Smernica pre strážnu službu v obchodnej prevádzke – vzor

Smernica je prioritne určená pre prevádzkovateľov SBS a pre ich zamestnancov – strážnikov, ktorí externe dodávajú strážne služby majiteľom obchodných prevádzok na základe zmluvy o poskytovaní strážnej služby. Z praxe je toto najčastejšia situácia v obchodných prevádzkach. Menej častou situáciou je to, že obchodné prevádzky majú vlastných strážnikov – kmeňových zamestnancov, a prevádzkujú vlastnú ochranu. Smernicu je potrebné upraviť na konkrétnu situáciu v každej obchodnej prevádzke.

Dátum publikácie:17. 5. 2021
Autor:Ing. Ľubica Gulášová
Oblasti práva: Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Bezpečnostné služby
Právny stav od:1. 5. 2021

Smernica pre strážnu službu v obchodnej prevádzke – vzor

 

1. Cieľom práce strážnika v obchodnej prevádzke je prevencia vzniku krádeží a minimalizovanie ich počtu ako zo strany zákazníkov tak i personálu predajne, zabezpečovanie poriadku v prevádzke a ochrana všetkých prítomných osôb.

 

Hoci je v bežnom ponímaní ťažiskovou činnosťou strážnika najmä znižovanie počtu krádeží, je dôležité pochopiť, že prioritne chráni strážnik najmä život a zdravie zákazníkov, personálu prevádzky, ako aj svoj vlastný.

 

Preto nie je prípustné, a to za žiadnych okolností, aby strážnik ohrozil život a zdravie zákazníkov alebo personálu predajne takým konaním, ktorého cieľom by bolo zamedzenie krádeže alebo „dolapenie“ páchateľa (napr. uzatvorenie vstupných dverí predajne s cieľom zamedziť páchateľovi v úniku, prenasledovanie páchateľa, ktorý sa odmietol identifikovať, bezdôvodné vyvolanie fyzickej potýčky s agresívnym zákazníkom a pod.).

 

Pri každom úkone, ktorý sa chystá strážnik vykonať voči osobe, by mal mať na pamäti, že nesmie prekročiť mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu, ktorý sleduje a zároveň musí dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť tejto osoby, ako aj svoju vlastnú. Zároveň nesmie pripustiť, aby danej osobe vznikla v súvislosti s jeho činnosťou bezdôvodná ujma.

 

Strážnik je povinný riadiť sa pri výkone svojej práce v prvom rade zákonom o súkromnej bezpečnosti č. 473/2005 Z. z. v platnom znení, ostatnými zákonmi SR a touto smernicou.

 

2. Zákon o súkromnej bezpečnosti (ďalej len zákon) strážnika oprávňuje:

 

  • presvedčiť sa zrakom, hmatom alebo technickými prostriedkami, či ten, kto odchádza z chráneného objektu, nemá na sebe alebo pri sebe predmety pochádzajúce z protiprávnej činnosti a tieto mu odobrať,
  • zakázať vstup do chráneného objektu nepovolaným osobám,
  • vyžadovať preukázanie totožnosti u osoby, ktorá je pristihnutá pri páchaní priestupku alebo trestného činu, ktorý súvisí s výkonom fyzickej ochrany, alebo bezprostredne po spáchaní takéhoto priestupku alebo trestného činu,
  • na čas nevyhnutný, do príchodu policajta, Vojenskej polície alebo obecnej polície, predviesť na strážne stanovisko osobu, ktorá v súvislosti s výkonom fyzickej ochrany odmieta alebo nemôže hodnoverne preukázať svoju totožnosť a bola pristihnutá pri páchaní priestupku alebo bezprostredne po spáchaní priestupku, alebo ktorá bola pristihnutá pri neoprávnenom vstupe do chráneného objektu alebo na chránené miesto alebo pri neoprávnenom výstupe z chráneného objektu alebo z chráneného miesta.

 

3. Zákon strážnikovi ukladá tieto povinnosti:

  • na mieste, kde bol spáchaný trestný čin alebo kde došlo k ublíženiu na zdraví, alebo bola použitá strelná zbraň alebo vecný bezpečnostný prostriedok, je strážnik povinný počínať si tak, aby žiadnym spôsobom nesťažil vyšetrovanie a preto musí:
  • chrániť stopy pred zničením, poškodením alebo odstránením,
  • zamedziť prístupu nepovolaných osôb na takéto miesto,
  • zabrániť vnášaniu alebo vynášaniu predmetov z takého miesta,
  • neodkladne ohlásiť udalosť najbližšiemu útvaru Policajného zboru,
  • zamedziť ďalším škodlivým následkom udalosti.

 

4. Strážnik sa pri výkone svojej práce riadi touto smernicou, pokynmi svojho nadriadeného a v určitej miere i pokynmi vedenia predajne.

 

Strážnik sa riadi touto smernicou, ktorá je schválená nadriadeným pracovníkom a riadi sa i ďalšími aktuálnymi pokynmi svojho nadriadeného, ktoré nie sú zahrnuté v tejto smernici a ktoré sú potrebné na vyriešenie aktuálnej situácie v obchodnej prevádzke. Pokynmi vedenia obchodnej prevádzky sa strážnik riadi iba v tom prípade, ak neodporujú pokynom nadriadeného alebo tejto smernice a majú charakter odporúčania alebo rady. V prípade pochybností sa telefonicky informuje u svojho nadriadeného.

 

5. Strážnik má k dispozícii dole uvedené telefónne čísla, na ktoré volá v prípade vzniku mimoriadnych udalostí popísaných nižšie v bode 12.

 

Telefónne čísla má uložené v služobnom mobilnom ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


Autor: Ing. Ľubica Gulášová

Prílohy

  • Smernica pre strážnu službu v obchodnej prevádzke – vzor / 83 kB

Súvisiace vzory

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.