Dátum publikácie:21. 4. 2023

Zákon o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonovČíslo legislatívneho procesu: LP/2022/27
Keďže doterajší právny rámec ochrany ovzdušia, a to zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov (ďalej len „starý zákon o ochrane ovzdušia“) v súčasnosti neposkytuje dostatočnú odozvu na aktuálne výzvy ochrany ovzdušia, bola schválená nová právna úprava ochrany ovzdušia – zákon o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon o ochrane ovzdušia bol schválený v Národnej rade SR už dňa 20. 12. 2022, avšak zo strany prezidentky SR bol dňa 2. 1. 2023 vetovaný. So zapracovanými pripomienkami prezidentky SR bol opätovne schválený v Národnej rade SR dňa 17. 2. 2023, pričom ku dňu prípravy tohto článku zákon o ochrane ovzdušia v Zbierke zákonov SR nevyšiel (ďalej len „zákon o ochrane ovzdušia“ alebo „zákon“).V tejto súvislosti si dovoľujeme uviesť, že odklad účinnosti zákona o ochrane ovzdušia (účinnosť pôvodne avizovaná na 1. 1. 2023) spôsobil aj to, že povinnosť vykonávať evidenčnú a ohlasovaciu povinnosť o nakladaní s odpadom elektronicky je právne účinná dňom 1. 1. 2023 (keďže práve zákonom o ochrane ovzdušia malo dôjsť k jej posunutiu na 1. 1. 2024).
Hlavným cieľom zákona o ochrane ovzdušia je zabezpečenie a udržanie dobrej kvality ovzdušia, zavedenie politík a opatrení z Národného programu znižovania emisií do roku 2030 a tiež priemet politík z Programového vyhlásenia vlády 2021 do právnej úpravy.
Právna úprava zákona o ochrane ovzdušia sleduje tri hlavné línie:
- kvalitu ovzdušia – ustanovením prípustnej úrovne znečistenia ovzdušia a nástrojmi na jej zlepšenie,
- zníženie celkových emisií – ustanovením národných záväzkov znižovania emisií a prijatím politík a opatrení na ich dodržanie a
- obmedzovanie emisií v zdroji – ustanovením emisných požiadaviek pre stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia a tiež ustanovením požiadaviek na kvalitu vybraných výrobkov, ako sú palivá alebo regulované výrobky.
Na účely zákona o ochrane ovzdušia sa „ovzduším“ rozumie okolité ovzdušie v troposfére. Vnútorné ovzdušie v budovách, ako aj pracovné prostredie teda nepodlieha úprave podľa zákona o ochrane ovzdušia.
Zdroje znečisťovania ovzdušia delí zákon na stacionárne (technologický celok, sklad palív, surovín alebo produktov, skládka odpadov, lom, plocha alebo stavba, objekt a činnosť, ktorá znečisťuje alebo môže znečisťovať ovzdušie), mobilné (najmä cestné motorové vozidlá, železničné koľajové vozidlá, plavidlá a lietadlá) alebo prenosné (stacionárny zdroj, ktorý má účelový charakter a na jednom mieste sa prevádzkuje dočasne).
1.1 Kvalita ovzdušia a vplyvy znečistenia ovzdušia na ekosystémy
Na vyjadrenie prípustnej miery znečistenia ovzdušia zákon zavádza normy kvality ovzdušia. Cieľom kvality ovzdušia je udržať kvalitu ovzdušia tam, kde je dobrá kvalita ovzdušia, a zlepšiť kvalitu ovzdušia v ostatných prípadoch. Kvalita ovzdušia sa hodnotí metódami merania, výpočtu, predpovedania alebo odhadu, ktoré vykonáva ministerstvom životného prostredia SR (ďalej len „MŽP SR“) poverená organizácia – Slovenský hydrometeorologický ústav (ďalej len „SHMÚ“). Ustanovuje sa zoznam znečisťujúcich látok, pre ktoré sa vykonáva hodnotenie kvality ovzdušia (Príloha č. 1 zákona).
...
Ďalej by vás mohlo zaujímať videoškolenie:
Základné predstavenie nového zákona o ovzduší
Autor: Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.; Mgr. Sylvia Berová; Mag. Annamária Tóthová
Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:
Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.