Porušenie ochrany osobných údajov v dnešnej dobe predstavuje fenomén, s ktorým sa stretávame tak v súkromnom, ako aj pracovnom živote. Každý, kto spracúva osobné údaje, sa musí vyvarovať situáciám, kedy môže dôjsť k strate alebo odcudzeniu osobných údajov a musí prijať také opatrenia, ktoré znížia riziko vzniku bezpečnostného incidentu ako takého. Ako postupovať v prípade, ak k dôjde napríklad k úniku osobných údajov, ktorý je potrebné oznámiť priamo dotknutej osobe? Ako má takéto oznámenie vyzerať? Na tieto otázky sa bližšie pozrieme v našom článku.
Čo je porušenie ochrany osobných údajov
Na to, aby sa prevádzkovateľ mohol pokúsiť riešiť porušenie, by mal byť schopný ho najskôr rozpoznať. Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov (ďalej v texte iba ako „GDPR“) „porušenie ochrany osobných údajov“ vymedzuje v článku 4 ods. 12 ako „porušenie bezpečnosti, ktoré vedie k náhodnému alebo nezákonnému zničeniu, strate, zmene, neoprávnenému poskytnutiu osobných údajov, ktoré sa prenášajú, uchovávajú alebo inak spracúvajú, alebo neoprávnený prístup k nim.“
Význam pojmu „zničenie“ osobných údajov by mal byť úplne jasný: ide o situáciu, kedy údaje už neexistujú alebo už neexistujú vo forme, ktorá je pre prevádzkovateľa užitočná. Význam pojmu „poškodenie“ by mal byť tiež pomerne jasný: ide o situáciu, kedy boli osobné údaje zmenené, poškodené, alebo už nie sú úplné. Pokiaľ ide o „stratu“ osobných údajov, malo by sa to chápať tak, že údaje ešte môžu existovať, ale prevádzkovateľ stratil kontrolu nad týmito údajmi alebo prístup k nim, alebo ich už nemá k dispozícii. Nakoniec, neoprávnené alebo nezákonné spracúvanie môže zahŕňať poskytnutie osobných údajov (alebo prístupu k týmto údajom) príjemcom, ktorí nie sú oprávnení prijímať údaje (alebo k nim pristupovať), alebo akúkoľvek inú formu spracúvania, ktorou sa porušuje GDPR.
Porušenie môže mať potenciálne celý rad významných negatívnych dôsledkov na jednotlivcov, čo môže ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR