Dôvodová správa k zákonu č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách

Zákonom sa transponuje smernica (EÚ) 2018/1972. Cieľom smernice je postupne redukovať špecifickú ex ante sektorovú reguláciu a dosiahnuť stav, kedy elektronické komunikácie budú regulované výhradne na základe práva hospodárskej súťaže.

Dátum publikácie:2. 12. 2021
Oblasti práva: Správne právo / Pošta a telekomunikácie / Telekomunikácie; Telekomunikačné prostriedky

Všeobecná časť

Návrh zákona o elektronických komunikáciách transponuje smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa ustanovuje Európsky kódex elektronických komunikácií (ďalej len „smernica (EÚ) 2018/1972“) do právneho poriadku SR. Smernica (EÚ) 2018/1972 nahrádza súčasné štyri smernice regulačného rámca pre elektronické komunikácie (ďalej len „pôvodný regulačný rámec“), a to:

  • smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2002/19/ES o prístupe a prepojení elektronických komunikačných sietí a príslušných zariadení (prístupová smernica),

  • smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2002/20/ES o povolení na elektronické komunikačné sieťové systémy a služby (smernica o povolení),

  • smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2002/21/ES o spoločnom regulačnom rámci pre elektronické komunikačné siete a služby (rámcová smernica),

  • smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb (smernica o univerzálnej službe).

Smernica (EÚ) 2018/1972 je súčasťou Stratégie pre jednotný digitálny trh v Európe a reaguje na vývoj a zmeny na trhu elektronických komunikácií vyvolané zavádzaním a používaním nových technológií, nárastom dopytu po online službách a potrebou rozšírenia pripojenia k vysokorýchlostnému internetu pre čo najväčší okruh užívateľov, ktoré nastali od ostatnej zmeny regulačného rámca pre elektronické komunikácie v roku 2009.

Smernica (EÚ) 2018/1972 ponecháva v platnosti zásadné princípy pôvodného regulačného rámca, pričom významným spôsobom spresňuje a zjednocuje ich implementáciu v praxi, v záujme konsolidácie trhu elektronických komunikácií v rámci Európskej únie.

Cieľom smernice (EÚ) 2018/1972 je, okrem dosiahnutia troch hlavných cieľov, ktorými sú podpora hospodárskej súťaže, rozvoj vnútorného trhu a ochrana záujmov koncových užívateľov, zabezpečiť v čo najväčšej miere prístup k vysokokapacitným sieťam a ich využívanie všetkými občanmi a podnikateľskými subjektmi za primeranú cenu, pri zachovaní možnosti výberu, účinnú a spravodlivú hospodársku súťaž, inovácie, efektívne využívanie frekvenčného spektra, uplatňovanie spoločných pravidiel v rámci Európskej únie a predvídateľných regulačných prístupov.

Pokrok pri dosahovaní všeobecných cieľov smernice by mal byť podporený systémom sústavného posudzovania a referenčného porovnávania členských štátov Európskou komisiou (ďalej aj len ako „Komisia“) v oblasti dostupnosti vysokokapacitných sietí v prípade všetkých významných sociálno-ekonomických subjektov, ako sú školy, dopravné uzly, významní poskytovatelia verejných služieb a vysoko digitalizované podniky, v oblasti dostupnosti neprerušovaného 5G pokrytia v mestských oblastiach a na hlavných pozemných dopravných trasách a dostupnosti elektronických komunikačných sietí, ktoré sú schopné poskytovať rýchlosť pripojenia aspoň 100 Mbit/s a ktoré možno rýchlo zmodernizovať na gigabitovú rýchlosť pre všetky domácnosti v každom členskom štáte.

Smernica (EÚ) 2018/1972 vytvára predpoklady pre rozvoj hospodárskej súťaže prostredníctvom efektívnej miery investovania do novej a existujúcej infraštruktúry, podporeného reguláciou potrebnou na dosiahnutie účinnej hospodárskej súťaže v maloobchodných službách. Efektívna úroveň hospodárskej súťaže založenej na infraštruktúre predstavuje taký rozsah paralelne existujúcej infraštruktúry, ktorá umožní investorom dosahovať primeranú návratnosť investícií, vychádzajúcu z odôvodnených očakávaní vývoja trhových podielov.

Je preto dôležité podporovať trvalo udržateľné investície do rozvoja nových sietí, chrániť hospodársku súťaž, zohľadňujúc skutočnosť, že slabé miesta a bariéry vstupu zostávajú na úrovni infraštruktúry a zlepšovať možnosti výberu pre spotrebiteľov prostredníctvom predvídateľnej a konzistentnej regulácie.

Cieľom smernice (EÚ) 2018/1972 je postupne redukovať špecifickú ex ante sektorovú reguláciu a dosiahnuť stav, kedy elektronické komunikácie budú regulované výhradne na základe práva hospodárskej súťaže.

Najvýznamnejšie zmeny, ktoré smernica (EÚ) 2018/1972 zavádza v porovnaní s pôvodným regulačným rámcom sa týkajú:

  • definícií pojmov,

  • pravidiel upravujúcich konzultácie s Európskou komisiou a Orgánom európskych regulátorov pre elektronické komunikácie (BEREC) (ďalej aj len ako „orgán európskych regulátorov“) v prípade opatrení, ktoré by mohli predstavovať prekážku rozvoja vnútorného trhu,

  • harmonizácie správy frekvenčného spektra a čísel v záujme ich efektívneho využívania, podpory konkurencie a maximalizácie úžitku pre spotrebiteľa,

  • podmienok spoločného používania prvkov elektronických komunikačných sietí v záujme vytvorenia podmienok pre budovanie sietí a podmienok pre vznik konkurencie založenej na infraštruktúre,

  • podmienok týkajúcich sa prístupu do miestnych rádiových sietí a budovania bezdrôtových prístupových bodov s malým dosahom,

  • podmienok týkajúcich prístupu do elektronických komunikačných sietí a prepojenia elektronických komunikačných sietí,

  • ex ante regulácie hospodárskej súťaže v sektore elektronických komunikácií, najmä definície nadnárodného trhu, nadnárodného dopytu a ukladania povinností podnikom s významným vplyvom na relevantnom trhu, napríklad možnosti podniku s významným vplyvom na relevantnom trhu dobrovoľne sa zaviazať k splneniu určitých záväzkov s cieľom eliminovať reguláciu zo strany Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (ďalej len „úrad“), povinností, ktoré súvisia s prechodom na vysokorýchlostné siete a regulácie podnikov poskytujúcich výlučne veľkoobchodné služby,

  • rozsahu definície univerzálnej služby a

  • posilnenia ochrany spotrebiteľov v súvislosti s využívaním elektronických komunikačných služieb.

Návrh zákona upravuje, v súlade so smernicou (EÚ) 2018/1972, práva a povinnosti spotrebiteľov, práva a povinnosti podnikateľských subjektov pôsobiacich v sektore elektronických komunikácií a kompetencie orgánov štátnej správy v oblasti elektronických komunikácií, ktorými sú úrad a Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).

Návrhom zákona sa ruší zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách (ďalej len „zákon o elektronických komunikáciách“).

Súčasťou návrhu zákona sú aj ustanovenia, obsiahnuté v zákone o elektronických komunikáciách, ktorými

  1. bola transponovaná smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/58/ES z 12. júla 2002, týkajúca sa spracovávania osobných údajov a ochrany súkromia v sektore elektronických komunikácií (smernica o súkromí a elektronických komunikáciách) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 29) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/24/ES z 15. marca 2006 (Ú. v. EÚ L 105, 13. 4. 2006) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/136/ES z 25. novembra 2009 (Ú. v. EÚ L 337, 18. 12. 2009),

  2. bola transponovaná smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/61/EÚ z 15. mája 2014 o opatreniach na zníženie nákladov na zavedenie vysokorýchlostných elektronických komunikačných sietí (Ú. v. EÚ L 155, 23. 5. 2014) (ďalej len „smernica o znižovaní nákladov“) a

  3. boli vytvorené podmienky pre zriadenie a zabezpečenie činnosti príslušného orgánu pre verejnú regulovanú službu podľa Rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady č. 1104/2011/EÚ (Ú. v. EÚ L 287, 4. 11. 2011).

Predpokladaný vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, zamestnanosť, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana a vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Pozitívne vplyvy zákona sa predpokladajú v nasledujúcich oblastiach: podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a životné prostredie. Predpokladá sa negatívny vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, ktorý je podrobne identifikovaný v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona by nemal mať žiaden vplyv na služby verejnej správy pre občana.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Súlad návrhu zákona s právom Európskej únie je uvedený v doložke zlučiteľnosti.

Doložka vybraných vplyvov



  1. Základné údaje

Názov materiálu

Vládny návrh zákona o elektronických komunikáciách

 

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky

 

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa stanovuje európsky kódex elektronických komunikácií

 

Termín začiatku a ukončenia PPK

január 2021

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

február 2021

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

júl 2021

 

  1. Definovanie problému

Potreba spresnenia a zjednotenia implementácie princípov regulačného rámca elektronických komunikácií v praxi v záujme konsolidácie trhu elektronických komunikácií v rámci Európskej únie.

Vytvorenie predpokladov pre podporu hospodárskej súťaže, rozvoj vnútorného trhu a ochranu záujmov koncových užívateľov, v čo najväčšej miere zabezpečenie prístupu k vysokokapacitným sieťam a ich využívania všetkými občanmi a podnikateľskými subjektmi za primeranú cenu, pri zachovaní možnosti výberu.

Podpora inovácií, efektívneho využívania frekvenčného spektra, uplatňovania spoločných pravidiel v rámci Európskej únie a predvídateľných regulačných prístupov.

 

  1. Ciele a výsledný stav

Zabezpečenie rozvoja hospodárskej súťaže prostredníctvom efektívnej miery investovania do novej a existujúcej infraštruktúry.

Zjednotenie implementácie princípov regulačného rámca elektronických komunikácií v praxi a uplatňovanie predvídateľnej a konzistentnej regulácie s pozitívnymi účinkami na podnikateľské prostredie, hospodársku súťaž a na koncových užívateľov.

Postupná redukcia špecifickej ex ante sektorovej regulácie a dosiahnutie stavu, kedy elektronické komunikácie budú regulované výhradne na základe práva hospodárskej súťaže.

 

  1. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:

  • Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky

  • Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

  • Podnikateľské subjekty pôsobiace v sektore elektronických komunikácií

  • Subjekty (fyzické osoby, právnické osoby, orgány verejnej správy), ktoré pri svojej činnosti využívajú frekvencie alebo čísla

  • Vlastníci alebo prevádzkovatelia fyzickej infraštruktúry, ktorú je možné využiť pre budovanie elektronických komunikačných sietí

  • Vlastníci nehnuteľností, ktoré sú používané pre umiestnenie vedení elektronických komunikačných sietí

  • Fyzické osoby, právnické osoby, orgány verejnej správy využívajúce elektronické komunikačné služby

 

  1. Alternatívne riešenia

Neboli použité žiadne alternatívne riešenia.

  1. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☒ Áno

☐ Nie

  • Všeobecné povolenie na poskytovanie sietí a služieb

  • Číslovací plán

  • Sadzobník úhrad za používanie čísel

  • Sadzobník úhrad za používanie frekvencií

  • Náležitosti žiadosti o vydanie osvedčenia osobitnej odbornej spôsobilosti

  • Podrobnosti o vybraných rádiových zariadeniach, o zriaďovaní skúšobnej komisie, o obsahu, rozsahu a priebehu skúšky a o osvedčeniach osobitnej odbornej spôsobilosti

  • Technické a prevádzkové podmienky amatérskej stanice

  • Určenie miestne príslušného operačného strediska tiesňového volania (Ministerstvo vnútra SR)

  • Národná tabuľka frekvenčného spektra

  • Plán využívania frekvenčného spektra

  • Podrobnosti o poskytovaní dodatočných informácií podnikmi o úrovni spotreby a dočasnom obmedzení ďalšieho používania príslušnej služby pri prekročení finančného alebo objemového limitu

  • Podrobnosti týkajúce sa prenositeľnosti čísla, administratívneho postupu prenášania čísla a kompenzácie v prípade, ak bolo číslo prenesené oneskorene alebo bolo prenesené k inému podniku proti vôli koncového užívateľa alebo došlo k zneužitiu procesu prenosu čísla a nedodržania podmienok dohodnutých v zmluve o prenose čísla. Tento všeobecne záväzný právny predpis takisto ustanoví požiadavky a podrobnosti pre realizáciu prenosu spôsobom umožňujúcim vzdialený prístup, ak koncový užívateľ nepožaduje inak a ak je to technicky uskutočniteľné.

  • Podrobnosti týkajúce sa zmeny podniku poskytujúceho služby prístupu k internetu, administratívneho postupu podľa tohto paragrafu a kompenzácie v prípade, ak bola zmena podniku poskytujúceho služby prístupu k internetu uskutočnená oneskorene alebo bola zmena podniku uskutočnená proti vôli koncového užívateľa alebo došlo k zneužitiu procesu zmeny podniku a nedodržania podmienok dohodnutých v zmluve o zmene podniku

  • Minimálnu rýchlosť prenosu dát v oboch smeroch, ktorú zabezpečia podniky poskytujúce službu primeraného širokopásmového prístupu k internetu

  • Podrobnosti o úhrade čistých nákladov, o postupe pri posudzovaní neprimeraného zaťaženia a o zriadení a spravovaní osobitného účtu univerzálnej služby

  • Podrobnosti o poskytovaní identifikácie volajúceho a o poskytovaní lokalizačných údajov pri tiesňových volaniach a SMS prijatých na jednotné európske číslo tiesňového volania "112" (Ministerstvo vnútra SR)

  • Podrobnosti o udržiavaní integrity siete a jej parametroch a o oznamovacej povinnosti podniku

  • Charakteristiky lokalít, v rámci ktorých je možné, po uskutočnení konzultácií, uložiť povinnosť spoločného umiestnenia alebo používania zariadení alebo povinnosť koordinácie výstavby a spôsob delenia nákladov súvisiacich so spoločným umiestnením alebo používaním zariadení alebo s koordináciou výstavby medzi jednotlivé podniky

  • Podrobnosti o spôsobe a forme poskytovania informácií jednotnému informačnému miestu a ich sprístupňovania podnikom prostredníctvom jednotného informačného miesta

  • Ustanovenie jednotných pravidiel pre budovanie bezdrôtových prístupových bodov s malým dosahom

  • Podrobnosti týkajúce sa rozsahu, štruktúry, formy a spôsobu poskytovania informácií pre účely geografického prieskumu

  1. Transpozícia práva EÚ

Áno – Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa stanovuje európsky kódex elektronických komunikácií (Ú. v. EÚ L 321, 17.12.2018). Žiadne z ustanovení návrhu zákona nie je nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.

 
  1. Preskúmanie účelnosti**

Európska komisia do 21. decembra 2025 a následne každých päť rokov po tomto dátume preskúmava fungovanie smernice a podá správu Európskemu parlamentu a Rade.

 

 

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 

  1. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne“

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne“

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne“

  1. Poznámky

 

  1. Kontakt na spracovateľa

JUDr. Michaela Jánošíková, sekcia elektronických komunikácií a poštových služieb, odbor elektronických komunikácií, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
michaela.janosikova@mindop.sk/ tel: (02) 5949 4587

  1. Zdroje

Výročné správy Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

 

  1. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:

K vplyvom na podnikateľské prostredie

V Doložke vybraných vplyvov Komisia žiada vyčísliť negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, keďže zákon zavádza nové povinnosti pre prevádzkovateľov siete v oblasti elektronických komunikácií. Pričom predkladateľ sám uviedol vyčíslenie nákladov AZ v časti 3.3.3. Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, jednoznačne preukazuje negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.

Komisia žiada predkladateľa o doplnenie časti 3.2 Vyhodnotenie konzultácií v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie s uvedením informácií týkajúcich sa formy, hlavných bodov a výsledkov konzultácií.

V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia žiada popísať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie - špecifikovať v čom spočíva, keďže to nie je zrejmé.

Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie aj negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, v Doložke vybraných vplyvov.

Komisia žiada predkladateľa o bližšie kvalitatívne popísanie pozitívnych a negatívnych vplyvov predmetného materiálu na podnikateľské prostredie.

Doložka bola upravená podľa pripomienok komisie.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

V doložke vybraných vplyvov je uvedený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je rozpočtovo nezabezpečený. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v tab. č. 1 sú výdavky súvisiace s realizáciou zákona vyčíslené v roku 2021 v sume 1 338 720 eur, v roku 2022 v sume 16 036 019 eur (kapitálové výdavky na geografický informačný systém v sume 15 mil. eur) a v roku 2023 v sume 1 702 419 eur. Z toho je za oblasť zamestnanosti predpokladaný vplyv v súvislosti so zvýšením počtu zamestnancov v roku 2021 o 14 a osobných výdavkov o 428 720 eur, v rokoch 2022 a 2023 o 15 zamestnancov a osobných výdavkov o 482 419 eur. Financovanie zabezpečené v rozpočte Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb je v roku 2021 v sume 215 000 eur a v roku 2022 v sume 240 000 eur, rozpočtovo nekrytý vplyv predstavujú výdavky v roku 2021 v sume 1,124 mil. eur, v roku 2022 v sume 15,796 mil. eur a v roku 2023 v sume 1,702 mil. eur. Uvedené indikuje predpokladané čiastočné rozpočtové krytie. V bode 2.1.1. analýzy je zároveň uvedené, že negatívny vplyv je rozpočtovo krytý v rámci rozpočtu verejnej správy vzhľadom na príjmy z aukcie na prideľovanie frekvencií z frekvenčných pásiem. V tab. č. 1 analýzy sú vyčíslené príjmy na rok 2020 v sume 57 665 tis. eur, na roky 2021 a 2022 v sume 21 280 tis. eur ročne.

V súvislosti s predpokladaným dosiahnutím príjmov z aukcie na prideľovanie frekvencií ako aj predpokladané príjmy v súvislosti s ukladaním sankcií za porušenie povinností alebo podmienok ustanovených zákonom je potrebné v doložke vybraných vplyvov v bode 9. uviesť aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy.

V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada vyčísliť vplyvy na rozpočet na roky 2021 až 2024 z dôvodu, že aktuálnym rokom je rok 2021 a nie rok 2020.

V analýze vplyvov Komisia žiada vyčísliť všetky príjmy a výdavky vyplývajúce z návrhu zákona, teda aj predpokladané príjmy zo sankcií a výdavky na poskytovanie univerzálnej služby, ktoré sú v bode 2.2.1 uvedené do sumy 5 mil. eur ročne od roku 2024. Zároveň je potrebné v tab. č. 1 uviesť subjekty, v ktorých sa jednotlivé príjmy očakávajú dosiahnuť. V bode 2.2.4. Komisia žiada rozpísať príjmy podľa položiek platnej ekonomickej klasifikácie. Navyše, pri kvantifikácii vplyvov v rámci jednotlivých rokov je potrebné zobrať do úvahy ich vykazovanie v súlade s metodikou ESA 2010, podľa ktorej sa príjmy z aukcie delia pomerne na jednotlivé roky platnosti pridelenej frekvencie, a to pri 5 G licenciách až do roku 2040. To znamená, že hotovostný príjem v príslušnom roku (2021 a 2022) neznamená vôbec automaticky aj vykázaný ESA 2010 príjem za príslušný rok.

Komisia sa nestotožňuje sa s krytím požiadaviek len zo zdrojov štátneho rozpočtu, a žiada hľadať možnosti krytia výdavkov v zdrojoch EÚ alebo fondu obnovy. Výdavky na tovary a služby a kapitálové výdavky do 1 mil. eur Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MDV SR na príslušný rozpočtový rok.

Za oblasť zamestnanosti Komisia uvádza, že v analýze vplyvov vzhľadom na účinnosť navrhovaného zákona od 1. júla 2021 vplyv na rozpočet na rok 2021 nie je vypracovaný korektne z dôvodu, že nezohľadňuje termín navrhovanej účinnosti zákona, t. j. je vyčíslený na 12 mesiacov v roku 2021. Túto korekciu je potrebné premietnuť v celom materiáli.

Zároveň nie je možné súhlasiť s kvantifikáciou na roky 2022 a 2023, kde je zapracované medziročné zvýšenie o 5 %; v schválenom rozpočte verejnej správy na roky 2021 až 2023 sa neuvažuje s valorizáciou platov zamestnancov.

Požadované zvýšenie počtu zamestnancov v roku 2021 o 14 osôb a súvisiacich osobných výdavkov o 428 720 eur je v rozpore s úlohou C.13. uznesenia vlády SR č. 649/2020 k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023 „nepredkladať v roku 2021 návrhy legislatívnych predpisov a iných materiálov, ktoré zakladajú nároky na zvýšenie počtu zamestnancov a zvýšenie výdavkov alebo úbytok príjmov schválených v štátnom rozpočte na rok 2021 s rozpočtovými dôsledkami na štátny rozpočet alebo na iné rozpočty tvoriace rozpočet verejnej správy“.

Navrhované zvýšenie počtu zamestnancov a osobných výdavkov pre rozpočtovú organizáciu Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb Komisia žiada zabezpečiť v rámci záväzných limitov kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby SR na príslušný rozpočtový rok bez ich ďalšieho navýšenia.

Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada uviesť ako boli vyčíslené výnosy z aukcie na prideľovanie frekvencií v rokoch 2020 až 2022. V analýze je uvedené, že príjmy verejnej správy z aukcie na prideľovanie frekvencií z frekvenčných pásiem 700 MHz, 900 MHz a 1800 MHz boli v roku 2020 v celkovej výške 57 665 000 eur, v roku 2021 vo výške 21 280 000 eur a v roku 2022 vo výške 21 280 000 eur. Bez doplnenia zdroja alebo prepočtov nie je možné vplyv na rozpočet overiť. Komisia žiada doplniť ako bola vyčíslená výška výnosov v jednotlivých rokoch.

Komisia žiada do analýzy uviesť prepočet, na základe ktorého bola určená výška odhadu investičných nákladov a nákladov na prevádzku počas rokov 2021 až 2023. V analýze sú uvedené odhadované investičné a prevádzkové náklady úradu v celkovej výške 19,1 mil. eur za roky 2021 až 2023. Nie je uvedené akým spôsobom a na základe akých podkladov boli investičné a prevádzkové náklady stanovené. Preto Komisia žiada doplniť spôsob a postup odhadu investičných a prevádzkových nákladov v jednotlivých rokoch a ich detailný rozpočet, pre IT výdavky na úrovni odhadovaných nákladov na vývoj, počty kusov, jednotkových cien SW a HW a rozdelenie na externé a interné pracovné pozície.

Komisia žiada samostatne sprístupniť detailný rozpad investičných nákladov na tvorbu Geografického informačného systému a jeho súvislosť k plánovanému projektu Atlasu pasívnej infraštruktúry. V analýze sú uvedené investičné náklady na tvorbu Geografického informačného systému vo výške 15 mil. eur. Nie je uvedené akým spôsobom a na základe akých podkladov boli investičné náklady stanovené. Preto Komisia žiada doplniť spôsob a postup odhadu investičných nákladov a ich detailný rozpočet. Pre IT výdavky na úrovni odhadovaných nákladov na vývoj, počty kusov, jednotkových cien SW a HW a rozdelenie na externé a interné pracovné pozície. Zároveň Komisia žiada doplniť súvislosť medzi Geografickým IS a pripravovaným projektom Atlasu pasívnej infraštruktúry, ktorého súčasťou bolo aj vytvorenie nového geografického systému.

Komisia žiada doplniť spôsob a dôvod stanovenia hranice 5 mil. eur na preplácanie čistých nákladov poskytovania univerzálnej služby. V analýze je uvedené, že štát by znášal náklady do výšky 5 mil. eur a až následne by sa na zvyšku nákladov podieľal sektor elektronických komunikácií. V dokumente nie je uvedené akým spôsobom a prečo bola stanovená hranica 5 mil. eur na preplácanie čistých nákladov. Komisia žiada preto doplniť spôsob stanovenia čiastky 5 mil. eur.

Komisia žiada doplniť vyčíslenie celkového vplyvu na rozpočet vyvolaného zmenou definície univerzálnej služby. V návrhu zákona o elektrických komunikáciách dochádza k zmene v definícii predmetu univerzálnej služby, kedy sa v novom návrhu kladie väčší dôraz na širokopásmové internetové pripojenie. Do financovania pokrytia môže byť podľa materiálu a predchádzajúcej pripomienky zapojený štát, čo vyvolá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Komisia žiada preto o vyčíslenie celkového dopadu zmeny definície tejto služby na rozpočet verejnej správy.

Komisia upozorňuje, že pre investície v oblasti IT nad 10 mil. eur je podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov povinnosť spracovať štúdiu uskutočniteľnosti. V analýze vplyvov je uvedené, že kapitálové výdavky na tvorbu Geografického informačného systému by mali byť v roku 2022 v sume 15 mil. eur. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách je investor povinný pre investície v oblasti informatizácie nad 10 mil. eur spracovať a na svojom webovom sídle zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti.

Doložka bola upravená podľa pripomienok komisie.

K vplyvom na informatizáciu

Komisia súhlasí s tým, že predmetný návrh zákona má pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Predkladateľ však nevypracoval kompletnú analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti. Je nutné doplniť kód novej elektronickej služby a kódy k novým informačným systémom.

Doložka bola upravená podľa pripomienok komisie.

K sociálnym vplyvom

V bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov predkladateľ skonštatoval, že návrh zákona zlepšuje ochranu práv spotrebiteľa. Komisia považuje za potrebné doplniť kvalitatívne hodnotenie tohto vplyvu, a to v porovnaní so súčasným stavom.

Doložka bola upravená podľa pripomienok komisie.

III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje

 

nesúhlasné stanovisko

 

s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.

Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)

2021

2022

2023

2024

Príjmy verejnej správy celkom

21 904 500

20 659 500

50 000

50 000

v tom: Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

21 904 500

20 659 500

50 000

50 000

z toho:

    

- vplyv na ŠR

21 904 500

20 659 500

50 000

50 000

Rozpočtové prostriedky

21 904 500

20 659 500

50 000

50 000

EÚ zdroje

0

0

0

0

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

50 000

890 173

1 757 174

1 599 174

v tom: Úrad pre reguláciu elektronických

komunikácií a poštových služieb

(ÚREKPS) / 07T030H Regulácia

elektronických komunikácií

a poštových služieb

0

861 173

1 739 174

1 599 174

Úrad pre reguláciu elektronických

komunikácií a poštových služieb

(ÚREKPS) / 0EK0L IT financované

zo ŠR (ÚREKPS)

50 000

29 000

18 000

0

z toho:

    

- vplyv na ŠR

50 000

890 173

1 757 174

1 599 174

Rozpočtové prostriedky- ÚREKPS

50 000

890 173

1 757 174

1 599 174

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na počet zamestnancov

0

29

47

47

- vplyv na ŠR

0

29

47

47

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Vplyv na mzdové výdavky

0

370 636

1 066 524

1 066 524

- vplyv na ŠR

0

370 636

1 066 524

1 066 524

- vplyv na obce

0

0

0

0

- vplyv na vyššie územné celky

0

0

0

0

- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy

0

0

0

0

Financovanie zabezpečené v rozpočte

50 000

0

0

0

v tom: Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb /

07T030H Regulácia elektronických komunikácií a poštových služieb /0EK0L Informačné technológie financované zo ŠR (ÚREKPS)

50 000

0

0

0

Iné ako rozpočtové zdroje

0

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora

0

890 173

1 757 174

1 599 174

2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Predložený návrh zákona bol vypracovaný v súlade s úlohou B.6 uznesenia vlády SR č.137 z 27. marca 2019. Návrh zákona transponuje do právneho poriadku SR smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1972 z 11. decembra 2018, ktorou sa ustanovuje Európsky kódex elektronických komunikácií. Na plnenie úloh vyplývajúcich z predloženého návrhu zákona sú potrebné finančné prostriedky nad rámec vládou SR schváleného rozpočtu na roky 2021 – 2023. Návrh zákona predpokladá v rokoch 2022-2024 negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je v roku 2022 finančne krytý dosiahnutými príjmami Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2023-2024 si kapitola MDV SR uplatňuje v rámci procesu tvorby rozpočtu na roky 2022-2024.

Na strane príjmov, na základe aukcie na  prideľovanie frekvencií z frekvenčných pásiem 700 MHz, 900 MHz a 1800 MHz, ktorá bola ukončená v novembri 2020, dosiahol Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb v roku 2020 príjem vo výške 57 665 000,- eur. V roku 2021 budú dosiahnuté skutočné príjmy, ktorých výška vyplýva z výsledku u akcie, vo výške 21 904 500,- eur a v roku 2022 vo výške 20 659 500,- eur. Tieto príjmy sa podľa metodiky ESA 2010 rozpočítavajú na jednotlivé roky, a to v závislosti od doby platnosti pridelených jednotlivých licencií. V zmysle metodiky ESA 2010 tieto príjmy sú vo výške 5 384 950 eur každoročne v rokoch 2021-2024.

2.2. Popis a charakteristika návrhu

2.2.1. Popis návrhu:

Návrh zákona ponecháva v platnosti zásadné princípy súčasnej právnej úpravy regulácie elektronických komunikácií, ktoré sú obsiahnuté v zákone č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov, pričom spresňuje ich implementáciu v praxi, v záujme konsolidácie trhu elektronických komunikácií v rámci Európskej únie. Cieľom návrhu zákona je, okrem podpory hospodárskej súťaže a ochrany záujmov koncových užívateľov, zabezpečiť v čo najväčšej miere prístup k vysokokapacitným sieťam a ich využívanie všetkými občanmi a podnikateľskými subjektmi za primeranú cenu, pri zachovaní možnosti výberu, účinnú a spravodlivú hospodársku súťaž, inovácie, efektívne využívanie frekvenčného spektra, zosúladenie uplatňovaných pravidiel v podmienkach Slovenskej republiky s pravidlami uplatňovanými v rámci Európskej únie a predvídateľnosť regulácie.

Návrh zákona vytvára predpoklady pre rozvoj hospodárskej súťaže prostredníctvom efektívnej miery investovania do novej a existujúcej infraštruktúry, podporeného reguláciou potrebnou na dosiahnutie účinnej hospodárskej súťaže v maloobchodných službách. Efektívna úroveň hospodárskej súťaže založenej na infraštruktúre predstavuje taký rozsah paralelne existujúcej infraštruktúry, ktorá umožní investorom dosahovať primeranú návratnosť investícií, vychádzajúcu z odôvodnených očakávaní vývoja trhových podielov.

Najvýznamnejšie zmeny, ktoré návrh zákona zavádza v porovnaní so súčasnou právnou úpravou sa týkajú:

  • definícií pojmov,

  • pravidiel upravujúcich konzultácie s Európskou komisiou a orgánom európskych regulátorov v prípade opatrení, ktoré by mohli predstavovať prekážku rozvoja vnútorného trhu,

  • harmonizácie správy frekvenčného spektra a čísel v záujme ich efektívneho využívania, podpory konkurencie a maximalizácie úžitku pre spotrebiteľa,

  • podmienok spoločného používania prvkov elektronických komunikačných sietí v záujme vytvorenia podmienok pre budovanie sietí a podmienok pre vznik konkurencie založenej na infraštruktúre,

  • podmienok týkajúcich sa prístupu do miestnych rádiových sietí a budovania bezdrôtových prístupových bodov s malým dosahom,

  • podmienok týkajúcich prístupu do elektronických komunikačných sietí a prepojenia elektronických komunikačných sietí,

  • ex ante regulácie hospodárskej súťaže v sektore elektronických komunikácií, najmä definície nadnárodného trhu, nadnárodného dopytu a ukladania povinností podnikom s významným vplyvom na relevantnom trhu, napríklad možnosti podniku s významným vplyvom na relevantnom trhu dobrovoľne sa zaviazať k splneniu určitých záväzkov s cieľom eliminovať reguláciu zo strany úradu, povinností, ktoré súvisia s prechodom na vysokorýchlostné siete a regulácie podnikov poskytujúcich výlučne veľkoobchodné služby,

  • rozsahu definície univerzálnej služby a

  • posilnenia ochrany spotrebiteľov v súvislosti s využívaním elektronických komunikačných služieb.

Návrh zákona vytvára predpoklady pre zníženie regulačného zaťaženia významných podnikov. Zvýšenie výdavkov štátneho rozpočtu spôsobené prijatím zákona je spôsobené potrebou zvýšiť efektivitu regulácie, resp. posilniť efektivitu kontrolnej činnosti úradu, pričom aktuálne návrh zákona nevyvoláva potrebu samostatného informačného systému.

2.2.2. Charakteristika návrhu:

zmena sadzby

zmena v nároku

nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

x iné

2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.

Tabuľka č. 2

Objem aktivít

Odhadované objemy

r

r + 1

r + 2

r + 3

Indikátor ABC

    

Indikátor KLM

    

Indikátor XYZ

    

2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.

Tabuľka č. 3

Príjmy (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2021

2022

2023

2024

Daňové príjmy (100)1

     

Nedaňové príjmy (200)1

21 904 500

20 709 500

50 000

50 000

 

v tom: 222 003 Za porušenie predpisov

0

50 000

50 000

50 000

 

223 001 Za predaj výrobkov, tovarov a služieb

21 904 500

20 659 500

0

0

 

Granty a transfery (300)1

     

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)

     

Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)

     

Dopad na príjmy verejnej správy celkom

21 904 500

20 709 500

50 000

50 000

 

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Príjmy

Výška príjmov (v rámci podpoložky 223 001), ktorá je identifikovaná v jednotlivých rozpočtových rokoch, vyplýva už z výsledkov uskutočnenej aukcie na  prideľovanie frekvencií z frekvenčných pásiem 700 MHz, 900 MHz a 1800 MHz, ktorá bola ukončená v novembri 2020. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb na základe výsledkov aukcie dosiahol v roku 2020 príjmy vo výške 57 665 000,- eur, v roku 2021 budú dosiahnuté príjmy vo výške 21 904 500,- eur a v roku 2022 vo výške 20 659 500,- eur. Tieto príjmy sa podľa metodiky ESA 2010 rozpočítavajú na jednotlivé roky, a to v závislosti od doby platnosti pridelených jednotlivých licencií. Príjmy podľa metodiky ESA 2010 tak predstavujú v rokoch 2021-2024 sumu 5 384 950 eur. Výsledky možno nájsť na webovom sídle https://www.teleoff.gov.sk/vysledky-vyberoveho-konania-na-vydanie-individualnych-povoleni-na-pouzivanie-frekvencii-z-frekvencnych-pasiem-700-mhz-900-mhz-a-1800mhz-formou-elektronickej-aukcie/.

Okrem uvedených príjmov sa predpokladá každoročne aj dosiahnutie príjmov vo výške 50 000 EUR za porušenie predpisov od subjektov, ktoré porušia povinnosti, ktoré im ukladá zákon o elektronických komunikáciách (ďalej len „ZEK“) – teda najmä od subjektov poskytujúcich verejné elektronické komunikačné siete a služby. Dosiahnutie uvedených príjmov sa očakáva nad rámec aktuálne rozpočtovaných príjmov v rámci schváleného rozpočtu verejnej správy na rok 2021-2023 pre Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.



Tabuľka č. 4

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

Výdavky (v eurách)

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2021

2022

2023

2024

Bežné výdavky (600)

50 000

620 173

1 597 174

1 599 174

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

0

370 636

1 066 524

1 066 524

 

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

0

129 537

372 650

372 650

 

Tovary a služby (630)2

50 000

120 000

158 000

160 000

 

637001 školenia, odborné vzdelávanie zamestnancov

0

31 000

   

637040 Služby v oblasti informačno-komunikačných technológií (štúdia uskutočniteľnosti)

50 000

0

   

633002 Výpočtová technika

 

29 000

18 000

0

 

637005 špeciálne služby ( univerzálna služba, určenie spotrebiteľov s nízkymi cenami, univerzálna služba - overenie čistých nákladov poskytovateľov univerzálnej služby)

 

60 000

140 000

160 000

 

Bežné transfery (640)2

0

0

0

0

 

Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s  úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2

0

0

0

0

 

Kapitálové výdavky (700)

0

270 000

160 000

0

 

Obstarávanie kapitálových aktív (710)2

0

270 000

160 000

0

 

713005 Nákup meracej techniky

0

270 000

160 000

0

 

Kapitálové transfery (720)2

0

    

Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)

     

Dopad na výdavky verejnej správy celkom

50 000

890 173

1 757 174

1 599 174

 

2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Poznámky:

Bežné výdavky

Rok 2022

Zabezpečenie odborných kurzov a vzdelávanie zamestnancov OŠD v sume 31 tis. EUR. V rámci odborných kurzov zamestnanci OŠD získajú odborné znalosti a skúsenosti potrebné pre detailnú obsluhu zložitých meracích prístrojov, ako merací prístroj Anritsu a Promax. Do tejto kategórie spadá odborný kurz CISCO Akadémia 1. stupeň (3. a 4. semester) potrebný pre kontrolu sietí a služieb v súlade s Nariadením RE 2120/2015 v internetových sieťach.

Poradenské a konzultačné služby (univerzálny služba-určenie spotrebiteľov s nízkymi cenami) na identifikáciu spotrebiteľov s nízkymi príjmami v sume 60 tis. EUR. Podľa čl. 85 EECC regulátor je povinný zabezpečiť cenovo prijateľnú univerzálnu elektronickú komunikačnú službu pre všetkých občanov, so zvláštnym zreteľom na spotrebiteľov s nízkymi príjmami alebo osobitnými sociálnymi potrebami. Konzultačné a poradenské služby sa požadujú na definovanie okruhu spotrebiteľov s nízkymi príjmami alebo s iným sociálnym znevýhodnením resp. sociálnou exklúziou.

Rok 2023 -2024

Konzultačné a poradenské služby pri kontrole a overovaní plnenia povinnosti viesť oddelené účtovníctvo pre podniky s významným vplyvom na trhu. Jedná sa o povinnosť pre národného regulátora zakotvená v článku 71 EECC, podľa ktorého regulátor vyžaduje účtovné záznamy významných podnikov a následne overuje plnenie regulačnej povinnosti. Požadované finančné prostriedky vo výške 40 tis. EUR na rok 2023 a taktiež aj na rok 2024 .

Konzultačné a poradenské služby pri overovaní požiadaviek povinných operátorov na kompenzáciu čistých nákladov na univerzálnu službu (metodika výpočtu + overenie). Národný regulátor je podľa čl. 89 a 90 EECC povinný vypočítať čisté náklady na uloženú povinnosť poskytovať univerzálnu službu a na základe výpočtu posúdiť, či univerzálna služba predstavuje pre povinný podnik neprimeranú záťaž, a teda či má podnik nárok na kompenzáciu. Požadované finančné prostriedky pre rok 2023 sú vo výške 100 tis. EUR a v roku 2024 vo výške 120 tis. EUR.

Požiadavka na IT výdavky - nákup notebookov v jednotkovej cene cca 1 tis. EUR pre nových zamestnancov.

Kapitálové výdavky

Špeciálna meracia a monitorovacia technika potrebná na výkon štátneho dohľadu vykonávaného v súlade so ZEK ktorý spočíva okrem iného v kontrole plnenia podmienok efektívneho využívania frekvenčného spektra a z kontroly plnenia parametrov kvality poskytovaných služieb určených v ZEK. V roku 2022 ide o sumu 270 tis. EUR a v roku 2023 o sumu 160 tis. EUR.



Tabuľka č. 5

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

Zamestnanosť

Vplyv na rozpočet verejnej správy

poznámka

2021

2022

2023

2024

Počet zamestnancov celkom

0

29

47

47

 

z toho vplyv na ŠR

0

29

47

47

 

Priemerný mzdový výdavok (v eurách)

0

1 891

1 891

1 891

 

z toho vplyv na ŠR

 0

1 891 

1 891

1 891

 

Osobné výdavky celkom (v eurách)

0

500 173

1 439 174

1 439 174

 

Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)

0

370 636

1 066 524

1 066 524

 

z toho vplyv na ŠR

0

370 636

1 066 524

1 066 524

 

Poistné a príspevok do poisťovní (620)

0

129 537

372 650

372 650

 

z toho vplyv na ŠR

0

129 537

372 650

372 650

 
      

Poznámky:

     
    

Zamestnanosť

Pre navýšenie počtu zamestnancov a navýšenie miezd úrad vychádza z aktuálneho limitu zamestnancov na rok 2021 t. j. 154. Pre rok 2022 žiada úrad navýšiť počet zamestnancov o 29 a v roku 2023 o ďalších 18 a v roku 2024 o ďalších 15 zamestnancov. Kumulatívne za roky 2022 až 2024 sa predpokladá celkový nárast o 47 zamestnancov. Pri výpočte mzdových výdavkov úrad vychádzal z priemernej výšky mzdy 1 891 EUR. V roku 2022 úrad bude počet zamestnancov navyšovať postupne, a teda aj potreba mzdových výdavkov je adekvátne prispôsobená postupnému nárastu. V rokoch 2023 a 2024 žiada úradu mzdové prostriedky pre všetkých nových zamestnancov na celý rok. V roku 2024 úrad predpokladá, že by mal mať 201 zamestnancov.

Zdôvodnenie nárastu počtu zamestnancov podľa odborov úradu:

2022 2023 2024

Odbor štátneho dohľadu 7 12 12

Odbor ekonomickej regulácie 5 6 6

Odbor technickej regulácie 4 6 6

Odbor správy frekvenčného spektra 2 3 3

Odbor legislatívy a práva 2 3 3

Jednotné informačné miesto 4 8 8

Odbor telekomunikačných a informačných technológií 2 4 4

Odbory KPÚ +Stratégie+OEaS+OÚ 3 5 5

spolu 29 47 47



Odbor technickej regulácie:

Nárast zamestnancov je vyvolaný:

- zvýšenými nárokmi na tvorbu všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré vydá úrad,

- všeobecného povolenia na používanie sietí a služieb,

- kompetenciou úradu určiť poskytovateľa univerzálnej služby vrátane určenia jeho povinnosti,

- symetrickou reguláciou – povinnosti prístupu a prepojenia,

- predpokladaným nárastom počtu správnych konaní vyplývajúcich z nových povinností v zákone o elektronických komunikáciách, z rozvoja 5G sietí a výstavby sieťovej infraštruktúry a sporov v súvislosti aj s novými povinnosťami z EECC (M2M, OTT, 5G, virtualizácia prístupov a služieb, zdieľanie infraštruktúry apod.);

- kompetenciou úradu vytvoriť nový číslovací plán - definovanie nových číselných množín pre OTT, M2M, nového sadzobníka a vypracovanie podmienok subalokácie čísel; aktualizácia dokumentu „Regulačného prístupu RU k poskytovaniu hlasových služieb na báze IP“; definovanie množiny negeografických čísel na extrateritoriálne použitie.



Odbor ekonomickej regulácie:

Nárast zamestnancov je vyvolaný nasledovným:

- Podľa čl. 85 EECC regulátor je povinný zabezpečiť cenovo prijateľnú univerzálnu elektronickú komunikačnú službu pre všetkých občanov štátu, so zvláštnym zreteľom na spotrebiteľov s nízkymi príjmami alebo osobitnými sociálnymi potrebami. Nový zamestnanec sa požaduje na zabezpečenie úloh definovania okruhu spotrebiteľov s touto sociálnou exklúziou, ako aj pravidelného výpočtu/prepočtu cien produktov univerzálnej služby pre takto znevýhodnené osoby.

- Univerzálna služba - overenie čistých nákladov poskytovateľov US. Nový zamestnanec je potrebný pri overovaní požiadaviek operátorov na kompenzáciu čistých nákladov na univerzálnu službu (metodika výpočtu + overenie). Regulátor je podľa čl. 89 a 90 EECC povinný vypočítať čisté náklady na uloženú povinnosť poskytovať univerzálnu službu a na

základe výpočtu posúdiť, či univerzálna služba predstavuje pre povinný podnik neprimeranú záťaž, a teda či má podnik nárok na kompenzáciu nákladov vynaložených na poskytovanie univerzálnej služby.

- Overovanie plnenia povinností podnikov s významným vplyvom. Nový zamestnanec je potrebný pri kontrole a overovaní plnenia povinnosti podnikov s významným vplyvom na trhu viesť oddelené účtovníctvo. Jedná sa o povinnú úlohu pre regulátora zakotvenú v článku 71 EECC, podľa ktorého regulátor vyžaduje účtovné záznamy významných podnikov a následne overuje plnenie regulačnej povinnosti.

- Nástroj na porovnávanie internetu a iných elektronických komunikačných služieb. Nový zamestnanec je potrebný pre zabezpečenie úlohy softvérového nástroja založeného na webovom rozhraní za účelom online porovnávania a vyhodnocovania produktov a cien internetu a interpersonálnych elektronických komunikačných služieb. Regulátor je povinný

podľa čl. 103 EECC zabezpečiť pre koncových používateľov bezplatný prístup k online porovnávaciemu nástroju. Porovnávací nástroj si spočiatku vyžaduje samotný návrh a vytvorenie, v ďalšom potom udržiavanie a pravidelné aktualizovanie.

- Analytik kvantitatívnych údajov. Nový zamestnanec je potrebný pre poskytovanie kvalitného analytického servisu pre Úrad vrátane vyhodnocovania dát zbieraných v rámci pravidelného elektronického zberu dát od operátorov. Vyžaduje sa špecialista s numerickou gramotnosťou, znalosťou deskriptívnej štatistiky a matematického a ekonometrického modelovania, so schopnosťou vytvárať datasety a databázy, koncipovať výstupné analýzy (diskusné štúdie), komentáre príp. manuály. Cieľom takejto analytickej činnosti je na základe odborných znalostí, skúseností, analytických poznatkov a dôkazov prispievať k tvorbe stratégie Úradu, zlepšiť kvalitu regulácie a kontrolu verejných financií.

Odbor správy frekvenčného spektra:

Nárast zamestnancov je vyvolaný nasledovným:

- V nasledujúcich rokoch budú kladené na úrad aj zvýšené nároky súvisiace s potrebou prípravy a realizovania zvýšeného výberových konaní na pridelenie frekvencií, ktorým musia predchádzať príslušné administratívne kroky (verejné diskusie, verejné konzultácie, ich vyhodnocovanie, atď.).

- Bude potrebné vykonávať činnosti súvisiace s obmedzovaním počtu práv na používanie frekvencií, ako aj následné pravidelné prehodnocovanie týchto obmedzení a stanovovanie nových obmedzení.

- To isté platí aj pre umožnenie alternatívneho používania frekvencií a následného prehodnocovania takéhoto umožnenia alternatívneho používania, ktoré by malo smerovať k najefektívnejšiemu spôsobu využívania frekvenčného spektra.

- Nový plán využívania frekvenčného spektra – bude vydávaný ako všeobecne záväzný právny predpis, s tým sú spojené zvýšené nároky na legislatívnu činnosť odboru – vecná stránka.

- Zmena IP – úrad by mal vypracúvať zámer zmeny IP, väčšina zmien musí byť verejne konzultovaná, zvýšené časové nároky na zamestnancov úradu.

- Vyššie uvedené procesy uložené úradu budú časovo, rozsahovo, ale aj personálne veľmi náročné a preto požadujeme navýšenie počtu zamestnancov, ktorí budú túto agendu riešiť.

Odbor štátneho dohľadu:

Nárast zamestnancov je vyvolaný novými povinnosťami regulovaných subjektov, čo predstavuje rozšírenie povinností, nad ktorými úrad vykonáva kontrolu. Zároveň z návrhu vyplývajú nové kompetencie úradu, ktoré súvisia s činnosťami OŠD, a to najmä:

- Rozširujú sa ustanovenia týkajúce sa povinností v súvislosti s bezpečnosťou a integritou sietí, podľa navrhovaného § 92 sa dopĺňa možnosť úradu vydať záväzný pokyn na

nápravu bezpečnostného incidentu alebo na zabránenie vzniku bezpečnostného incidentu, ak sa zistila jeho závažná hrozba.

- Navyšuje sa počet všeobecne záväzných právnych predpisov, vydávaných úradom, nad ktorými OŠD vykonáva dohľad, napr. § 102 ods. 13 (VZP o limitoch spotreby pre koncového užívateľa), 103 ods. 6 (VZP o kvalitatívnych ukazovateľoch služieb), § 32 ods. 4 (o

poskytovaní informácií na účely geografického prieskumu).

- Zavádzajú sa nové povinnosti podnikov, nad ktorými úrad vykonáva dohľad, napr. § 32 ods. 1 (povinnosť každoročne poskytnúť informácie o pokrytí širokopásmových sietí (geografické prieskumy), § 106 (povinnosti súvisiace so zmenou poskytovateľa služby prístupu k internetu), § 58 ods. 4 (povinnosť uzatvoriť zmluvu o národnom roamingu, ak tak úrad rozhodne), mení sa rozsah univerzálnej služby podľa § 83- v prípade uloženia povinností USO, výkon dohľadu nad inými povinnosťami ako rovnocenný prístup pre zdravotne postihnutých koncových užívateľov.

- Zavádza sa výkon dohľadu nad poskytovaním informácií podľa zákona o ochrane spotrebiteľa koncovým užívateľom- 102 ods. 3.

- Výkon dohľadu sa rozširuje aj na iné ako elektronické komunikačné služby, ak sú súčasťou balíka služieb- § 107 ods. 1.

- Zavádza sa certifikácia monitorovacieho mechanizmu pre posudzovanie nezrovnalostí medzi skutočnou výkonnosťou služby prístupy k internetu (Nariadenie (EÚ)2015/2120)- výsledky úrad bude zohľadňovať aj pri výkone dohľadu. V spojení s určením kvalitatívnych ukazovateľov OŠD predpokladá nárast podnetov, resp. využitie monitorovacieho mechanizmu pri výkone kontroly z vlastnej iniciatívy (+ náklady na školenia a aktualizáciu systémov).

- V súvislosti so spoluprácou s MDV ako úradom pre verejnú regulovanú službu, vykonáva dohľad nad škodlivým rušením verejnej regulovanej služby § 5 ods. 4 aa) („Úrad ako národný regulátor pre oblasť elektronických komunikácií spolupracuje s ministerstvom pri plnení funkcie

príslušného orgánu pre verejnú regulovanú službu podľa odseku 2 písm. e) bod 6. pri výkone dohľadu, ak ide o škodlivé rušenie;“).

Z toho celkového počtu nových 15 zamestnancov bude vytvorených:

11 miest na krajských pracoviskách.

4 miesta na ústredí.

Bez navýšenia počtu zamestnancov bude výrazne znížená efektívna ochrana práv a právom chránených záujmov subjektov, ktorým podľa návrhu ZEK prislúcha- napr. spotrebiteľom, ako aj efektívne plnenie úloh vyplývajúcich z európskej legislatívy

Odbor Jednotné informačné miesto

Nárast zamestnancov je vyvolaný nasledovnými skutočnosťami:

- Realizácia projektu informačného systému verejnej správy pre potreby realizácie geografického prieskumu.

- Vytvorenie dátového modelu pre zber a spracovanie geolokačných a geopriestorových údajov.

- Prevádzka informačného systému verejnej správy a poskytovanie podpory pre užívateľov.

- Konverzia a verifikácia zozbieraných údajov.

- Príprava určenia vymedzených oblastí na základe získaných údajov.

- Analýza údajov na účely verejných intervencií, ekonomickej regulácie, správy spektra a pod.

- Komunikácia a spolupráca s dotknutými orgánmi v oblasti využitia výsledkov geografického prieskumu.

- Publikácia relevantných dát prostredníctvom webovej mapovej služby (WPS) alebo portálu.

Odbor telekomunikačných a informačných technológií

Nárast zamestnancov je vyvolaný vzrastajúcimi nárokmi zamestnancov úradu na podporu od IT odboru, pribúdajúce agendy - IT vybavenie, správu koncových zariadení, serverov, plánovaný nárast počtu zamestnancov úradu, efektivitu nahrádzania informačných systémov.

Odbor legislatívy a práva

Nárast zamestnancov je vyvolaný zvýšenými nárokmi na:

- legislatívne materiály vydávané úradom a s tým súvisiacim legislatívnym procesom,

- vedenie správnych konaní a riešenia sporov,

- procesy verejného obstarávania.

Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie

(vrátane testu MSP)

Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:

iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)

iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)

na všetky kategórie podnikov

3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty

- z toho MSP

Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.

Aký je ich počet?

Návrhom zákona budú ovplyvnené všetky podnikateľské subjekty poskytujúce elektronické komunikačné siete alebo služby na území Slovenskej republiky. Podľa informácií zverejnených na stránke Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (ďalej len „úrad“) (https://www.teleoff.gov.sk/zoznam-podnikov/), úrad registruje 1043 subjektov, ktoré poskytujú elektronické komunikačné siete alebo služby. Tieto podnikateľské subjekty budú zákonom ovplyvnené priamo.

Ostatné podnikateľské subjekty budú ovplyvnené návrhom zákona z pozície koncových zákazníkov, využívajúcich elektronické komunikačné služby.

Tretiu skupinu tvoria podnikateľské subjekty, ktoré pri svojej činnosti využívajú alebo budú využívať frekvencie alebo čísla. Počet týchto subjektov nie je možné vyčísliť vzhľadom na to, že veľká časť frekvenčného spektra je využívaná na základe všeobecného povolenia, pričom subjekty, ktoré takéto frekvencie používajú nemajú povinnosť registrácie.

3.2 Vyhodnotenie konzultácií

- z toho MSP

Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.

Ako dlho trvali konzultácie?

Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.

Návrh bol konzultovaný s celým sektorom elektronických komunikácií. V júli a auguste 2019 sa uskutočnili tri workshopy s predstaviteľmi sektora elektronických komunikácií, v rámci ktorých boli diskutované niektoré témy týkajúce zákona pred tým ako bol návrh zákona kompletizovaný. Následne konzultácie boli v júli 2020 elektronicky k prvému návrhu zákona. V mesiacoch október až december 2020 bol formou videokonferencií diskutovaný prepracovaný návrh zákona.

V rámci konzultácií boli pripomienky predkladané zástupcami sektora priebežne, a to konkrétne priamo k textu návrhu zákona.

 

Subjekt: Republiková únia zamestnávateľov

Pripomienky:

RÚZ navrhuje v doložke vybraných vplyvov vyznačiť aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a informatizáciu.

Na základe vyjadrení priamo dotknutých členov RÚZ bude mať návrh aj negatívne dopady na podnikateľské prostredie, vrátane dopadov na MSP. V návrhu zatiaľ chýbajú konkrétne kroky na naplnenie cieľového stavu (podpora inovácií, efektívne investície do sietí, postupná redukcia špecifickej ex ante sektorovej regulácie a dosiahnutie stavu, kedy elektronické komunikácie budú regulované výhradne na základe práva hospodárskej súťaže). Naopak, regulačné povinnosti narastajú, pribúdajú nové a obsolentná regulácia sa neuvoľňuje.

RÚZ ďalej uvádza, že okrem samotného zákona predpokladá negatívne dopady z nadväzujúcich vykonávacích predpisov, pričom vymenovala 13, vykonávacích predpisov, ktorých vydanie návrh zákona predpokladá.

K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, konkrétne k časti 3.3.2 Nepriame finančné náklady RÚZ navrhla doplniť text:

Návrh zákona však ukladá podnikom nové povinnosti a nové formy implementácie existujúcich povinností, pričom v mnohých prípadoch nie je ešte vykonateľnosť, technická uskutočniteľnosť a spôsob implementácie vôbec známy. Chýbajú vykonávacie predpisy, ktoré môžu ovplyvniť negatívne finančné dopady na podnikateľský sektor. Návrh kladie zvýšené nároky na priame implementačné náklady, personálne, administratívne i finančné riziká. K deregulácii a odstráneniu nadbytočnej administratívnej záťaže nedochádza, hoci toto bolo jedným z hlavných cieľov transponovanej smernice. Preto predbežne odhadujeme negatívny finančný dopad na podnikateľské prostredie v sektore elektronických komunikácií na minimálne 20 miliónov EUR, pričom je možné, že môžu byť aj podstatne vyššie. Uvedené číslo predstavuje dolnú hranicu expertného odhadu, na základe názoru špecialistov pôsobiacich v dotknutom odvetví. Náklady na podnikateľa sa líšia v závislosti na rozsahu poskytovaných služieb a počte zákazníkov.

Ide predovšetkým o nové informačné systémy, rozhrania a implementáciu zmien (zahrnuté v odhade vyššie). Administratívne a personálne náklady nebudú jednorazové (ako implementačné), ale každoročne opakované).“

K časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie RÚZ navrhla, aby boli nepriame náklady stanovené na minimálne 20 miliónov a celkové následne na 20 465 000.

Stanovisko gestora zákona: Nesúhlasíme s názorom RÚZ, že v návrhu chýbajú konkrétne kroky na naplnenie cieľového stavu (podpora inovácií, efektívne investície do sietí, postupná redukcia špecifickej ex ante sektorovej regulácie a dosiahnutie stavu, kedy elektronické komunikácie budú regulované výhradne na základe práva hospodárskej súťaže. Práve naopak, návrh zákona presne špecifikuje prípady, kedy môže, na základe správania sa podniku s významným vplyvom, dôjsť ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.