V príspevku s názvom GDPR: Rozmer osobných údajov, o ktorom ste nevedeli ste mali možnosť dozvedieť sa, že akákoľvek informácia súvisiaca s konkrétnou osobou môže byť osobným údajom, a to najmä za predpokladu, že túto informáciu viete „spárovať“ s fyzickou osobou, ktorá je presne identifikovaná alebo identifikovateľná prostredníctvom iných údajov, ktoré o nej máte. Teda v prípade osobných údajov nehovoríme len o notoricky známych údajoch z občianskeho preukazu, ale hovoríme o informáciách, ktoré daná osoba vytvorila (napr. záznamy o správaní, resp. tzv. behaviorálne informácie) alebo s ňou priamo či nepriamo súvisia. Túto tézu bude potrebné použiť aj v prípade marketingových aktivít, ktoré vaša firma vykonáva alebo ich vykonáva prostredníctvom na to splnomocnených osôb, resp. subjektov, akými sú napríklad distribučné internetové služby na zasielanie newsletteru, fotografií, firmy na organizáciu eventov alebo „filmári“.
Skôr, ako prejdeme k otázkam spracúvania osobných údajov na marketingové účely, je potrebné poznamenať, že subjektom spracúvania osobných údajov je každý subjekt, ktorý tieto spracovateľské operácie vykonáva. Teda je ním tak „fotograf“, ako aj firma, ktorá si ho najala. Až v závislosti od ich zmluvného postavenia bude potrebné posudzovať, akú „spracovateľskú rolu“ daný subjekt hrá. Teda „fotograf“ v prípade, že je najatý, môže byť v pozícii sprostredkovateľa osobných údajov. Môže byť však aj v pozícii prevádzkovateľa, v prípade, že je fotografom napríklad interný zamestnanec firmy, ktorý bol poverený fotením firemnej akcie. Ak však fotograf sám stanoví účel spracúvania osobných údajov, teda sa napríklad rozhodne, že bude robiť fotky aj s cieľom odprezentovania svojich profesionálnych schopností, a to s tým, že tieto fotky následne uverejní napríklad na svojej webovej stránke ako názorné príklady svojej práce, tak v tomto prípade môže byť popri pozícii sprostredkovateľa osobných údajov voči firme, ktorá si ho najala (prevádzkovateľ osobných údajov), aj v samostatnej pozícii prevádzkovateľa osobných údajov, pretože si spracoval a uverejnil tieto fotografie s cieľom svojej vlastnej propagácie. A to platí najmä v prípade, ak koná sám a vo vlastnom mene, napríklad ako živnostník alebo iný podnikateľ.
Uvedeným vzťahom sa však v tomto článku nebudeme venovať, keďže ide o kategorické prípady vzťahu prevádzkovateľ, sprostredkovateľ a príjemca osobných údajov a pod.
Zameriame sa však na otázky spracúvania osobných údajov z hľadiska účelu spracovania a právnych následkov, ktoré s tým súvisia.
Fotografovanie na zamestnaneckých a verejných podujatiach
Ako prvej otázke sa budeme venovať fotografovaniu na zamestnaneckých a verejných podujatiach. Vytváranie fotografií a audiovizuálnych záznamov predstavuje tak ako získavanie a spracúvanie informácií o fyzických ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR