Dôvodová správa k zákonu č. 186/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Dôvodom prijatia právnej úpravy je prispôsobenie doterajšieho nastavenia systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 - 2030).

Dátum publikácie:2. 6. 2023
Oblasti práva:
Správne právo / Správne právo / Štátna správa; Životné prostredie / Ochrana životného prostredia
Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Národné hospodárstvo; Obchod, podnikanie, obchodné právo

A. Všeobecná časť

Základným nástrojom na nákladovo efektívne znižovanie emisií skleníkových plynov v priemysle, energetike a v leteckej doprave je systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v EÚ (ďalej len „EÚ ETS“). EÚ ETS je trhovo orientovaný nástroj založený na princípe stropu a obchodovania s nastaveným priebežne znižovaným ročným stropom objemu povolených emisií. V rámci tohto limitu môžu účastníci EÚ ETS podľa potreby kupovať a predávať emisné kvóty prostredníctvom aukčného systému. 1. januára 2021 vstúpil systém obchodovania s emisnými kvótami do svoje 4. fázy, ktorá bude trvať do 31. decembra 2030. Emisný strop sa počnúc rokom 2021 znižuje o lineárny koeficient 2,2 %.

Dôvodom predloženia návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je prispôsobenie doterajšieho nastavenia systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 - 2030). Po prijatí smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/410 zo 14. marca 2018, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne znižovanie emisií a investície do nízkouhlíkových technológií a rozhodnutie (EÚ) 2015/1814 (ďalej len „smernica“), pokračovala v rokoch 2019 a 2020 príprava vykonávacích a delegovaných právnych aktov. Viaceré ustanovenia týchto právnych aktov, ktoré zahŕňajú technicko-administratívne zmeny (napr. povinnosti prevádzkovateľov a prevádzkovateľov lietadiel alebo vykonávanie virtuálnych návštev na mieste) je potrebné implementovať do návrhu zákona.

Návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy a nebude mať žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavným zákonmi a nálezmi ústavného súdu, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

B. Osobitná časť

Čl. I

K bodom 1 a 2

Z definícií kvóty a kvóty z leteckej dopravy boli vypustené skratky EAU, aEUA a EUAA, ktoré zahŕňajú len emisné kvóty z európskeho systému obchodovania s emisnými kvótami. Navrhovaná definícia zahŕňa aj emisné kvóty vydané v švajčiarskom systéme obchodovania.

K bodu 3

Pridáva sa obdobie rokov 2021 až 2030 podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/842 z 30. mája 2018 o záväznom ročnom znižovaní emisií skleníkových plynov členskými štátmi v rokoch 2021 až 2030, ktorým sa prispieva k opatreniam v oblasti klímy zameraným na splnenie záväzkov podľa Parížskej dohody, a o zmene nariadenia (EÚ) č. 525/2013.

Doplnenie poznámky pod čiarou pre obdobie rokov 2021 – 2030.

K bodu 4

Vypúšťa sa definícia dobrovoľného účastníka systému obchodovania. Možnosť stať sa dobrovoľným účastníkom systému obchodovania reálne v praxi nebola využívaná a v 4. fáze obchodovania nie je potrebná. Na trhu existuje viacero možností ako sa môžu prevádzky, ktoré nie sú povinnými účastníkmi systému obchodovania, vysporiadať s emisiami skleníkových plynov (napr. otvorenie obchodného účtu v registri Únie v rámci EÚ ETS).

K bodom 5 a 6

Upravuje sa názov identifikátora "identifikačné číslo organizácie" ustanoveného zákonom č. 272/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov. Od právnickej osoby - podnikateľa sa nevyžaduje predloženie údaja "miesto podnikania", pretože tento údaj sa podľa Obchodného zákonníka a zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov týka len fyzickej osoby – podnikateľa.

K bodu 7

Legislatívno-technická úprava z dôvodu aktualizácie poznámky pod čiarou.

Nariadenie Komisie (EÚ) č. 601/2012 z 21. júna 2012 o monitorovaní a ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 186/2023 Z. z. Novela zákona o obchodovaní s emisnými kvótami a zákona o Environmentálnom fonde

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.