Pre úrady verejného zdravotníctva sa v bežnej praxi často používa označenie „Hygiena“.
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky:
- riadi a za jeho činnosť zodpovedá hlavný hygienik Slovenskej republiky,
- je nadriadeným služobným úradom regionálnym úradom verejného zdravotníctva,
- kompetencie a pôsobnosť úradov na úseku ochrany, podpory a rozvoja verejného zdravia ustanovuje § 5 až § 7 zákona č. 355/2007 Z. z.
Odborná činnosť na odboroch preventívneho pracovného lekárstva úradov je zameraná na:
- výkon štátneho zdravotného dozoru,
- prípravu podkladov pre posudkovú činnosť orgánu verejného zdravotníctva na uvedenie priestorov do prevádzky,
- posudzovanie tzv. chránených pracovísk pre osoby so zmenenou pracovnou schopnosťou,
- hodnotenie tepelnej záťaže zamestnancov a následné odporučenie optimálnej náhrady tekutín,
- posudzovanie podmienok práce a fyzickej pracovnej záťaže pri podozrení na chorobu z povolania,
- realizáciu programov a projektov na ochranu zdravia,
- konzultácie a poradenstvo pri aplikácii legislatívnych úprav do praxe,
- konzultácie a poradenstvo v oblasti zabezpečenia pracovnej zdravotnej služby,
- hodnotenie faktorov pracovného prostredia,
- hodnotenie expozície a zdravotného rizika,
- organizáciu a zabezpečenie školiacich akcií týkajúcich sa problematiky veľmi jedovatých a jedovatých látok a prípravkov, toxikológie, ochrany a bezpečnosti pri práci,
- schvaľovanie prevádzkových poriadkov,
- stanoviská pre posudzovanie vplyvov pracovného prostredia na životné prostredie,
- poradenskú a konzultačnú činnosť pre právnické a fyzické osoby k problematike nebezpečných chemických faktorov,
- stanoviská pre zamestnávateľov týkajúce sa rizikových prác, preventívnych prehliadok,
- posudzovanie vplyvu pracovného prostredia na zdravie zamestnancov,
- prípravu osvetových materiálov.
Vybrané správne delikty podnikateľov:
- neminimalizuje expozície zamestnancov a obyvateľov fyzikálnym, chemickým, biologickým alebo iným faktorom práce a pracovného prostredia,
- v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou nezabezpečí vypracovanie písomného posudku o riziku z expozície faktorom práce a pracovného prostredia s kategorizáciou prác z hľadiska zdravotného rizika, nezabezpečí aktualizáciu posudku raz ročne pre 3. a 4. kategóriu a raz za rok a pol pre 2. kategóriu,
- neuchováva lekárske posudky o zdravotnej spôsobilosti zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikovú prácu, 20 rokov od skončenia tejto rizikovej práce,
- nevypracuje prevádzkový poriadok,
- neoznámi každoročne do 15. januára príslušnému orgánu verejného zdravotníctva údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie (termín pre rok 2019 bol predĺžený do 30. 6. 2019),
- nevypracuje v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou každoročne k 31. decembru informáciu o výsledkoch posúdenia zdravotného rizika a opatreniach vykonaných na ich zníženie alebo odstránenie na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, s hodnotením zdravotného stavu zamestnancov vo vzťahu k práci a do 15. januára nasledujúceho roku ju nepredloží príslušnému orgánu verejného zdravotníctva.
Presné znenie a iné priestupky a správne delikty si môžete pozrieť v § 56 až § 57.
Úrad plní aj úlohy kontrolného orgánu oprávneného ukladať sankcie pri uvádzaní chemických látok a zmesí na trh podľa osobitného predpisu.
Dôležité linky:
Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:
Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom!
Súvisiace právne predpisy ZZ SR