Správa o priebehu a následkoch povodní na území SR (júl – december 2021)

V správe sú spracované podklady, ktoré vychádzajú zo správ orgánov vykonávajúcich ochranu pred povodňami a Slovenského hydrometeorologického ústavu, z konkrétnych povodňových situácií na území Slovenskej republiky počas druhej polovice roka 2021, zistené nedostatky a návrhy opatrení na odstránenie zistených nedostatkov.

Dátum publikácie:27. 5. 2022
Autor:Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo vnútra SR
Oblasti práva: Správne právo / Správne právo / Samospráva; Životné prostredie
Právny stav od:19. 5. 2022

tt_povoden

Zistené nedostatky a návrhy opatrení na odstránenie zistených nedostatkov

Počas povodní v spracovanom období od júla do konca decembra 2021 bolo na základe podkladov poskytnutých orgánmi vykonávajúcimi ochranu pred povodňami v povodňami zasiahnutých oblastiach zistených viacero nedostatkov: 

  • nedodržiavanie ustanovenia § 30 ods. 2 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách  a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „vodný zákon“) – „vlastník, správca alebo nájomca poľnohospodárskych pozemkov a lesných pozemkov je povinný ich obhospodarovať takým spôsobom, ktorý nielen zachová vhodné podmienky na výskyt vôd, ale aj napomáha zlepšovaniu vodných pomerov; je povinný najmä zabraňovať škodlivým zmenám odtokových pomerov, splavovaniu pôdy a dbať o udržiavanie pôdnej vody a o zlepšenie retenčnej schopnosti územia“,
  • nepostačujúca údržba vodných tokov, horských bystrín (v úsekoch s umiestneným potrubím) a brehových porastov ich správcami hlásená zo strany obcí,
  • zanesenie korýt vodných tokov, zanesenie dažďovej kanalizácie, sťažené podmienky pre záchranné práce v noci,
  • nepostačujúca, znefunkčnená či absentujúca sieť rigolov, priekop, priepustov a dažďovej kanalizácie na odvádzanie vôd z povrchového odtoku hlásená zo strany obcí,
  • narušenie koruny ochrannej hrádze toku vplyvom začínajúceho zosuvu zo vzdušnej strany ochrannej hrádze, narušenie protipovodňových valov,
  • oneskorené informácie o vyhlásení a odvolaní SPA od starostov obcí.

 

Na základe identifikovaných nedostatkov sú orgánmi ochrany pred povodňami navrhované nasledovné opatrenia na ich odstránenie:

  • zabezpečiť pre plynulý odtok prečistenie cestných priekop, priepustov a odvodňovacích kanálov najmä v intravilánoch obcí,
  • zabezpečiť prietočnosť korýt vodných tokov ich pravidelnou údržbou (odstraňovanie prekážok, čistenie korýt od nánosov), pri súčasnom plnení environmentálnych cieľov čl. 4.7 rámcovej smernice o vode (dosiahnutie dobrého ekologického stavu, prípadne dobrého ekologického potenciálu útvarov povrchových vôd). V chránených územiach pri údržbe tokov zabezpečiť súlad s príslušným stupňom ochrany a zabezpečiť uplatňovanie postupu podľa č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (§ 6 ods. 5 a 6 zákona).
  • pri lesohospodárskej a poľnohospodárskej činnosti realizovať opatrenia na zamedzenie eróznej činnosti, urýchlenia povrchového odtoku a odplavovania humóznej vrstvy, resp. drevnej hmoty (obsiať problematické úseky poľnohospodárskej pôdy husto siatymi obilninami alebo krmovinami, vykonávať orbu po vrstevniciach, zakladať trvalé trávne porasty, obnovovať medze, realizovať vodozádržné opatrenia, vysádzať stanovištne vhodné pôvodné druhy drevín s melioračnou funkciou, zriaďovať lesy s funkciou ochrany pôdy alebo vodoochrannou funkciou), 
  • dôsledne vykonávať povodňové prehliadky vodných tokov a vodných stavieb zasiahnutých povodňou, 
  • vykonávať kontrolu plnenia povinností vyplývajúcich z právnych predpisov v oblasti ochrany pred povodňami.

 

Ďalšími opatreniami, ktoré neboli identifikované v podkladoch okresných úradov v sídle krajov, platia však všeobecne, sú:

  • dodržiavať ustanovenia § 20 zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov, 
  • identifikovať a realizovať preventívne prírode blízke protipovodňové opatrenia (napr. podpora prirodzeného tlmivého rozliatia povodní v nive a spomaľovanie ich postupu, ochrana a obnova inundačných území, sprietočňovanie riečnych ramien, odstraňovanie povodňových prekážok a i.),
  • zabezpečiť odstránenie nelegálnych stavieb, skládok odpadu, resp.  iných materiálov z korýt tokov, pobrežných pozemkov alebo inundácií brániacich odtoku vody alebo tvoriacich prekážky v korytách, v spolupráci s orgánmi a organizáciami v oblasti ochrany prírody a krajiny metodické usmernenie, školenie a environmentálna výchova zameraná na okresné úrady a obce
  • ohľadom zváženia vhodnosti niektorých klasických protipovodňových opatrení (bagrovanie, zásahy do koryta a inundačného územia, iné protipovodňové opatrenia), informácia o iných možnostiach výberu alternatívnych riešení a typoch prírode blízkych opatrení; 
  • obnova mokradí, navrhovanie a realizácia opatrení na spomalenie odtoku z povodia (na vodných tokoch i mimo nich), „predlžovanie“ vodných tokov pomocou umožnenia prirodzeného meandrovania (napr. odstránením betónového opevnenia), otvárania mŕtvych ramien, zabezpečenia ich prietočnosti  a obnovy funkčnej inundácie najmä v nížinách.

 

Celkové zhodnotenie obdobia druhého polroka 2021 

V sledovanom období sa na území Slovenska vyskytli povodne vyvolané najmä charakterom počasia. V zmysle zákona o ochrane pred povodňami boli počas vzniku povodňových situácií vyhlásené SPA príslušnými orgánmi v povodňou zasiahnutých oblastiach, boli zvolané príslušné povodňové komisie a vykonávaná hliadková služba. 

Správca vodných tokov monitoroval v teréne situáciu na vodných tokoch a vodných stavbách. Sledoval vývoj hydrologickej situácie na povodňou zasiahnutých úsekoch. Po vyhlásení III., resp. II. SPA začal realizovať povodňové zabezpečovacie práce v súlade s § 17 zákona o ochrane pred povodňami. Povodňové záchranné práce vykonávali predovšetkým občania postihnutých obcí v spolupráci s príslušníkmi jednotiek základných záchranných zložiek integrovaného záchranného systému a príslušníkmi obecných hasičských útvarov/obecných hasičských zborov. Povodňové komisie obcí počas trvania III. SPA až do odvolania II. SPA venovali trvalú pozornosť riešeniu vzniknutej situácie v postihnutých obciach. Povodňová situácia v sledovanom období preukázala včasnú, rýchlu a odbornú reakciu na vzniknuté mimoriadne udalosti nielen profesionálnych pracovníkov, ale najmä starostov obcí a pracovníkov firiem, ktorí vykonávali povodňové záchranné práce. 

Po zhrnutí predložených podkladov a informácií od orgánov vykonávajúcich ochranu pred povodňami možno konštatovať, že operatívnym a kvalitným vykonávaním povodňových záchranných i zabezpečovacích prác došlo k zabráneniu vzniku ešte väčších škôd na majetku občanov, obcí a štátu. 

Naďalej je potrebné upozorňovať príslušné orgány na ich povinnosti vyplývajúce z právnych predpisov v oblasti ochrany pred povodňami, hlavne na dôsledné vykonávanie povodňových prehliadok vodných tokov a vodných stavieb zasiahnutých povodňou vrátane verifikácie odhadnutých povodňových škôd.

Povodne na Slovensku si od júla do konca decembra 2021 vyžiadali:

  • 87-krát vyhlásenie III. stupňa povodňovej aktivity a
  • 117-krát II. stupňa povodňovej aktivity.

Starostovia obcí vyhlásili mimoriadnu situáciu z dôvodu výskytu povodní v 5 oblastiach.  

 

Na území Slovenska boli vyhlásené stupne povodňovej aktivity v 105 oblastiach: 

  • čiastkové povodie Popradu a Dunajca: 9 oblastí; 
  • čiastkové povodie Váhu: 16 oblastí;
  • čiastkové povodie Bodrogu: 34 oblastí; 
  • čiastkové povodie Hornádu: 14 oblastí;
  • čiastkové povodie Hrona: 7 oblastí;
  • čiastkové povodie Ipľa: 4 oblasti;
  • čiastkové povodie Slanej: 6 oblasti;
  • čiastkové povodie Moravy: 2 oblasti;
  • čiastkové povodie Nitry: 13 oblastí.

 

Obrázok: Mapa vyhlásených SPA v jednotlivých okresoch za druhý polrok 2021 (zdroj: SVP, š. p., 2021)

Povodne 2021

Hydrologická situácia na území Slovenska bola nepretržite monitorovaná pracovníkmi SHMÚ. Verejnosť bola zároveň nepretržite informovaná o aktuálnych vodných stavoch vo vodomerných staniciach a o vydaných a aktualizovaných hydrologických výstrahách na nebezpečenstvo povodne a to v prípade očakávaného zvýšenia vodných hladín s možnosťou dosiahnutia a prekročenia hladín zodpovedajúcich stupňom povodňovej aktivity. Na základe zhodnotenia hydrologickej situácie, charakteristík príslušných povodí a očakávaného vývoja meteorologickej situácie sa v závislosti od závažnosti situácie vydávali hydrologické výstrahy I., II. alebo III. SPA na jednotlivé druhy nebezpečenstva povodní. Výstrahy sa vydávali pre ohrozené okresy SR. 

Počas korona krízy boli činnosti a plnenie úlohy vykonávané v plnom rozsahu.

V druhom polroku 2021  boli v 54 vodomerných staniciach  145-krát prekročené SPA:

  • 106-krát I. SPA,
  • 29-krát II. SPA,
  • 10-krát III. SPA. 

Bolo zaznamenaných 33 povodňových dní s prekročením SPA:

  • 31 dní s I. SPA,
  • 12 dní s II. SPA,
  • 5 dní s III. SPA.

Pre 77 ohrozených okresov bolo vydaných 924 hydrologických výstrah:

  • 614 výstrah I. stupňa,
  • 293 výstrah II. stupňa a
  • 17 výstrah III. stupňa. 

 

Použité skratky:

SPA – stupeň povodňovej aktivity

SVP, š. p. – Slovenský vodohospodársky podnik, štátny podnik

SHMÚ – Slovenský hydrometeorologický ústav 

 

Krátené redakciou

Zdroj: Správa o priebehu a následkoch povodní na území Slovenskej republiky v období od júla do konca decembra 2021

https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/27277/1


Autor: Ministerstvo životného prostredia SR; Ministerstvo vnútra SR

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.