Úlohy obce v protipožiarnej ochrane – interná smernica

Úlohy obce v protipožiarnej ochrane sú v predpisoch o ochrane pred požiarmi v niekoľkých úrovniach. Niektoré úlohy ukladá zákon č. 314/2001 Z. z. jednoznačne každej obci (prenesený výkon štátnej správy, vedenie dokumentácie ochrany pred požiarmi obce a pod.), iné úlohy uložené zákonom č. 314/2001 Z. z. plní obec v závislosti od situácie v obci (napr. vytváranie podmienok na plnenie úloh ochrany pred požiarmi u právnických osôb, ktoré zriadila).

Dátum publikácie:11. 12. 2015
Autor:Mgr. Peter Mika
Oblasti práva:
Správne právo / Správne právo / Samospráva
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Požiarna ochrana
Právny stav od:11. 12. 2015

Zákon č. 314/2001 Z. z. ukladá obci:

a) plniť úlohy právnickej osoby a fyzickej osoby – podnikateľa, ustanovené týmto zákonom vo vzťahu k vlastnému majetku,
b) zriadiť dobrovoľný hasičský zbor obce na zdolávanie požiarov a vykonávanie záchranných prác pri živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach, ak ďalej nie je ustanovené inak; udržiavať jeho akcieschopnosť a zabezpečovať jeho materiálno-technické vybavenie,
d) určiť veliteľa zásahu,
c) zabezpečovať odbornú prípravu dobrovoľného hasičského zboru obce,
d) vykonávať preventívne protipožiarne kontroly,
e) vykonávať opatrenia na odstránenie nedostatkov, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru alebo k sťaženiu záchrany osôb a majetku a kontrolovať plnenie týchto opatrení,
g) rozhodovať o vylúčení veci z používania,
h) vypracovať a viesť dokumentáciu ochrany pred požiarmi obce,
i) zabezpečiť výstavbu a údržbu hasičskej stanice alebo hasičskej zbrojnice, zabezpečiť zdroje vody na hasenie požiarov a udržiavať ich v použiteľnom stave, zriadiť ohlasovňu požiarov a ďalšie miesta, odkiaľ možno ohlásiť požiar,
j) označovať a trvalo udržiavať voľné nástupné plochy a príjazdové cesty, ktoré sú súčasťou zásahových ciest na vykonanie hasiaceho zásahu hasičských jednotiek,
k) vykonávať preventívno-výchovnú činnosť,
l) podieľať sa v rozsahu svojej pôsobnosti na vytváraní podmienok na plnenie úloh ochrany pred požiarmi u právnických osôb, ktoré zriadila.

Niektoré úlohy sú podrobnejšie upravené vo vyhláške MV SR č. 121/2002 Z. z. alebo vo vyhláške MV SR č. 611/2006 Z. z.

Pokiaľ nie je predpismi o ochrane pred požiarmi ustanovená konkrétna osoba s odbornou spôsobilosťou na plnenie úlohy, tak je úloha všeobecne uložená obci a jej plnenie môže zabezpečovať ktokoľvek.

Vymedzenie niektorých pojmov

a) štátny požiarny dozor je činnosť orgánov štátnej správy zameraná na kontrolu dodržiavania povinností vymedzených právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov, pri ktorej je porovnávaný skutočný stav v kontrolovaných subjektoch so stavom požadovaným v právnych predpisoch,

b) hlavný štátny požiarny dozor je kontrolná činnosť Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) voči podriadeným zložkám, a to krajskému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru (ďalej len „krajské riaditeľstvo“), okresnému riaditeľstvu Hasičského a záchranného zboru (ďalej len „okresné riaditeľstvo“) a voči obci,

c) požiar je každé nežiaduce horenie, pri ktorom sú bezprostredne ohrozené životy alebo zdravie fyzických osôb alebo zvierat, majetok alebo životné prostredie, pri ktorom vznikajú škody na majetku, životnom prostredí alebo ktorého následkom je zranená alebo usmrtená fyzická osoba alebo zviera,

d) požiarnotechnické zariadenia sú stabilné hasiace zariadenia a polostabilné hasiace zariadenia, zariadenia na odvod tepla a splodín horenia a elektrická požiarna signalizácia vrátane hlasovej signalizácie požiaru,

e) požiarne zariadenia sú požiarnotechnické zariadenia, hasiace prístroje, požiarne uzávery, zariadenia na hasenie iskier v pneumatických dopravníkoch, zariadenia na dodávku vody na hasenie požiarov, zariadenia na trvalú dodávku elektrickej energie pri požiari, požiarne výťahy, evakuačné výťahy, núdzové osvetlenie a iné zariadenia slúžiace na evakuáciu osôb a zásah,

f) preventívna protipožiarna prehliadka je súhrn úkonov vykonávaných právnickými osobami a fyzickými osobami – podnikateľmi v rámci vnútornej kontroly, zameraných na dodržiavanie predpisov o ochrane pred požiarmi,

g) hasičská stanica je budova s materiálnym vybavením a technickým zabezpečením určená na výkon služby hasičskej jednotky, umiestnenie hasičskej techniky a vecných prostriedkov a na vykonávanie odbornej prípravy a výcviku,

h) hasičská zbrojnica je budova s materiálnym vybavením a technickým zabezpečením, ktorá je spravidla bez personálu, určená na uskladnenie hasičskej techniky a vecných prostriedkov a na vykonávanie odbornej prípravy a výcviku,

i) nežiaduca udalosť je stav, keď dôjde k úmrtiu alebo k poškodeniu zdravia, majetku alebo životného prostredia alebo k ich bezprostrednému ohrozeniu, alebo k bezprostrednému ohrozeniu života,

j) zásah je súbor činností zameraných na likvidáciu požiaru a na vykonávanie záchranných prác pri nežiaducich udalostiach; trvá od vyhlásenia poplachu hasičskej jednotke po odchod hasičskej jednotky z miesta zásahu,

k) záchranné práce sú činnosti na odvrátenie alebo obmedzenie bezprostredného pôsobenia účinkov alebo následkov požiaru alebo nežiaducej udalosti na osoby, zvieratá a majetok alebo životné prostredie; tým nie sú dotknuté ustanovenia osobitného predpisu § 3 ods. 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov,

l) akcieschopnosť hasičskej jednotky je organizačná, technická a odborná pripravenosť hasičskej jednotky na vykonanie účinného zásahu,

m) operačné riadenie je súbor právomocí a riadiacich činností realizovaných na operačnom stredisku alebo operačnom pracovisku po príjme tiesňového volania a jeho ďalšom spracovaní; jeho cieľom je vyslať sily a prostriedky hasičskej jednotky na zásah a vykonať ďalšie činnosti na základe komunikácie s veliteľom zásahu,

n) operatívne riadenie je súbor právomocí a riadiacich činností realizovaných na mieste zásahu,

o) automatizovaný systém podpory riadenia a spracúvania informácií je súhrn technických podmienok a organizačných opatrení nevyhnutných na zabezpečovanie činnosti hasičských jednotiek prostredníctvom informačno-komunikačných technológií a programového vybavenia,

p) hasičská technika sú všetky druhy pohyblivých technických prostriedkov (hasičských automobilov, hasičských prívesov, hasičských kontajnerov, záchranných člnov a ostatná technika), ktoré sa používajú pri zdolávaní požiarov a pri vykonávaní záchranných prác pri živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach,

r) vecné prostriedky sú technické prostriedky a zariadenia, ktoré slúžia na odber hasiacej látky z jej zdroja, na dopravu a riadenie prietoku hasiacej látky na požiarisko, záchranu osôb, uvoľňovanie a na rozoberanie konštrukcií pri zásahu,

s) objekt je stavba alebo súbor stavieb, zariadení a priestorov, ktoré sa užívajú na účel, na ktorý boli určené,

t) nástupná plocha je plocha vedľa stavby na umiestnenie hasičskej techniky pri zásahu,

u) činnosti so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru sú činnosti, ktoré vytvárajú zvýšené riziko možnosti vzniku požiaru pri výrobe, spracúvaní, používaní alebo pri skladovaní horľavých látok,

v) miesta so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru sú miesta, v ktorých sa nachádzajú horľavé látky za takých podmienok, že vytvárajú zvýšené riziko možnosti vzniku požiaru,

x) čas zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru je obdobie, ktoré vyhlási okresné riaditeľstvo pre celé územie okresu alebo časť územia okresu,

y) blízke osoby sú najmä rodinní príslušníci, osoby zverené do výchovy alebo nad ktorými fyzická osoba vykonáva dohľad,

z) odborná spôsobilosť na úseku ochrany pred požiarmi (ďalej len „odborná spôsobilosť“) je vzdelanie a súhrn teoretických vedomostí, praktických skúseností a znalosť všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré sú potrebné na vykonávanie činností preventivára požiarnej ochrany, technika požiarnej ochrany alebo špecialistu požiarnej ochrany.

Úlohy obce v protipožiarnej ochrane

1. Povinnosti obce v ochrane pred požiarmi

Preventivár

Na plnenie úloh na úseku ochrany pred požiarmi môže obec ustanoviť preventivára požiarnej ochrany obce. Prostredníctvom preventivára požiarnej ochrany obce zabezpečuje obec podľa § 15 ods. 2 zákona č. 314/2001 Z. z. plnenie týchto povinností:

a) organizovanie a vyhodnocovanie preventívnych protipožiarnych kontrol v obci,
b) školenie kontrolných skupín obce,
c) vypracovanie dokumentácie ochrany pred požiarmi obce, okrem dokumentácie hasičskej jednotky,
d) vykonávanie preventívno-výchovnej činnosti v obci.

Funkciu preventivára môže vykonávať osoba, ktorá získala odbornú spôsobilosť preventivár požiarnej ochrany obce, technik požiarnej ochrany alebo špecialista požiarnej ochrany. Odbornú spôsobilosť preventivára požiarnej ochrany obce môže získať fyzická osoba s úplným stredným vzdelaním. Odbornú spôsobilosť overuje a osvedčenie o odbornej spôsobilosti vydáva po absolvovaní odbornej prípravy preventivárovi požiarnej ochrany obce okresné riaditeľstvo.

Absolvent strednej školy so študijným zameraním požiarna ochrana, ktorého obsah a rozsah spĺňa podmienky odbornej prípravy na získanie odbornej spôsobilosti preventivára požiarnej ochrany obce, sa môže podrobiť overeniu odbornej spôsobilosti preventivára požiarnej ochrany obce bez absolvovania odbornej prípravy do šiestich mesiacov od úspešného ukončenia štúdia na strednej škole.

Absolvent vyššieho odborného vzdelania v študijnom odbore požiarna ochrana, ktorého obsah a rozsah spĺňa podmienky odbornej prípravy na získanie odbornej spôsobilosti preventivára požiarnej ochrany obce, alebo absolvent vysokej školy so študijným zameraním požiarna ochrana, ktorého obsah a rozsah spĺňa podmienky odbornej prípravy na získanie odbornej spôsobilosti preventivára požiarnej ochrany obce, sa môže podrobiť overeniu odbornej spôsobilosti preventivára požiarnej ochrany obce, a to bez absolvovania odbornej prípravy do šiestich mesiacov od úspešného ukončenia štúdia.

Osoba s odbornou spôsobilosťou preventivára požiarnej ochrany obce je tiež osoba, ktorá bola príslušníkom Hasičského a záchranného zboru (ďalej len „príslušník“) a získala osobitnú odbornú spôsobilosť na vykonávanie štátneho požiarneho dozoru a zároveň vykonávala činnosti spojené so štátnym požiarnym dozorom uvedené v § 25 ods. 1 písm. a) a b) alebo v § 29 zákona 314/2001 Z. z. najmenej desať po sebe nasledujúcich rokov bezprostredne pred skončením služobného pomeru, alebo osoba, ktorá bola príslušníkom a vykonávala vzdelávanie na činnosti podľa § 25 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 314/2001 Z. z. najmenej desať po sebe nasledujúcich rokov bezprostredne pred skončením služobného pomeru. Osvedčenie o odbornej spôsobilosti vydá preventivárovi požiarnej ochrany obce na žiadosť okresné riaditeľstvo, a to po skončení služobného pomeru bez overenia vedomostí. Osvedčenie o odbornej spôsobilosti sa vydáva bez časového obmedzenia platnosti.

Osoba s odbornou spôsobilosťou preventivára požiarnej ochrany obce je povinná najmenej raz za päť rokov od vydania osvedčenia o odbornej spôsobilosti absolvovať aktualizačnú odbornú prípravu. Bez potvrdenia o absolvovaní aktualizačnej odbornej prípravy je osvedčenie o odbornej spôsobilosti neplatné.

Odbornú prípravu preventivárov požiarnej ochrany obce vykonáva právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá má na jej vykonávanie oprávnenie vydané ministerstvom. Odborná príprava preventivárov požiarnej ochrany obce je zameraná na získanie teoretických vedomostí, praktických skúseností a aplikačných postupov. Cieľom odbornej prípravy preventivárov požiarnej ochrany obce je dosiahnuť u absolventov odbornej prípravy takú znalosť predpisov organizácie a riadenia ochrany pred požiarmi, základov procesov horenia a hasenia, základných požiadaviek protipožiarnej bezpečnosti stavebných objektov, zásad protipožiarnej bezpečnosti pri manipulácii s horľavými látkami a ich skladovaní a pri činnostiach spojených so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru, funkcií a parametrov požiarno-technických zariadení, hasičskej techniky, hasiacich prostriedkov a iných vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi, aby dokázali svoje znalosti aplikovať pri vykonávaní činností, na ktoré boli odborne pripravovaní.

Rozsah odbornej prípravy preventivárov požiarnej ochrany obce (jednotlivých) je najmenej 80 hodín a rozsah obsahových častí tejto odbornej prípravy je uvedený v prílohe č. 10 vyhlášky MV SR č. 121/2002 Z. z.

Aktualizačná odborná príprava pre preventivárov požiarnej ochrany obce sa vykonáva raz za päť rokov v trvaní najmenej jednej štvrtiny základnej odbornej prípravy.

Potvrdenie o absolvovaní odbornej prípravy pre preventivára požiarnej ochrany obce platí 18 mesiacov od skončenia odbornej prípravy.

Účasť preventivára požiarnej ochrany obce na odbornej príprave v jeho pracovnom čase sa považuje za prekážku v práci na strane zamestnanca z dôvodu všeobecného záujmu.

Výkon štátnej správy 

Zákon č. 314/2001 Z. z. vymedzuje zverený výkon štátnej správy pre obce na úseku ochrany pred požiarmi. Obec vykonáva štátnu správu na úseku ochrany pred požiarmi v tomto rozsahu:

a) vykonáva preventívne protipožiarne kontroly,
b) rozhodnutím ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru alebo k sťaženiu záchrany osôb a majetku a kontroluje plnenie týchto opatrení,
c) rozhoduje o vylúčení veci z používania,
d) určuje veliteľa zásahu.

Účelom preventívnych protipožiarnych kontrol podľa § 23 zákona č. 314/2001 Z. z. je preverovanie dodržiavania povinností v oblasti ochrany pred požiarmi:

a) v objektoch právnickej osoby a fyzickej osoby – podnikateľa, v ktorých nevykonáva štátny požiarny dozor podľa § 25 ods. 1 písm. a) a g) okresné riaditeľstvo,
b) v rodinných domoch okrem bytov, obytných domoch okrem bytov a v iných stavbách vo vlastníctve alebo v užívaní fyzických osôb.

Nevykonávanie preventívnych protipožiarnych kontrol v bytoch je v súlade s čl. 21 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, v ktorom sa hovorí o nedotknuteľnosti obydlia, ktorá sa bezprostredne dotýka základných ľudských práv a slobôd, pričom v odseku 3 uvedeného článku je konštatované, že iné zásahy do nedotknuteľnosti obydlia možno zákonom dovoliť iba vtedy, ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na ochranu života a zdravia alebo majetku osôb.

Preventívne protipožiarne kontroly sa uskutočňujú na základe vopred stanoveného plánu na obdobie kalendárneho roka. Tento plán však v odôvodnených prípadoch je možné doplniť v objektoch právnickej osoby a podnikajúcej fyzickej osoby, v ktorých nevykonáva štátny požiarny dozor okresné riaditeľstvo. Okresné riaditeľstvo v zmysle § 21 písm. k) zákona o ochrane pred požiarmi oznamuje obci subjekty, v ktorých vykonáva protipožiarne kontroly, a teda obec vykonáva kontroly v ostatných právnických osobách a podnikajúcich fyzických osobách.
Preventívne protipožiarne kontroly v objektoch sa vykonávajú najmenej raz za päť rokov, ak nebezpečenstvo vzniku požiarov kontrolovaných stavieb v obci nevyžaduje kratšiu lehotu. 

Obec vytvára na vykonávanie preventívnych protipožiarnych kontrol kontrolné skupiny obce, do ktorých zaraďuje fyzické osoby s ich súhlasom, pričom prihliada najmä na ich odborné predpoklady. Odporúča sa, aby do kontrolných skupín mimo dobrovoľných hasičov boli zaradení aj napr. murár, tesár, elektrikár, kominár. Obec vedie zoznam členov kontrolných skupín. Tento zoznam je súčasťou dokumentácie obce.

Obec ustanovuje vedúceho kontrolnej skupiny obce po prerokovaní s dobrovoľnou požiarnou ochranou a s inými občianskymi združeniami na úseku ochrany pred požiarmi a zabezpečuje ich školenie. Za vedúceho kontrolnej skupiny je vhodné určiť preventivára požiarnej ochrany obce (ak obec ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


Autor: Mgr. Peter Mika

Prílohy

  • Príloha č. 1: Obsah preventívnej protipožiarnej kontroly / 35 kB
  • Príloha č. 2: Obsah písomného poverenia / 28 kB
  • Príloha č. 3: Obsah oznámenia o zistených nedostatkoch / 29 kB
  • Príloha č. 4: Obsah rozhodnutia na odstránenie nedostatk / 28 kB
  • Príloha č. 5: Obsah rozhodnutia o vylúčení veci z používania / 27 kB
  • Príloha č. 6: Obsah preventívnej protipožiarnej prehliadky / 33 kB

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 71/1967 Zb. Správny poriadok
  • 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky
  • 124/2000 Z. z. Vyhláška o požiarnej bezpečnosti pri činnostiach s horľavými plynmi
  • 314/2001 Z. z. Zákon o ochrane pred požiarmi
  • 121/2002 Z. z. Vyhláška o požiarnej prevencii
  • 169/2002 Z. z. Vyhláška o hasičských jednotkách
  • 719/2002 Z. z. Vyhláška o pravidelnej kontrole prenosných a pojazdných hasiacich prístrojov
  • 726/2002 Z. z. Vyhláška ustanovujúca vlastnosti a podmienky elektrickej požiarnej signalizácie
  • 94/2004 Z. z. Vyhláška, ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť
  • 96/2004 Z. z. Zásady protipožiarnej bezpečnosti pri práci s horľavinami
  • 142/2004 Z. z. Vyhláška o protipožiarnej bezpečnosti prevádzkarne a iných priestorov
  • 699/2004 Z. z. Vyhláška o zabezpečení stavieb vodou na hasenie požiarov
  • 169/2006 Z. z. Vyhláška o stabilnom hasiacom a polostabilnom hasiacom zariadení
  • 611/2006 Z. z. Vyhláška o hasičských jednotkách
  • 258/2007 Z. z. Vyhláška o požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť
  • 401/2007 Z. z. Podmienky a požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť pri palivovom spotrebiči
  • 478/2008 Z. z. Vyhláška o požiarnom uzáveri

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.