Zamerané na plynovú kotolňu

Bezpečnostný manažment je prierezová disciplína a na jednotlivé skutočnosti je potrebné sa pozerať z viacerých uhlov. Preto vám prepájame legislatívu a príspevky viacerých odborníkov, ktoré sa týkajú problematiky plynového kotla/kotolne.

Dátum publikácie:27. 5. 2019
Autor:kolektív autorov

tt_plynovy-horak

 

Ak v rámci vášho objektu máte plynový kotol, bude sa ho týkať viacero legislatívnych oblastí.

 

Hlavné oblasti bezpečnosti:

  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Ochrana pred požiarmi
  • Ochrana ovzdušia
  • Objektová bezpečnosť

 

A. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci

 

  • Zamestnávateľ je v zmysle § 9 ods. 1 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v znení neskorších predpisov povinný sústavne kontrolovať stav bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane stavu bezpečnosti technických zariadení; na ten účel v intervaloch určených osobitnými predpismi zabezpečovať kontrolu tohto stavu, meranie a hodnotenie faktorov pracovného prostredia, úradné skúšky, odborné prehliadky a odborné skúšky vyhradených technických zariadení.
  • Technickými zariadeniami sú v zmysle § 2 ods. 1 vyhlášky MPSVR SR č. 508/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia (ďalej „vyhláška č. 508/2009 Z. z.“), tlakové, zdvíhacie, elektricképlynové zariadenia.

 

 

Viacej informácií si môžete prečítať v odbornom článku BOZP a vyhradené technické zariadenia, z ktorého je vyššie uvedený text.

 

 

B. Ochrana pred požiarmi

Problematiku upravuje vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 401/2007 Z. z. technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol.

Spotrebičom v zmysle danej vyhlášky je aj kotol, napr. ako palivový spotrebič:

  • palivový spotrebič vyhotovený podľa technickej normy alebo vyhotovený v stavbe, spaľujúci tuhé palivo (ďalej len „spotrebič na tuhé palivo“), spaľujúci kvapalné palivo (ďalej len „spotrebič na kvapalné palivo“), spaľujúci plynné palivo (ďalej len „spotrebič na plynné palivo“),
  • elektrotepelný spotrebič vyhotovený podľa technickej normy alebo vyhotovený v stavbe, premieňajúci elektrickú energiu na účel získania tepla,
  • spotrebič s otvoreným ohniskom na tuhé palivo, ktorý má prikladací otvor voľný bez dvierok alebo s dvierkami, ktoré treba manuálne zatvárať,
  • spotrebič s uzatvoreným ohniskom na tuhé palivo, ktorý má prikladací otvor uzavretý samozatváracími dvierkami.
  • Vyhláška ďalej rieši:
  • technické podmienky a požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní spotrebiča,
  • izolačné podložky, ochranné clony a položky,
  • vyhotovenie vstavaného spotrebiča a kozuba,
  • inštalácie spotrebičov,
  • vybavenie ohrievača,
  • technické podmienky pripájania spotrebičov,
  • požiadavky na prevádzkovanie spotrebičov,
  • technické podmienky a požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť pri výstavbe a používaní komína a dymovodu,
  • komíny, dymovody a lapače iskier, otvorené ohnisko,
  • lehoty čistenia komína, dymovodu a palivového spotrebiča a vykonávania ich kontrol.

 

 

Viacej informácií si môžete prečítať vyhláške Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 401/2007 Z. z. technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol, z ktorej je vyššie uvedený text.

 

 

C. Ochrana životného prostredia, oblasť ochrany ovzdušia

 

Z pohľadu vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší, je kotol stacionárnym zdrojom znečisťovania ovzdušia.

Povinnosti prevádzkovateľov malých zdrojov (§ 16 ods. 1 zákona):

  1. uvádzať do prevádzky a prevádzkovať stacionárne zdroje v súlade s dokumentáciou a s podmienkami určenými obcou podľa § 17 zákona,
  2. umožniť prístup zamestnancom inšpekcie a obce alebo týmito orgánmi povereným osobám ku stacionárnym zdrojom na účel zistenia množstva znečisťujúcich látok a kontroly stacionárneho zdroja a jeho prevádzky a predkladať im potrebné podklady,
  3. vykonať opatrenia na nápravu uložené obcou alebo inšpekciou,
  4. viesť prevádzkovú evidenciu o stacionárnych zdrojoch a poskytovať okresnému úradu ustanovené údaje a na požiadanie poskytovať tieto aj ďalšie údaje potrebné na zistenie stavu ovzdušia orgánom ochrany ovzdušia alebo týmito orgánmi povereným právnickým osobám,
  5. neprekročiť ustanovenú tmavosť dymu,
  6. dodržiavať ustanovené technické požiadavky a podmienky prevádzkovania stacionárnych zdrojov,
  7. podrobiť sa preskúmaniu podmienok a požiadaviek určených na prevádzku stacionárneho zdroja podľa § 31 ods. 2 a predkladať obci potrebné podklady.

Poplatková povinnosť v zmysle zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov

O poplatku právnickej osoby a fyzickej osoby oprávnenej na podnikanie, ktorá prevádzkuje veľký zdroj znečisťovania ovzdušia alebo stredný zdroj znečisťovania ovzdušia, rozhoduje okresný úrad. O poplatku právnickej osoby a fyzickej osoby oprávnenej na podnikanie, ktorá prevádzkuje malý zdroj znečisťovania ovzdušia, rozhoduje obec. 

Poplatok prevádzkovateľa malého zdroja sa pre každý zdroj určuje na kalendárny rok paušálnou sumou do výšky 663,87 € na základe oznámených údajov, a to úmerne k množstvu a škodlivosti vypustených znečisťujúcich látok alebo k spotrebe palív a surovín, z ktorých znečisťujúce látky vznikajú.

 

 

Viacej informácií si môžete prečítať v odbornom článku Výber legislatívnych aspektov a povinností v oblasti ochrany ovzdušia a súvisiacich povinností prevádzkovateľov zdrojov znečisťovania, z ktorého je vyššie uvedený text.

 

 

D. Objektová bezpečnosť majetku organizácie

 

A v neposlednom rade v prípade kotla ide o majetok s určitou hodnotou a rizikom v prípade jeho poškodenia. Z tohto dôvodu je vhodné sa pozrieť aj na jeho primerané zabezpečenie z pohľadu neoprávneného vniknutia, resp. poškodenia a pod.

Prvým a najdôležitejším krokom v procese plánovania a projektovania systému ochrany objektu je stanovenie minimálnej úrovne ochrany, od čoho sa následne odvíja výber technológií poplachových systémov a mechanických zábranných prostriedkov, dislokácie prvkov systému, parametrov, funkcionalít. Minimálna úroveň ochrany stanovuje, ktoré ochranné opatrenia majú byť implementované, v akom pomere a s akými vlastnosťami (napr. stupeň/trieda zabezpečenia, účel použitia, kľúčové parametre prvkov systémov, dislokácia).

 

 

Ďalšiu inšpiráciu môžete nájsť v článku Stanovenie minimálnych požiadaviek na úroveň ochrany majetku v organizácii, z ktorého je vyššie uvedený text.

 

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 401/1998 Z. z. Zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
  • 401/2007 Z. z. Podmienky a požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť pri palivovom spotrebiči
  • 508/2009 Z. z. Podrobnosti bezpečnosti pri práci s tlakovými a elektrickými zariadeniami
  • 137/2010 Z. z. Zákon o ovzduší
  • 410/2012 Z. z. Vyhláška o vykonávaní niektorých ustanovení zákona o ovzduší

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.