Aj dobrý úmysel niekedy nestačí – legislatíva má posledné slovo

Z praxe vidíme, že aj snaha konať prakticky nemusí byť vždy v súlade so zákonom. Slovenské aj európske predpisy prinášajú nové výzvy, ktoré si vyžadujú pozornosť podnikateľov i odborníkov.

Dátum publikácie:24. 10. 2025
Autor:Redakcia Bezpečnosť v praxi

 width=

Nie každé rozhodnutie, ktoré sa na prvý pohľad javí ako správne či spravodlivé, obstojí pri konfrontácii s právnymi predpismi. V mnohých prípadoch nestačí riadiť sa len „zdravým rozumom“ alebo dobrým úmyslom – dôležité je poznať legislatívu, ktorá situáciu upravuje.


Praxe ukazuje, že konkrétny problém často presahuje hranice jedného zákona. Je potrebné pozerať sa naň optikou viacerých právnych oblastí – napríklad pracovného, občianskeho, obchodného či daňového práva.


Navyše, podnikatelia a organizácie by nemali prehliadať nové európske nariadenia, ktoré sa uplatňujú priamo aj na Slovensku – ako napríklad GDPR, Data Act či AI Act. Tieto predpisy zásadne ovplyvňujú spôsob, akým firmy spracúvajú dáta, používajú technológie a pristupujú k ochrane práv jednotlivcov.
Preto je dôležité nielen sledovať zmeny v legislatíve, ale aj porozumieť ich praktickým dôsledkom – aby aj dobrý úmysel zostal v súlade so zákonom.

 

Pozrite si výber zaujímavých príkladov z praxe posledného obdobia:

Kontaktovanie daňovníkov e-mailom o nedoplatku

Obec ako prevádzkovateľ zhromažďuje osobné údaje daňovníkov prostredníctvom daňových priznaní k miestnym daniam, v ktorých občania dobrovoľne uvádzajú aj svoju e-mailovú adresu. Je možné prostredníctvom týchto e-mailových kontaktov informovať daňovníkov o zistenom nedoplatku na dani? Bolo by podľa vás takéto spracúvanie osobných údajov zákonné? 

 

Ako splniť informačnú povinnosť vyplývajúcu z nariadenia EÚ o údajoch?

V nadväznosti na nadobudnutie účinnosti nariadenia EÚ o údajoch (2023/2854 o harmonizovaných pravidlách tykajúceho sa spravodlivého prístupu k informáciám): musí si spoločnosť zaoberajúca sa predajom automobilov (a teda vozidiel s pripojením na internet a s tým súvisiacich digitálnych služieb), splniť informačnú povinnosť? Zákazník bude informovaný v návrhu o uzavretí kúpno-predajnej zmluvy. Je to postačujúce alebo je vhodne zvoliť aj „informačné panely“ napr. na stoloch predajcov?

 

Informovanie kandidátov o spracúvaní ich údajov pomocou AI

Je potrebné explicitne informovať kandidátov o tom, že v rámci spracovania ich osobných údajov využívame umelú inteligenciu? Konkrétne ide o to, že poznámky a informácie z telefonického prescreeningu sú vyhodnocované aj pomocou AI nástrojov.

 

Ako postupovať v prípade žiadosti o výmaz osobných údajov, keď tento nie je možný?

Ako zabezpečiť žiadosť o výmaz OÚ osoby z kamerového systému, ak právnym základom pre jeho uchovávanie je zákon o bankách s lehotou archivácie 13 mesiacov? Technicky ani nie je možné identifikovať, v ktorých záznamoch sa osoba nachádza a už vôbec nie je možné záznam zlikvidovať. Ako postupovať v prípade takejto žiadosti a čo dotknutej osobe odpovedať na jej žiadosť?


Autor: Redakcia Bezpečnosť v praxi

Súvisiace odborné články

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace vzory

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace príklady z praxe

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.