Digitálny pas výrobku: Kľúč k transparentnosti a udržateľnosti (3. časť z 3)

V predchádzajúcej časti trojdielnej série článkov o DPP bola pozornosť venovaná technickým aspektom fungovania digitálneho pasu výrobku, vrátane spôsobu sprístupňovania údajov prostredníctvom digitálnych identifikátorov, ako aj požiadavkám na ich správu a aktualizáciu. Nasledujúca tretia časť sa zameriava na konkrétnu produktovú kategóriu, v ktorej sa koncept digitálneho pasu bude uplatňovať ako prvý – batérie a akumulátory. 

Dátum publikácie:19. 12. 2025
Autor:ENVI - PAK, a.s.

Človek s ochrannými pomôckami pri výrobe batérií

Európska únia v rámci realizácie cieľov Európskej zelenej dohody a stratégie pre obehové hospodárstvo pristupuje k systematickému posilňovaniu transparentnosti v hodnotových reťazcoch výrobkov. Jedným z kľúčových legislatívnych a technických nástrojov tejto transformácie je digitálny pas výrobku (Digital Product Passport – DPP), ktorý predstavuje jednotný rámec pre zber, uchovávanie a sprístupňovanie informácií o výrobkoch počas ich celého životného cyklu. 

V predchádzajúcej časti trojdielnej série článkov o DPP bola pozornosť venovaná technickým aspektom fungovania digitálneho pasu výrobku, vrátane spôsobu sprístupňovania údajov prostredníctvom digitálnych identifikátorov, ako aj požiadavkám na ich správu a aktualizáciu. Nasledujúca tretia časť sa zameriava na konkrétnu produktovú kategóriu, v ktorej sa koncept digitálneho pasu bude uplatňovať ako prvý – batérie a akumulátory. 

 

Digitálny pas batérie nesie so sebou ekologickú značku 

Batérie predstavujú strategický prvok energetickej transformácie Európskej únie, pričom ich výroba, používanie a recyklácia sú predmetom osobitnej regulácie s cieľom znížiť environmentálne vplyvy a podporiť obehové hospodárstvo. Nariadenie o batériách a odpadových batériách, spomínané v prvej časti tohto príspevku, je platné od 18. februára 2024, pričom upravuje základné podmienky pasu batérie. Od 18. februára 2027 musí mať každá LMT batéria, každá priemyselná batéria s kapacitou nad 2 kWh a každá batéria pre elektrické vozidlá, ktorá je uvedená na trh alebo uvedená do prevádzky, elektronický záznam, tzv. „pas batérie“. 

Nariadenie určuje, že zodpovednosť za zabezpečenie informácií v pase batérie nesie subjekt, ktorý batériu uvádza na trh, resp. poverený subjekt. Pri autobatériách túto úlohu spravidla plní výrobca vozidla, keďže práve on predáva automobil s nainštalovanou batériou. 

Čo sa týka oblastí, ako sú požiadavky na údaje a technické štandardy dátovej infraštruktúry, nariadenie EÚ zostáva pomerne nejasné. V praxi totiž EÚ prenáša samotnú realizáciu týchto opatrení na zúčastnené strany – teda na výrobcov automobilov, producentov batérií, dodávateľov a IT spoločnosti, ktorí vykonávajú vedecko-technický pokrok. Samotné nariadenie o batériách a odpadových batériách upravuje údaje v pase batérie stručne, ako sú informácie týkajúce sa modelu batérie a informácie špecifické pre jednotlivú batériu vrátane informácií vyplývajúcich z používania tejto batérie. Pas batérie pokrýva údaje o celom životnom cykle batérie, teda od ťažby zdrojov až po recykláciu. 

Článok je uvedený v skrátenom znení.

 

Prečítajte si celé znenie: Digitálny pas výrobku: Kľúč k transparentnosti a udržateľnosti (3. časť z 3)

 

 


Autor: ENVI - PAK, a.s.

Súvisiace predpisy EÚ

Súvisiace odborné články

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.