EÚ pritvrdzuje aj v boji proti greenwashingu

Návrh smernice, ktorou sa mení smernica o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu a smernica o právach spotrebiteľov, je na začiatku prebiehajúceho legislatívneho procesu. Cieľom návrhu je prispieť k obehovému, čistému a zelenému hospodárstvu EÚ tým, že sa v ňom spotrebiteľom umožní prijímanie kvalifikovaných rozhodnutí o kúpe, čím sa prispeje k udržateľnejšej spotrebe. Zameriava sa aj na nekalé obchodné praktiky, ktoré odrádzajú spotrebiteľov od rozhodnutí predstavujúcich udržateľnú spotrebu.

Dátum publikácie:21. 10. 2022
Autor:ENVI - PAK, a.s.
Oblasti práva: Správne právo / Životné prostredie

tt_greenwashing

Komisia EÚ zverejnila prvú časť svojho balíka o obehovom hospodárstve, v ktorom rieši, aby sa trvalo udržateľné produkty stali normou.

 

V súlade s jednou z kľúčových priorít Zelenej dohody, ktorou je posilniť postavenie spotrebiteľov, je súbor opatrení, ktorý obsahuje návrh na:

  • zvýšenie trvanlivosti a opraviteľnosti výrobkov,
  • riešenie problému greenwashingu,
  • ako aj predčasného zastarávania výrobkov,

a to prostredníctvom zmien a doplnení existujúcich právnych predpisov EÚ, akými sú smernica o nekalých obchodných praktikáchsmernica o právach spotrebiteľov.

 

Návrh smernice, ktorou sa mení smernica o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu a smernica o právach spotrebiteľov, je na začiatku prebiehajúceho legislatívneho procesu. Návrh ako taký podlieha v rámci legislatívneho procesu zmenám. Zároveň je potrebné zdôrazniť, že ide o smernicu, ktorá ako právny akt zaväzuje členské štáty k transpozícii ustanovení do svojich národných právnych poriadkov. V tomto momente je konkrétna podoba legislatívnych povinností na úrovni SR hudbou budúcnosti.

Cieľom návrhu je prispieť k obehovému, čistému a zelenému hospodárstvu EÚ tým, že sa v ňom spotrebiteľom umožní prijímanie kvalifikovaných rozhodnutí o kúpe, čím sa prispeje k udržateľnejšej spotrebe. Zameriava sa aj na nekalé obchodné praktiky, ktoré odrádzajú spotrebiteľov od rozhodnutí predstavujúcich udržateľnú spotrebu.

Posilnenie postavenia spotrebiteľa má za cieľ ochranu práv spotrebiteľa pred nekalými obchodnými praktikami, ktoré bránia spotrebiteľom udržateľne nakupovať. Ide napríklad o:

  • praktiky zeleného vymývania mozgov (t. j. klamlivé tvrdenia týkajúce sa životného prostredia),
  • praktiky predčasného zastarávania (t. j. predčasné poruchy tovaru),
  • používanie nespoľahlivých a netransparentných značiek udržateľnosti a informačných nástrojov.

 

Medzi konkrétne ciele návrhu patrí:

  • zabezpečiť poskytovanie informácií o existencii a dĺžke trvania obchodnej záruky výrobcu týkajúcej sa životnosti všetkých druhov tovaru alebo o neexistencii takejto záruky v prípade tovaru využívajúceho energiu,
  • zabezpečiť poskytovanie informácií o dostupnosti bezplatných softvérových aktualizácií pre všetok tovar, ktorého súčasťou sú digitálne prvky, digitálny obsah a digitálne služby,
  • zabezpečiť poskytovanie informácií o opraviteľnosti výrobkov, ktoré môžu mať podobu bodového hodnotenia opraviteľnosti alebo iných príslušných informácií o opravách, ak sú dostupné, a to v prípade všetkých druhov tovaru,
  • zabezpečiť, aby obchodníci spotrebiteľov klamlivo neinformovali o environmentálnych a sociálnych vplyvoch, životnosti a opraviteľnosti výrobkov,
  • zabezpečiť, aby mohol obchodník použiť tvrdenie týkajúce sa životného prostredia vzťahujúce sa na budúce environmentálne vlastnosti len vtedy, ak je spojené s jasnými záväzkami,
  • zabezpečiť, aby obchodník nemohol propagovať také prínosy pre spotrebiteľov, ktoré sa na príslušnom trhu považujú za bežnú prax,
  • zabezpečiť, aby obchodník mohol porovnávať výrobky, a to aj prostredníctvom nástroja na informovanie o udržateľnosti, len vtedy, ak poskytne informácie o metóde porovnávania dotknutých výrobkoch a dodávateľoch a o opatreniach na zabezpečenie aktuálnosti informácií,
  • zakázať vystavovanie značky udržateľnosti, ktorá sa nezakladá na certifikačnom systéme alebo nie je zriadená subjektmi verejného sektora,
  • zakázať všeobecné tvrdenia týkajúce sa životného prostredia používané pri predaji spotrebiteľom, ak nie je možné preukázať vynikajúce environmentálne vlastnosti výrobku alebo obchodníka v súlade s nariadením o environmentálnej značke EÚ, oficiálne uznávanými schémami environmentálneho označovania v členských štátoch alebo inými platnými právnymi predpismi Únie, ktoré sa na tvrdenie vzťahujú,
  • zakázať použitie tvrdenia týkajúceho sa životného prostredia na celý výrobok, ak sa v skutočnosti týka iba určitého aspektu výrobku,
  • zakázať prezentovanie požiadaviek uložených v právnych predpisoch na všetky výrobky v príslušnej kategórii výrobkov na trhu Únie ako charakteristických vlastností ponuky obchodníka,
  • zakázať určité praktiky predčasného zastarávania tovaru.

 

Poznámka redakcie:

"Greenwashing" – environmentálne klamlivá reklama


Autor: ENVI - PAK, a.s.

Súvisiace predpisy EÚ

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.