ÚRAD NA OCHRANU OSOBNÝCH ÚDAJOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Hraničná 12, 820 07 Bratislava 27
_____________________________________________________________________________________________________
č.: 00204/2018-Op-3
Metodické usmernenie č. 3/2018
Povinnosti prevádzkovateľa e-shopu z pohľadu ochrany osobných údajov
Podľa § 81 ods. 2 písm. d) zákona č. 18/2018 Z. z. Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) vydáva toto metodické usmernenie.
ÚVOD
Nákup tovarov a služieb sa v súčasnosti uskutočňuje v značnej miere prostredníctvom internetu. Internetový obchod (ďalej len „e-shop“) možno definovať ako predaj tovaru alebo služieb s využitím informačných a komunikačných technológií a webových aplikácií v prostredí internetu, kde na jednej strane tohto vzťahu je prevádzkovateľ e-shopu a na druhej zákazník e-shopu (ďalej len „zákazník“). Dochádza medzi nimi najčastejšie k uzavretiu kúpnej zmluvy realizovanej cez internet (zmluva uzavretá na diaľku). Súčasťou takejto zmluvy je aj získavanie informácií, vrátane osobných údajov zákazníka.
Vzhľadom na dynamickosť rozvoja informačných technológií je nemožné zohľadniť v tomto metodickom usmernení všetky eventuality, ktoré by mohli vzniknúť pri uplatňovaní Nariadenia2 prevádzkovateľom e-shopu, preto úrad uvádza nižšie len najbežnejšie prípady. Vzhľadom na konkrétne podmienky toho-ktorého spracúvania osobných údajov je možné, že prevádzkovateľ e-shopu bude môcť využiť napr. aj iný právny základ alebo iné nastavenia než je nižšie uvedené. Toto metodické usmernenie je len odporúčaním úradu, t. z. že nevylučuje aj iné nastavenie spracúvania osobných údajov za splnenia všetkých Nariadením ustanovených podmienok a povinností.
Úvodom je tiež potrebné zdôrazniť, že na problematiku e-shopov sa vzťahujú aj ďalšie osobitné predpisy, napr. zákon č. 351/2011 Z. z. a zákon č. 22/2004 Z. z., ktoré je potrebné pri prevádzkovaní e-shopov zohľadniť. Tieto predpisy nepatria do vecnej pôsobnosti úradu.
1. SPRACOVATEĽSKÉ ČINNOSTI PREVÁDZKOVATEĽA E-SHOPU A PRÁVNE ZÁKLADY SPRACÚVANIA OSOBNÝCH ÚDAJOV ZÁKAZNÍKOV
Zaznamenávanie osobných údajov zákazníka konkrétneho e-shopu je z pohľadu pravidiel ochrany osobných údajov spracúvaním osobných údajov zákazníka. Účelom takéhoto spracúvania je najčastejšie uzavretie kúpnej zmluvy a následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru alebo služby a prípadné poskytnutie iných súvisiacich služieb (reklamačné a iné povinnosti, ktoré pre prevádzkovateľa e-shopu vyplývajú najmä z právnych predpisov upravujúcich ochranu spotrebiteľa).
Je potrebné rozlišovať jednotlivé účely spracúvania osobných údajov zákazníkov prevádzkovateľom e-shopu. Vzhľadom na tieto účely môžeme identifikovať niekoľko najbežnejších spracovateľských činností, ktoré môžu spolu úzko súvisieť, ale majú odlišný právny základ.
Spracúvanie osobných údajov zákazníkov prevádzkovateľom e-shopu prebieha najmä na účely:
- objednávka tovaru/služieb (e-shop)→ kúpna zmluva podľa čl. 6 ods. 1 písm. b) Nariadenia (s tým ...
|
Súvisiace právne predpisy ZZ SR