Príručka pre obce a mesta v oblasti ochrany ovzdušia
Obsah:
1.1. Prenesený výkon štátnej správy ochrany ovzdušia vo veciach malých zdrojov a vybraných osobitných činností
1.1.1. Výklad základných pojmov
1.1.2. Prípustná miera znečisťovania ovzdušia – § 21
1.1.3. Povoľovacie procesy stacionárnych zdrojov
1.1.4. Povolenie stacionárneho zdroja podľa § 27
1.1.5. Preskúmanie a aktualizácia povolenia zdroja
1.1.6. Správne poplatky pri povoľovaní malých zdrojov
1.1.7. Stručný prierez povoľovania malých zdrojov
1.1.8. Odborný posudok v veciach ochrany ovzdušia v konaniach obce
1.1.9. Štátny dozor v oblasti ochrany ovzdušia
1.1.10. Kontrola malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo – § 51
1.1.11. Správne delikty a sankcie
1.1.11.1. Priestupky – § 54
1.1.11.2. Pokuty za iné správne delikty – § 55
1.1.11.3. Obmedzenie a zastavenie prevádzky zdroja – § 53
2.1. Zákazy – § 32
2.2. Povinnosti prevádzkovateľov malých zdrojov – § 35
2.3. Požiadavky na malé zdroje
2.4. Povinnosti prevádzkovateľov vybraných osobitných činností – § 36
2.5. Požiadavky na vybrané osobitné činnosti
3.1. Základné pojmy
3.2. Všeobecné požiadavky na zabezpečenie rozptylu
3.3. Najnižšia výška komína alebo výduchu
3.4. Poloha ústia komína alebo výduchu a ich prevýšenie nad strechu
1. Úvod – Kompetencie obce v oblasti ochrany ovzdušia
Právomoc obce konať vo veciach ochrany ovzdušia je daná
- zákonom SNR č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ako originálna právomoc je bližšie špecifikovaná v ustanovení § 4 ods. 3 písm. h) a § 4 ods. 3 písm. h) podľa ktorých obec pri výkone samosprávy utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie, a zabezpečuje verejný poriadok v obci a
- zákonom č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) vo veci
- riadenia kvality ovzdušia a
- preneseného výkonu štátnej správy ochrany ovzdušia vo veciach malých zdrojov a vybraných osobitných činností.
Účelom tejto príručky je vytvorenie prehľadu právnej úpravy týkajúcej sa najmä právomoci obcí vo veci preneseného výkonu štátnej správy malých zdrojov a vybraných osobitných činností podľa zákona. Otázky kompetencií obce v riadení kvality ovzdušia sú predmetom osobitnej príručky zameranej na riadenie kvality ovzdušia.
1.1. Prenesený výkon štátnej správy ochrany ovzdušia vo veciach malých zdrojov a vybraných osobitných činností
Podľa § 46 ods. 1 zákona obec pri prenesenom výkone štátnej správy ochrany ovzdušia vo veciach malých zdrojov a vybraných osobitných činností
- vydáva povolenia malého zdroja podľa § 27 ods. 1, preskúmava ich, a ak je to potrebné, zmení ich,
- vydáva súhlasy pre malé zdroje podľa § 26 ods. 1 písm. a) až c) a i),
- ukladá povinnosť vypracovať dokumenty podľa § 35 ods. 1 písm. h) a § 36 ods. 1 písm. e),
- vedie evidenciu údajov o malých zdrojoch vrátane malých spaľovacích zariadení a vybraných osobitných činnostiach a ich prevádzkovateľoch na svojom území v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. h) a spravuje evidenciu kontrol malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo na základe podnetu podľa § 51 od 1. januára 2025,
- oznamuje príslušnému okresnému úradu a prevádzkovateľovi malého zdroja zistenie prekročenia prahovej kapacity ustanovenej pre malý zdroj,
- vykonáva štátny dozor podľa § 47 ods. 6 vo veciach dodržiavania povinností prevádzkovateľov malých zdrojov a prevádzkovateľov vykonávajúcich vybranú osobitnú činnosť a prešetruje podnety podľa § 47 ods. 7,
- spolupracuje s inšpekciou pri vykonávaní kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo podľa § 51 a odstupuje im podnety; upozorňuje prevádzkovateľa na porušenie povinnosti podľa § 35 ods. 1,
- kontroluje dodržiavanie zákazov podľa § 32,
- pri zistení porušenia povinností ustanovených týmto zákonom a všeobecne záväznými právnymi predpismi upravujúcimi ochranu ovzdušia
- ukladá opatrenia na nápravu,
- ukladá pokuty,
- rozhoduje o priestupkoch,
- rozhoduje o obmedzení alebo zastavení prevádzky malého zdroja podľa § 53 ods. 4 alebo vykonávania osobitnej činnosti podľa § 53 ods. 5.
1.1.1. Výklad základných pojmov
Prevádzkovateľ – § 2 ods. 1 písm. p) zákona
- osoba, ktorá má právo prevádzkovať alebo riadiť stacionárny zdroj alebo jeho časť,
- ak táto osoba nie je známa, za prevádzkovateľa sa považuje vlastník zdroja, a
- ak ide o vlastníkov bytov a nebytových priestorov, v mene ktorých koná správca, tento sa považuje za prevádzkovateľa zdroja.
Povolenie – § 2 ods. 2 zákona
- povolenie podľa § 27 zákona a aj integrované povolenie podľa osobitného predpisu (zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia – zákon o IPKZ).
Povoľujúci orgán – § 2 ods. 3 zákona
- Slovenská inšpekcia životného prostredia – stacionárne zdroje, ktoré sú súčasťou prevádzky podliehajúcej integrovanému povoľovaniu podľa zákona o IPKZ,
- okresný úrad – veľké a stredné zdroje,
- obec – malé zdroje,
- Ministerstvo obrany Slovenskej republiky – malé zdroje na území vojenských obvodov.
Zdroje znečisťovania ovzdušia sa členia na
- stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia a
- mobilné zdroje znečisťovania ovzdušia.
Stacionárny zdroj – § 2 ods. 1 písm. k) zákona
- je technologický celok, sklad palív, surovín alebo produktov, skládka odpadov, lom, plocha alebo stavba, objekt a činnosť, ktorý znečisťuje alebo môže znečisťovať ovzdušie,
- je vymedzený ako súhrn všetkých častí, súčastí a činností v rámci funkčného celku a priestorového celku.
Mobilný zdroj – § 2 ods. 1 písm. l) zákona
- zariadenie, ktoré na svoj pohyb alebo pohon vlastných strojných častí využíva spaľovací motor, na ktorý sa vzťahujú technické požiadavky z hľadiska emisií znečisťujúcich látok pre cestné motorové vozidlá alebo necestné pojazdné stroje.
Prenosný zdroj – § 2 ods. 1 písm. m) zákona
- špecifickým druhom stacionárneho zdroja,
- stacionárny zdroj, ktorý má účelový charakter a na jednom mieste sa prevádzkuje dočasne, najviac 36 mesiacov, alebo
- technická jednotka, ktorá je súčasťou mobilného zdroja, vnášajúca emisie znečisťujúcej látky do ovzdušia, ak vnáša do ovzdušia iné emisie než emisie zo spaľovacieho motora podľa § 2 ods. 1 písm. l) zákona.
Členenie stacionárnych zdrojov – § 20 ods. 1 zákona
Podľa miery vplyvu technologického procesu na ovzdušie alebo podľa rozsahu znečisťovania ovzdušia:
- veľké zdroje (VZ),
- stredné zdroje (SZ),
- malé zdroje (MZ),
- osobitné činnosti (OČ).
Stacionárne zdroje sa kategorizujú podľa prílohy č. 1 časť I. vyhlášky MŽP SR č. 248/2023 Z. z. o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia (ďalej len „vyhláška č. 248/2023 Z. z.“). V tejto prílohe sú uvedené aj prahové kapacity pre veľké a stredné zdroje, pričom malé zdroje sú tie, ktoré majú prahovú kapacitu nižšiu ako stredné zdroje, pravidlá pre ich začleňovanie sú v prílohe č. 1 časť II. písm. A vyhlášky č. 248/2023 Z. z..
Osobitné činnosti (OČ) – podľa § 20 ods. 1 písm. d) zákona:
Sú činnosti, ktoré (zvyčajne) nie sú späté so stavebným objektom alebo technologickým celkom a nie sú súčasťou veľkého zdroja, stredného zdroja alebo malého zdroja, ale sú vykonávané samostatne, a prejavujú sa prašnosťou, zápachom, dymom alebo sa z nich môžu uvoľňovať emisie znečisťujúcich látok, pričom využitie technického vybavenia na vykonávanie predmetnej činnosti sa nevylučuje.
Poznámka: Pre VZ, SZ a MZ sa vyžaduje mať povolenie zdroja podľa § 27 zákona okrem prípadov uvedených § 27 ods. 2 a 4; pre osobitné činnosti sa takéto povolenie nevyžaduje. Napriek tomu prevádzkovatelia vybraných osobitných činností musia plniť povinnosti podľa § 36 zákona a požiadavky vykonávacieho predpisu.
Charakteristiky osobitnej činnosti – príloha č. 1 časť II. písm. B vyhlášky č. 248/2023 Z. z.
- Konštrukcia využívaného technického strojového zariadenia je prispôsobená na častý presun z miesta na miesto,
- Využívané technické strojové zariadenie nie je pevne spojené so zemou alebo stavbou tzn. nevyžaduje vydanie stavebného povolenia,
- Predmetná osobitná činnosť sa vykonáva spravidla na mieste vzniku požiadavky alebo potreby, pričom ide najmä o činnosť zhodnocovania alebo zneškodňovania odpadov, stavebnú činnosť, aplikáciu a zapracovanie hnojív, alebo ide o činnosti vykonávané pre vlastnú spotrebu v domácnosti (bez ohľadu či je spätá so stavebným objektom) napr. úprava potravinárskych výrobkov, chov hospodárskych zvierat, nanášanie náterov,
- Vykonávanie osobitnej činnosti je limitované obmedzeným časovým obdobím najviac 6 mesiacov, okrem stavebnej činnosti a činností vykonávaných pre vlastnú spotrebu v domácnosti.
- Ak sa osobitná činnosť na jednom mieste vykonáva dlhšie, zaraďuje sa ako malý zdroj;
- ak ide o vykonávanie vybranej osobitnej činnosti drvenia stavebných odpadov, odpadov z demolácií a materiálov používaných v stavebníctve vrátane drvenia kameniva, nerastov a hornín s projektovaným výkonom 100 t/h a väčším, zaraďuje sa ako stredný zdroj podľa prílohy č. 1 časti I. vyhlášky č. 248/2023 Z. z.
Zoznam vybraných osobitných činností – príloha č. 1 časť III. vyhlášky č. 248/2023 Z. z.
- Stavebná činnosť,
- Drvenie stavebných odpadov, odpadov z demolácií a materiálov používaných v stavebníctve vrátane drvenia kameniva, nerastov a hornín,
- Štiepkovanie dreva a biomasy,
- Aplikácia a zapracovanie hospodárskych hnojív a iných hnojív organického pôvodu, sekundárnych zdrojov živín alebo kompostu do pôdy.
1.1.2. Prípustná miera znečisťovania ovzdušia – § 21
- reguluje vnášanie antropogénnych emisií znečisťujúcich látok do ovzdušia zo stacionárneho zdroja priamo alebo nepriamo a určujú ju:
- emisné limity,
- technické požiadavky,
- podmienky prevádzkovania,
- emisné kvóty a
- emisné stropy.
Pre MZ je potrebné uplatňovať technické požiadavky, podmienky prevádzkovania. Emisný limit pre malé spaľovacie zariadenia spaľujúce tuhé alebo kvapalné palivo, je vyjadrený ako tmavosť dymu, ktorý slúži na identifikáciu, či je dobre nastavený spaľovací proces – pravidelne sa nepreukazuje.
Emisné limity sa uplatňujú pre VZ a SZ. Prevádzkovatelia VZ a SZ majú povinnosť dodržiavať a preukazovať plnenie emisných limitov. Dodržiavanie emisných limitov sa preukazuje buď kontinuálnym meraním, oprávneným diskontinuálnym meraním (periodickým alebo jednorazovým) alebo technickým výpočtom.
1.1.3. Povoľovacie procesy stacionárnych zdrojov
Zákon odlišuje od seba 2 povoľovacie procesy týkajúce sa stacionárnych zdrojov:
- povolenie stavby zdroja – podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov (od 1. 4. 2024 – podľa zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe); v stavebnom konaní je orgán ochrany ovzdušia dotknutým orgánom a vydáva súhlasy podľa § 26 ods. 1 písm. a) až c) – ako záväzné stanoviská v stavebnom konaní,
- povolenia stacionárneho zdroja podľa § 27 zákona (ďalej len „povolenie zdroja“); v tomto konaní je orgán ochrany ovzdušia povoľujúcim orgánom; tzn. pre malé zdroje je povoľujúcim orgánom obec.
Obec ako orgán ochrany ovzdušia podľa § 46 ods. 2 písm. a) a b) zákona koná nasledovne:
1. pre malé spaľovacie zariadenia s MTP < 0,1 MW, ak ide o samostatný zdroj určený na vykurovanie domácností (rodinné domy, chaty a pod.), tzn. pre fyzické osoby – nepodnikateľov (FO-N):
- v rámci povoľovania stavby malého spaľovacieho zariadenia (malý zdroj) vydáva súhlas podľa § 26 ods. 1 písm. a) a c) zákona (napr. krb, kotol na tuhé palivo, kotol na plynné palivo), vydaný formou záväzného stanoviska (§ 26 ods. 11 zákona) pre príslušný stavebný úrad.
Poznámka: Reálne sa vydáva súhlas k povoleniu stavby malého zdroja ...