Obmedzenie distribúcie osobných ochranných prostriedkov

Počas krízovej situácie sa zakazuje predávať alebo prevádzať osobný ochranný prostriedok (napr. výrobok zo skupiny osobných ochranných prostriedkov rizikovej kategórie III slúžiaci na ochranu dýchacích orgánov, filtračné tvárové polmasky kategórie FFP2, FFP3) iným osobám ako zákonom určeným. Ktorým osobám je možné dané prostriedky predávať a aké hrozia pokuty za porušenie tohto zákazu. Viac si prečítajte v priloženom článku.

Dátum publikácie:6. 4. 2020
Autor:Redakcia Bezpečnosť v praxi

 

tt_ruska-na-stole

Obmedzenie distribúcie osobných ochranných prostriedkov

§ 4 Zákon č. 69/2020 Z. z. o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

(1) Zakazuje sa počas krízovej situácie predávať alebo prevádzať osobný ochranný prostriedok, ktorý je určeným výrobkom podľa osobitného predpisu § 4 ods. 1 zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/425 z 9. marca 2016 o osobných ochranných prostriedkoch a o zrušení smernice Rady 89/686/EHS (Ú. v. EÚ L 81, 31. 3. 2016). a ktorý patrí do skupiny osobných ochranných prostriedkov rizikovej kategórie III podľa osobitného predpisuPríloha I nariadenia (EÚ) 2016/425. a slúži na ochranu dýchacích orgánov pred látkami a zmesami, ktoré sú nebezpečné pre zdravie, a pred škodlivými biologickými faktormi podľa osobitného predpisu,Príloha II bod 3.10.1 nariadenia (EÚ) 2016/425. ktorý je filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2, FFP3 (ďalej len „osobný ochranný prostriedok“), inej osobe ako

a) poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti,§ 4 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť na území Slovenskej republiky,

b) zdravotníckemu pracovníkovi,§ 27 zákona č. 578/2004 Z. z. ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie na území Slovenskej republiky,

c) orgánom štátnej správy alebo územnej samosprávy,

d) právnickej osobe alebo fyzickej osobe-podnikateľovi, ktorá je podľa osobitného predpisu§ 6 ods. 1 písm. j) zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov povinná zabezpečovať tieto osobné ochranné prostriedky a vykonáva práce uvedené v prílohe tohto zákona, pri ktorých je používanie týchto osobných ochranných prostriedkov nevyhnutné z dôvodu ochrany života a zdravia,

e) právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá má uzatvorenú zmluvu o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad pre dohľad“),

f) právnickej osobe alebo fyzickej osobe – podnikateľovi, ktorá poskytuje pohrebné služby na území Slovenskej republiky,

g) zamestnancovi súdnolekárskeho a patologickoanatomického pracoviska úradu pre dohľad,

h) osobe, pri ktorej na to existujú zdravotné dôvody (zoznam diagnóz, pri ktorých existujú zdravotné dôvody a podrobnosti o poskytovaní osobných ochranných prostriedkov osobám s takýmito diagnózami ustanoví Ministerstvo zdravotníctva SR všeobecne záväzným právnym predpisom),

i) osobe, ktorá distribuuje tieto osobné ochranné prostriedky na území Slovenskej republiky a ktorá má sídlo alebo miesto výkonu podnikania na území Slovenskej republiky a ktorá tieto osobné ochranné prostriedky ďalej predáva alebo prevádza iba osobám uvedeným v písmenách a) až h).

 

Správneho deliktu sa dopustí právnická osoba a priestupku sa dopustí fyzická osoba, ktorá predá alebo prevedie osobný ochranný prostriedok v rozpore s odsekom 1.

Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu:

  • od 1000 eur do 10 000 eur za správny delikt uvedený v odseku 2.
  • od 500 eur do 1000 eur za priestupok uvedený v odseku 2.

Pokutu podľa toho zákona možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď Slovenská obchodná inšpekcia zistila porušenie zákazu podľa odseku 1, najneskôr však do piatich rokov odo dňa, keď bol zákaz porušený. Pri ukladaní pokút sa prihliada na závažnosť porušenia povinností a na čas trvania.

Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu. Na konanie o ukladaní pokút podľa tohto zákona sa vzťahuje správny poriadok.


Autor: Redakcie Bezpečnosť v praxi

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 69/2020 Z. z. Zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.