Dátum publikácie:28. 5. 2024

Skutočná núdzová situácia napríklad požiar môže nastať kedykoľvek a kdekoľvek bez upozornenia. To, ako dobre zareagujete na túto udalosť, závisí od toho, ako dobre ste pripravení. Existujú minimálne dva pohľady na problematiku požiaru v podnikateľskej oblasti. Jeden je zo strany štátu, čiže legislatívne požiadavky na zabezpečenie požiadaviek požiarnej prevencie a druhý pohľad z hľadiska poisťovne, ktorá nahliada na problematiku cez optiku ochrany majetku a udržania podniku na trhu aj po takej ničivej udalosti, ako je požiar. Často sa pri komunikácii s klientmi poisťovne stretávame s názorom, resp. so všeobecným presvedčením, že splnením požiadaviek legislatívy a spoliehaním sa na rýchly zásah hasičskej jednotky sú v bezpečí pred akýmkoľvek požiarnym nebezpečenstvom. Áno, to je pravda, ale zabúdajú pri tom na následky takéhoto požiaru z pohľadu straty na majetku, zásobách, postavenia na trhu a tiež možnosti obnovenia prevádzky. Štatistiky strát jasne ukazujú, že ak ste pripravení a vhodne reagujete na núdzovú situáciu, dopad na vaše podnikanie môže byť menej závažný s rýchlejšou možnosťou obnovenia prevádzky alebo služieb pre vašich zákazníkov.
Z pohľadu legislatívy je definované, ktoré úkony a opatrenia je potrebné vykonať, aby v prípade požiaru nedošlo k stratám na ľudských životoch, aby sa požiar nešíril na ďalšie objekty, nedošlo k ohrozeniu či poškodeniu životného prostredia, ale nezohľadňuje samotnú majetkovú ujmu vlastníka nehnuteľnosti a zariadení v prevádzke, ani stratu pozície na trhu. Štát vám neuhradí vzniknuté škody na majetku či zariadeniach, ani vám neprispeje na obnovu vašich podnikateľských aktivít. Hasiči nevstúpia do horiacej budovy, ak sa požiar bude nekontrolovateľne šíriť a bude padať strecha. Budú sa snažiť požiar uhasiť zvonku dostupnými prostriedkami. Nalejú do budovy tisíce litrov vody, aby zabránili šíreniu požiaru, a ak bude treba rozoberú konštrukciu, aby sa dostali k ohniskám požiaru bez ohľadu na to, či po zásahu z budovy niečo ostane alebo nie. Ich úlohou je požiar lokalizovať, zabrániť jeho šíreniu a uhasiť ho. Pre toto riskujú vlastné životy a zdravie.
Ako dobre ste vy pripravení na požiar alebo inú mimoriadnu udalosť vo vašej prevádzke? Máte spracovaný plán pre prípad požiaru, výbuchu, povodne alebo inej mimoriadnej udalosti? Podľa slovníka môžeme mimoriadnu udalosť definovať ako: „náhlu, naliehavú, zvyčajne neočakávanú udalosť alebo príležitosť, ktorá si vyžaduje okamžité konanie a rýchlu reakciu“.
Akákoľvek prevádzka, výrobný závod, sklad, zdravotnícke zariadenie, veľkoobchod, nákupné centrum alebo školský internát, potrebujete dostatočne spoľahlivý plán reakcie na takéto situácie, ktorý môže pomôcť minimalizovať negatívne dôsledky tejto udalosti. Riziko absencie týchto plánov predstavuje zvýšené škody spojené s prerušením kontinuity bežnej výrobnej činnosti a ťažkosti s obnovením prevádzky. Mimoriadna udalosť, ktorá nie je dobre zvládnutá, môže mať nepriaznivý dopad na finančnú situáciu aj stabilitu na trhu danej spoločnosti či prevádzky.
Dobre zdokumentovaný a implementovaný plán môže pomôcť minimalizovať veľkosť, rozsah a dosah škôd na majetku v prípade mimoriadnej udalosti. Zvyšuje tiež pravdepodobnosť, že spoločnosť bude schopná zachovať pokračovanie prevádzky bez dlhodobého prerušenia alebo rizika ukončenia svojej činnosti.
Plánovanie reakcie na núdzovú situáciu zahŕňa vypracovanie akčných plánov pre udalosti špecifické pre dané miesto, pričom sa zohľadňujú potreby a požiadavky danej prevádzky. Súčasťou dobrého plánovania je spolupráca s lokálnymi autoritami podľa charakteru rizika, pre ktoré sa plán vykonáva.
Autor: Ing. Mária Rusnačík Krempaská
Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:
Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR