Environmentalista v škole

V školskom prostredí vznikajú rôzne druhy odpadov. Školy sa tak zaraďujú medzi držiteľov odpadu, preto sa na nich vzťahujú základné zákonné povinnosti držiteľov odpadu.

Dátum publikácie:16. 12. 2025
Autor:JUDr. Lucia Onderčová, PhD.

Tri deti s papierovými krabicami nad hlavou so symbolmi recyklácie

Školy a školské zariadenia, tak ako aj iné subjekty sú pri nakladaní s odpadom povinné postupovať v súlade s odpadovou legislatívou, predovšetkým teda v súlade so zákonom č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o odpadoch“). 

V školskom prostredí vznikajú rôzne druhy odpadov od obalov z desiat, PET fliaš, plechoviek, servítok, cez papier, kartóny až po batérie, žiarovky, elektroodpad, ako sú napr. počítače, notebooky, telefóny a podobne a taktiež bioodpad. Školy sa tak zaraďujú medzi držiteľov odpadu, preto sa na nich vzťahujú základné zákonné povinnosti držiteľov odpadu, a to: 

  • povinnosť správne zaradiť odpad alebo zabezpečiť správnosť jeho zaradenia; 
  • povinnosť zhromaždiť vytriedený odpad podľa druhu a zabezpečiť takto zhromaždený vytriedený odpad pred znehodnotením, odcudzením prípadne únikom; 
  • v prípadne nebezpečných odpadov (v školách odpady vznikajúce pri výučbe predmetov, ako sú napr. chémia, fyzika) povinnosť nebezpečný odpad zhromaždiť oddelene, označiť ho a zabezpečiť nakladanie s ním podľa osobitných predpisov; 
  • povinnosť dodržiavať hierarchiu odpadového hospodárstva (prevencia vzniku odpadu, príprava na opätovné použite, recyklácia, zhodnotenie odpadu, zneškodnenie odpadu); 
  • povinnosť odovzdať odpad osobe oprávnenej na nakladanie s odpadmi. 

Keďže školy ako držitelia odpadu majú základnú povinnosť postupovať v súlade so zákonom o odpadoch vzťahuje sa na ne povinnosť dodržiavať hierarchiu odpadového hospodárstva, čo znamená v prvom rade zabezpečiť minimalizáciu vzniku odpadu. Príkladom môže byť minimalizácia rôznych obalov, napr. z potravín alebo drogérie, ktoré škola zakupuje vo väčších objemoch. Minimalizáciu vzniku niektorých druhov odpadov nie je možné stopercentne zabezpečiť, preto ďalej v hierarchii nasleduje opätovné použitie odpadu, resp. príprava na opätovné použite, tzn. spracovanie odpadu takým spôsobom, aby ho bolo možné použiť na pôvodný účel, čím sa stáva produktom. Školy tak môžu zabezpečiť najmä opravu odpadových predmetov tak, aby ich bolo možné znova používať a nestal sa z nich odpad, ktorý musí byť zneškodnený. Ďalej nasleduje recyklácia ako proces spracovania odpadových predmetov za účelom výroby nových produktov. Školy majú veľa možností, ako využiť odpadové predmety z rôznych druhov materiálov, ako sú papier, plast, sklo, drevo tak, aby odpadové predmety bolo možné využiť na nové účely. Ak nemožno odpadové predmety opätovne použiť ani ich zrecyklovať, je potrebné uvažovať nad možnosťou zhodnotenia odpadu, a teda nad prospešným využitím niektorých vlastností odpadu. Pokiaľ nie je možná ani jedna z vyššie uvedených možností, potom je potrebné odpad zneškodniť v súlade s odpadovou legislatívou. 

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám   na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Environmentalista v škole

 


Autor: JUDr. Lucia Onderčová, PhD.

 

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace odborné články

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.