Dátum publikácie:24. 10. 2025

Nie každé rozhodnutie, ktoré sa na prvý pohľad javí ako správne či spravodlivé, obstojí pri konfrontácii s právnymi predpismi. V mnohých prípadoch nestačí riadiť sa len „zdravým rozumom“ alebo dobrým úmyslom – dôležité je poznať legislatívu, ktorá situáciu upravuje.
Praxe ukazuje, že konkrétny problém často presahuje hranice jedného zákona. Je potrebné pozerať sa naň optikou viacerých právnych oblastí – napríklad pracovného, občianskeho, obchodného či daňového práva.
Navyše, podnikatelia a organizácie by nemali prehliadať nové európske nariadenia, ktoré sa uplatňujú priamo aj na Slovensku – ako napríklad GDPR, Data Act či AI Act. Tieto predpisy zásadne ovplyvňujú spôsob, akým firmy spracúvajú dáta, používajú technológie a pristupujú k ochrane práv jednotlivcov.
Preto je dôležité nielen sledovať zmeny v legislatíve, ale aj porozumieť ich praktickým dôsledkom – aby aj dobrý úmysel zostal v súlade so zákonom.
Pozrite si výber zaujímavých príkladov z praxe posledného obdobia:
Kontaktovanie daňovníkov e-mailom o nedoplatku
Obec ako prevádzkovateľ zhromažďuje osobné údaje daňovníkov prostredníctvom daňových priznaní k miestnym daniam, v ktorých občania dobrovoľne uvádzajú aj svoju e-mailovú adresu. Je možné prostredníctvom týchto e-mailových kontaktov informovať daňovníkov o zistenom nedoplatku na dani? Bolo by podľa vás takéto spracúvanie osobných údajov zákonné?
Ako splniť informačnú povinnosť vyplývajúcu z nariadenia EÚ o údajoch?
V nadväznosti na nadobudnutie účinnosti nariadenia EÚ o údajoch (2023/2854 o harmonizovaných pravidlách tykajúceho sa spravodlivého prístupu k informáciám): musí si spoločnosť zaoberajúca sa predajom automobilov (a teda vozidiel s pripojením na internet a s tým súvisiacich digitálnych služieb), splniť informačnú povinnosť? Zákazník bude informovaný v návrhu o uzavretí kúpno-predajnej zmluvy. Je to postačujúce alebo je vhodne zvoliť aj „informačné panely“ napr. na stoloch predajcov?
Informovanie kandidátov o spracúvaní ich údajov pomocou AI
Je potrebné explicitne informovať kandidátov o tom, že v rámci spracovania ich osobných údajov využívame umelú inteligenciu? Konkrétne ide o to, že poznámky a informácie z telefonického prescreeningu sú vyhodnocované aj pomocou AI nástrojov.
Ako postupovať v prípade žiadosti o výmaz osobných údajov, keď tento nie je možný?
Ako zabezpečiť žiadosť o výmaz OÚ osoby z kamerového systému, ak právnym základom pre jeho uchovávanie je zákon o bankách s lehotou archivácie 13 mesiacov? Technicky ani nie je možné identifikovať, v ktorých záznamoch sa osoba nachádza a už vôbec nie je možné záznam zlikvidovať. Ako postupovať v prípade takejto žiadosti a čo dotknutej osobe odpovedať na jej žiadosť?
Autor: Redakcia Bezpečnosť v praxi
Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia
Súvisiace príklady z praxe