Úrad verejného zdravotníctva

Pre úrady verejného zdravotníctva sa v bežnej praxi často používa označenie „Hygiena“.

Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky:

  • riadi a za jeho činnosť  zodpovedá hlavný hygienik Slovenskej republiky,
  • je nadriadeným služobným úradom regionálnym úradom verejného zdravotníctva,
  • kompetencie a pôsobnosť úradov na úseku ochrany, podpory a rozvoja verejného zdravia ustanovuje § 5 až § 7 zákona č. 355/2007 Z. z.

Odborná činnosť na odboroch preventívneho pracovného lekárstva úradov je zameraná na:

  • výkon štátneho zdravotného dozoru,
  • prípravu podkladov pre posudkovú činnosť orgánu verejného zdravotníctva na uvedenie priestorov do prevádzky,
  • posudzovanie tzv. chránených pracovísk pre osoby so zmenenou pracovnou schopnosťou,
  • hodnotenie tepelnej záťaže zamestnancov a následné odporučenie optimálnej náhrady tekutín,
  • posudzovanie podmienok práce a fyzickej pracovnej záťaže pri podozrení na chorobu z povolania,
  • realizáciu programov a projektov na ochranu zdravia,
  • konzultácie a poradenstvo pri aplikácii legislatívnych úprav do praxe,
  • konzultácie a poradenstvo v oblasti zabezpečenia pracovnej zdravotnej služby,
  • hodnotenie faktorov pracovného prostredia,
  • hodnotenie expozície a zdravotného rizika,
  • organizáciu a zabezpečenie školiacich akcií týkajúcich sa problematiky veľmi jedovatých a jedovatých látok a prípravkov, toxikológie, ochrany a bezpečnosti pri práci,
  • schvaľovanie prevádzkových poriadkov,
  • stanoviská pre posudzovanie vplyvov pracovného prostredia na životné prostredie,
  • poradenskú a konzultačnú činnosť pre právnické a fyzické osoby k problematike nebezpečných chemických faktorov,
  • stanoviská pre zamestnávateľov týkajúce sa rizikových prác, preventívnych prehliadok,
  • posudzovanie vplyvu pracovného prostredia na zdravie zamestnancov,
  • prípravu osvetových materiálov.

Vybrané správne delikty podnikateľov:

  • neminimalizuje expozície zamestnancov a obyvateľov fyzikálnym, chemickým, biologickým alebo iným faktorom práce a pracovného prostredia,
  • v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou nezabezpečí vypracovanie písomného posudku o riziku z expozície faktorom práce a pracovného prostredia s kategorizáciou prác z hľadiska zdravotného rizika, nezabezpečí aktualizáciu posudku raz ročne pre 3. a 4. kategóriu a raz za rok a pol pre 2. kategóriu,
  • neuchováva lekárske posudky o zdravotnej spôsobilosti zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikovú prácu, 20 rokov od skončenia tejto rizikovej práce,
  • nevypracuje prevádzkový poriadok,
  • neoznámi každoročne do 15. januára príslušnému orgánu verejného zdravotníctva údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie (termín pre rok 2019 bol predĺžený do 30. 6. 2019),
  • nevypracuje v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou každoročne k 31. decembru informáciu o výsledkoch posúdenia zdravotného rizika a opatreniach vykonaných na ich zníženie alebo odstránenie na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, s hodnotením zdravotného stavu zamestnancov vo vzťahu k práci a do 15. januára nasledujúceho roku ju nepredloží príslušnému orgánu verejného zdravotníctva.

Presné znenie a iné priestupky a správne delikty si môžete pozrieť v § 56 až § 57.

Úrad plní aj úlohy kontrolného orgánu oprávneného ukladať sankcie pri uvádzaní chemických látok a zmesí na trh podľa osobitného predpisu.

Dôležité linky:

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 355/2007 Z. z. Zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia

Funkcie

Partner