ITIL a jeho využitie pre manažment organizácie

Dnes je už prakticky nemožné nakresliť čiaru, kde končí „podnikanie“ a začína IT. Je ťažké nájsť službu, ktorá ak nie je priamo IT službou, tak aspoň v nejakej miere je na IT a jeho prevádzkovaní závislá. Optimálne riadenie IT služieb by teda malo organizácii prinášať pozitívne výsledky v dosahovaní biznis aktivít. ITIL (Information Technology Infrastructure Library) ako rámec pre ITSM (IT Service Management) sa prestáva venovať len riadeniu IT služieb, ale vníma IT služby ako súčasť biznisu. Cieľom tohto článku je poskytnúť základné informácie o tomto rámci.

Dátum publikácie:2. 9. 2020
Autor:eMsec s.r.o., Ing. Peter Matej
Oblasti práva: Správne právo / Informácie, informačný systém
Právny stav od:1. 1. 2020

ITSM verzus ITIL

Poskytovanie IT služieb a ich optimálne nastavenie nielen z pohľadu príjemcu služieb (zákazníka), ale aj z pohľadu poskytovateľa služieb nie je jednoduché. Oba tieto pohľady môžu byť a zväčša aj sú protichodné. Príjemca očakáva širokú škálu komplexných a cenovo vyvážených služieb (rozumej často „lacných“) a na strane dodávateľa je najčastejším pohľadom optimalizácia nákladov poskytnutia očakávaných IT služieb. Navyše, ak ide o poskytovanie IT služieb interne – v rámci jednej organizácie, ide reálna optimalizácia bokom a poskytovanie IT služieb skĺzava do „rutiny“, ktorá má od optimálneho nastavenia a naplnenia očakávaní oboch strán poriadne ďaleko.

ITSM (IT Service Management) je odborná disciplína pre riadenie IT služieb. Je to činnosť, ktorú organizácia vykonáva s cieľom navrhnúť, plánovať, dodať, prevádzkovať a riadiť IT služby ponúkané zákazníkom. Z uvedeného je zrejmé, že sa vyznačuje procesným prístupom k riadeniu, ktoré dáva dôraz na nepretržité zlepšovanie sa. ITSM má teda väzby a spoločné záujmy aj s ďalšími prístupmi a konceptmi, napríklad riadenie kvality – ISO 9000 alebo konceptmi riadenia informačnej bezpečnosti ISO /IEC 27000.

ITSM ako odborná disciplína pre svoju praktickú realizáciu potrebuje určitú metodiku, určitý rámec a jedným z tých najznámejších rámcov je ITIL. Ďalšie známe rámce sú napr. COBIT, FitSM alebo ISO/IEC 20000.

História ITIL a jeho pozícia

ITIL (Information Technology Infrastructure Library) má svoje počiatky v 80. rokoch 20. storočia (1989). Vzhľadom na tlak a požiadavky riadenia IT technológií sa v 80. rokoch vláda Veľkej Británie rozhodla sumarizovať postupy založené na skúsenostiach a vypracovať procesný model riadenia založený na známom PDCA cykle. Túto úlohu dostala vládna agentúra CCTA (Central Computer and Telecommunication Agency). Výsledkom bolo 30 kníh, ktoré ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


Autor: eMsec, Ing. Peter Matej

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.