Dátum publikácie:18. 2. 2022

Otázka:
Aký je výklad k povinnosti zamestnávateľa na udržiavanie OOPP podľa § 6 ods. 5 NV SR č. 395/2006 Z. z.? V konkrétnom prípade poskytuje zamestnávateľ zamestnancom OOPP – odev, ktorý je pri práci vystavený biologickým faktorom (odpadové vody).
Odpoveď:
V zmysle § 6 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov: „Zamestnávateľ zabezpečuje udržiavanie osobného ochranného pracovného prostriedku najmä čistením, opravou a výmenou.“
Podľa § 6 ods. 2 písm. c) zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci: „Na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci prostredníctvom osobných ochranných pracovných prostriedkov je zamestnávateľ povinný udržiavať osobné ochranné pracovné prostriedky v používateľnom a funkčnom stave a dbať o ich riadne používanie.“
Podľa § 6 ods. 11 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci: „Náklady spojené so zaisťovaním bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je povinný znášať zamestnávateľ; tieto náklady nesmie presunúť na zamestnanca.“
V zmysle uvádzaného § 6 ods. 5 nariadenia vlády (a naň nadväzujúce citované ustanovenia BOZP) sa bližšie vymedzila základná podmienka na udržiavanie OOPP. V súlade s ustanovením § 6 ods. 11 zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, podľa ktorého náklady spojené so zaisťovaním bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je povinný znášať zamestnávateľ, pričom tieto náklady nesmie presunúť na zamestnanca. Rovnako ako na iných úsekoch BOZP musí zamestnávateľ zabezpečovať na vlastné náklady aj zaobstarávanie, údržbu, opravy, skúšky a výmenu OOPP.
Uvádzané ustanovenie § 6 ods. 5 nariadenia vlády dáva zamestnávateľovi povinnosť, že primeranú úroveň ochrany zdravia zamestnanca zamestnávateľ zabezpečuje nielen správnym výberom OOPP, ale aj jeho udržiavaním vo vyhovujúcom prevádzkovom a zdravotne nezávadnom stave počas celého času jeho životnosti. Spôsob, periodicitu a iné relevantné aspekty má určovať zamestnávateľ primerane na to, aby OOPP udržal vo fungujúcom a hygienickom stave.
V zmysle ustanovenia § 6 ods. 5 nariadenia vlády je zamestnávateľ povinný udržiavať OOPP vo vyhovujúcom a zdravotne nezávadnom stave. Spôsob, ako konkrétne udržiavať OOPP, ustanovenie nedefinuje, keďže každý pracovný odev má špecifický a jedinečný charakter (práce, činnosti, pracoviska, pracovného prostredia), a preto nie je možné určiť dostatočne podrobné podmienky na zaistenie bezpečnosti a zdravia zamestnancov vo všeobecne záväznom predpise, ktorý by bol jednotne platný na celom území Slovenskej republiky.
V uvedenom prípade však zamestnávateľ bude povinný udržiavať OOPP najmä v zmysle návodu na obsluhu odevu a vykonávať takú údržbu, resp. dezinfekciu, ktorá je potrebná pri expozícii odevov biologickými faktormi.
Odpoveď spracovaná ku dňu 14.2.2022.
Máte otázku na bezpečnostnú tému?
Autor: JUDr. Jozef Lukajka, PhD., advokát; Advokátska kancelária LUKAJKA & PARTNERS s. r. o.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 124/2006 Z. z. Zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
- 395/2006 Z. z. Nariadenie o poskytovaní a používaní ochranných pracovných prostriedkov