na hodnotu 6 km/h. Vychádza z hornej hranice priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení je výrazne nižšie.
Rýchlosťou chôdze je rýchlosť neprevyšujúca 6 km·h-1.
Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, smie používať pravú stranu chodníka, pričom nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník a nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, smie použiť chodník, len ak neohrozí ani neobmedzí chodcov; inak musí použiť pravú krajnicu alebo pravý okraj vozovky.
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici. Osoby mladšie ako desať rokov, osoby, ktoré ich sprevádzajú, a osoby, ktoré ich vezú podľa odseku 3, smú jazdiť po pravej strane chodníka, ak tým neohrozujú ani neobmedzujú chodcov a dodržiavajú rýchlosť chôdze.
Ak je zriadená cestička pre chodcov a cyklistov označená príslušnou dopravnou značkou, cyklista nesmie ohroziť chodca. Ak cestička pre chodcov a cyklistov má oddelené pruhy pre chodcov a cyklistov, sú chodci a cyklisti povinní použiť len pruh pre nich určený; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, pri vchádzaní na cestičku pre chodcov a cyklistov a vychádzaní z nej, pričom sa nesmú vzájomne ohroziť. Ak dopravná značka umožňuje cyklistom použiť cestičku pre chodcov, cyklista nesmie obmedziť ani ohroziť chodcov a musí dodržiavať rýchlosť chôdze.
Vodiči vo veku od 65 do 70 rokov
Úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne viesť motorové vozidlo zo 65 na 70 rokov vrátane akceptácie všeobecnej preventívnej prehliadky ak bola vykonaná v príslušnom kalendárnom roku v ktorom vznikla povinnosť absolvovať lekársku prehliadku.
§ 87 ods. 4:
Ostatní vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu Slovenskej republiky a ktorí dovŕšili vek 65 70 rokov, sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov.
§ 87 ods. 7:
Za lekársku prehliadku podľa odseku 4 sa považuje aj preventívna prehliadka fyzickej osoby u lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo vykonaná podľa osobitného predpisu,Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov. absolvovaná v kalendárnom roku, v ktorom vznikla povinnosť podrobiť sa pravidelnej lekárskej prehliadke, ak táto prehliadka spĺňa požiadavky na zdravotnú spôsobilosť ustanovenú týmto zákonom. V prípade pravidelnej lekárskej prehliadky na účely vedenia motorového vozidla podľa osobitného predpisu,Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. možno takúto preventívnu prehliadku považovať za náhradu len vtedy, ak fyzická osoba o jej vykonanie výslovne požiada a lekár vykoná všetky úkony ustanovené na posúdenie zdravotnej spôsobilosti vodiča.
Od 1. 1. 2029:
Zákon č. 314/2025 Z. z.: Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke
Zavedenie predného brzdového svetla ako dobrovoľného prvku aktívnej bezpečnosti
Cieľom novely je umožniť zavedenie predného brzdového svetla ako dobrovoľného prvku aktívnej bezpečnosti na motorových vozidlách kategórie M (osobné vozidlá) a N (nákladné vozidlá) v Slovenskej republike. Cieľom je legislatívne zakotviť možnosť použitia tohto prvku, ktorý podľa dostupných výskumov prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky tým, že poskytuje včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla ostatným účastníkom cestnej premávky, najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo sa k nemu blížia z protismeru (napríklad na križovatkách, pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov).
Motorové vozidlo kategórie M a N20) môže byť vybavené jedným predným brzdovým svetlom zelenej farby schváleného typu. Ak je vozidlo vybavené predným brzdovým svetlom, vodič ho smie používať. Predné brzdové svetlo sa musí rozsvecovať a zhasínať súčasne s brzdovými svetlami vozidla. Použitie predného brzdového svetla nesmie ohroziť bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky a musí byť v súlade s technickými požiadavkami ustanovenými všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo dopravy.
Zdroj: Dôvodové správy noviel
Autor: Redakcia Bezpečnosť v praxi
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace právne predpisy ZZ SR