Dátum publikácie:26. 8. 2021

V tomto článku si stručne vysvetlíme podmienky používania virtuálneho hlasového asistenta z pohľadu platných predpisov o ochrane osobných údajov, a to najmä Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (ďalej len „GDPR“ alebo „Nariadenie“), s prihliadnutím na usmernenie Európskeho výboru na ochranu osobných údajov (ďalej len „EDPB“), ktoré platí od 7.7.2021 a môžete ho nájsť na EDPB: Usmernenia k virtuálnym hlasovým asistentom (ďalej len „Usmernenie“).
Čo je to virtuálny hlasový asistent?
Podľa Usmernenia virtuálny hlasový asistent (ďalej len „VHA“) je služba, ktorá rozumie hlasovým príkazom a vykonáva tieto príkazy alebo v prípade potreby sprostredkuje prácu s inými IT systémami. VHA je možné definovať aj ako softvérovú aplikáciu, ktorá poskytuje možnosti ústneho dialógu s používateľom v prirodzenom jazyku.
VHA vie vykonávať rôzne úlohy: zachytávanie a reštitúcia zvuku, automatický prepis reči (reč na text), automatické spracovanie jazyka, stratégie dialógu, generovanie jazyka, syntéza hlasu (prevod textu na reč) atď. VHA by mal uľahčovať plnenie úloh používateľa.
VHA sa nachádza na smartfónoch, tabletoch, počítačoch, televízoroch, prepojených vozidlách a dokonca aj na samostatných zariadeniach, pokiaľ takéto zariadenia obsahujú inteligentné reproduktory. V prípade domácej automatizácie prostredníctvom VHA ide o zjednodušenie vykonávania úloh (zapnutie svetla, nastavenie vykurovania, spustenie žalúzií atď.).
Ako funguje VHA z používateľského pohľadu?
VHA je nasadený v zariadení (smartphone, reproduktore, vozidle) a je v pohotovostnom režime. Kým však nie je spustený konkrétny výraz prebudenia, zo zariadenia prijímajúceho hlas sa neprenáša žiadny zvuk. Používateľ hovorí budiaci výraz a VHA lokálne porovnáva zvuk s výrazom prebudenia. Ak sa zhoduje, VHA otvorí kanál počúvania a zvukový obsah sa okamžite prenesie. Používateľ uvedie svoju požiadavku, ktorá je za chodu odoslaná poskytovateľovi VHA. Sekvencia vyslovenej reči sa potom automaticky prepíše (reč na text). Príkaz je interpretovaný pomocou technológií spracovania prirodzeného jazyka. Vytvorí sa fráza s odpoveďou a/alebo sa identifikuje akcia (zníženie žalúzií, zvýšenie teploty, pustenie hudby, zodpovedanie otázky atď.). VHA sa vráti do pohotovostného režimu.
Aby sa VHA mohol používať, mal by byť „bdelý“. To znamená, že asistent sa prepne do aktívneho režimu počúvania, aby mohol prijímať rozkazy a príkazy od svojho používateľa. Aj keď toto prebudenie je niekedy možné dosiahnuť aj fyzickou činnosťou (napr. stlačením tlačidla, stlačením inteligentného reproduktora atď.), takmer všetky VHA na trhu sú založené na detekcii výrazu prebudenia alebo slova, po ktorom sa prepne aktívny režim počúvania a očakávanej funkcionality VHA (známy tiež ako aktivačné slovo alebo prebudené slovo/ horúce slovo).
VHA spracúva osobné údajePodľa č. 4 ods. 1 GDPR „osobné údaje“ sú akékoľvek informácie týkajúce sa identifikovanej alebo identifikovateľnej fyzickej osoby (ďalej len „dotknutá osoba“); identifikovateľná fyzická osoba je osoba, ktorú možno identifikovať priamo alebo nepriamo, najmä odkazom na identifikátor, ako je meno, identifikačné číslo, lokalizačné údaje, online identifikátor, alebo odkazom na jeden či viaceré prvky, ktoré sú špecifické pre fyzickú, fyziologickú, genetickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu tejto fyzickej osoby. (napr. zvukový záznam), a to z dôvodu, že má okrem iného prístup k všetkým príkazom používateľov, napr. história prehliadania alebo vyhľadávania, k všetkým odpovediam, napr. schôdzky v programe a podobne. Poskytovatelia/konštruktéri VHA by mali vziať do úvahy, že pri zhromažďovaní hlasu používateľa môže záznam obsahovať hlas alebo údaje iných osôb, ako napríklad hluk pozadia, ktorý nie je pre službu potrebný. Z toho dôvodu je potrebné, aby dizajnéri pri programovaní VHA zvážili technológie filtrujúce nepotrebné údaje, ktoré zabezpečujú, aby bol zaznamenávaný iba hlas používateľa, a teda spracúvané iba jeho osobné údaje.
Aby VHA správne fungoval, potrebuje koncové zariadenie vybavené mikrofónmi a reproduktormi. Zariadenie následne ukladá hlasové a ďalšie údaje. Z toho potom vyplývajú povinnosti prevádzkovateľov VHA a ich subdodávateľov, aby pri spracúvaní osobných údajov dodržiavali všetky povinnosti, a to najmä v oblasti bezpečnosti ochrany dát. Prevádzkovatelia údajov poskytujúci služby VHA prostredníctvom koncových zariadení bez obrazovky musia aj naďalej informovať používateľov podľa GDPR pri inštalácii alebo prvom použití aplikácie VHA ako pri nastavovaní ďalších funkcionalít VHA.
Autor: JUDr. Marcela Macová, PhD.
Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia
Súvisiace právne predpisy ZZ SR