Dátum publikácie:29. 3. 2010
Oblasti práva: Správne právo / Životné prostredie / Prírodné zdroje; Ťažba, baníctvo
Zákon č. 104/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
K nutnosti pripojiť k návrhu na určenie dobývacieho priestoru aj kvalifikované podklady o spôsobe dobývania.
Nadobudnutím právoplatnosti mimoriadne dôležitého rozhodnutia o určení dobývacieho priestoru dochádza k zmene doterajšieho využitia územia (napr. rekreačné využitie, ochrana prírody) na banskú činnosť, umiestneniu dobývania a vzniku banského práva.
Dobývací priestor je možné zrušiť len po likvidácií banských diel a odpise zásob nerastných surovín (§ 27 ods. 4 a ods. 12 banského zákona) – čiže od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o dobývacom priestore až do ukončenia alebo trvalého zastavenia banskej činnosti sa rezervuje toto územie už len na banskú činnosť.
Bez posúdenia navrhovaného spôsobu dobývania a jeho účinkov na povrch nie je možné kvalifikovane rozhodnúť o vhodnosti a opodstatnenosti zmeny využitia územia na banskú činnosť a umiestnení banskej činnosti (dobývacieho priestoru) v konkrétnom území
V dôsledku uvedeného musí návrh na určenie dobývacieho priestory obsahovať veľmi konkrétne podklady, umožňujúce dostatočne posúdiť navrhovaný spôsob dobývania a jeho účinky na právom chránené verejné záujmy.
Takýmito dôležitými a konkrétnymi podkladmi sú najmä spôsob otvárky, prípravy, úpravy a zušľachťovania nerastných surovín, predbežné termíny otvárkových, prípravných a dobývacích prác, opatrenia na zníženie vplyvov činností na životné prostredie a informácia o riešení stretov záujmov.
Banský zákon v platnom znení § 24 ods. 6 písm. d) a § 27 a) ods. 3 písm. d) ukladá uchádzačovi vo výberovom konaní na určenie dobývacieho priestoru predložiť uvedené dokumenty. Túto povinnosť však neukladá organizácii, ktorá má prednostné právo na podanie návrhu na určenie dobývacieho priestoru.
Skutočnosť, že organizácia vykonávala geologický prieskum na vlastné náklady - čo je podmienkou jej uprednostnenia pri podávaní návrhu na určenie dobývacieho priestoru - nemôže byť dôvodom pre nevyžadovanie dostatočne konkrétnych podkladov pre vyhodnotenie vhodnosti navrhovaného spôsobu dobývania. V dôsledku uvedeného sa v pozmeňujúcom návrhu ukladá aj organizácii, ktorá má prednostné právo na určenie dobývacieho priestoru povinnosť predložiť vyššie uvedené podklady.
K nutnosti pripojiť k návrhu na určenie dobývacieho priestoru kladné záväzné stanovisko stavebného úradu.
S potrebou zabezpečiť reálne rešpektovanie priorít záväznej časti územných plánov sa ukladá navrhovateľovi určenia dobývacieho priestoru predložiť k jeho návrhu kladné stanovisko stavebného úradu, ktorý sleduje dodržiavanie záväznej časti územného plánu. Pri tomto návrhu sa vychádza z doterajšieho znenia § 27 ods. 1 banského zákona, podľa ktorého banský úrad určí dobývací priestor na základe záväzného stanoviska stavebného úradu (teda vychádzajúc z neho, nie v rozpore s ním). Rovnako sa vychádza z platného znenia § 33 ods. 2 stavebného zákona a § 77 ods. 2 návrhu nového stavebného zákona, ktorý vydanie rozhodnutia o využití územia (takýmto rozhodnutím je podľa § 27 ods. 6 banského zákona rozhodnutie o určení dobývacieho priestoru – viď vyššie) podmieňuje uzavretím dohody špeciálneho stavebného úradu (v tomto prípade banského úradu) a všeobecného stavebného úradu.
V súvislosti s možným názorom oponentov, že pozmeňujúcim návrhom sa dávajú stavebnému úradu (obci) neprimerané právomoci, ktoré umožnia uprednostniť miestny, partikulárny záujem pred napr. mimoriadnou investíciou národohospodárskeho významu upozorňujeme, že stavebný úrad nie je oprávnený vydať negatívne záväzné stanovisko podľa vlastného uváženia, ale len na základe schválenej záväznej časti územného plánu, alebo územného rozhodnutia alebo územného súhlasu Tieto dokumenty musia byť v súlade so schválenou záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie vyššieho stupňa (§ 36 ods. 1, § 37 ods. 2 písm. b), § 41 ods. 6 písm. b) a c) návrhu nového stavebného zákona. Povinnosť rešpektovať záväznú časť územnoplánovacej dokumentácie vyššieho stupňa je uvedená aj v súčasnej platnej úprave stavebného zákona (napr. § 27 ods.6, § 30 ods. 2 a 3).
Z uvedeného je zrejmé, že napr. v prípade mimoriadneho záujmu podporiť dobývanie nerastnej suroviny národohospodárskeho významu sa môže tento zámer vyjadriť v záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie, záväznej pre Slovenskú republiku a následne sa podľa toho primerane upraví aj záväzná časť územného plánu regiónu a následne aj územného plánu obce (podľa § 30 ods. 2 a 3 ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR