Nový stavebný zákon od 1.4.2025 – významné legislatívne zmeny

Dlho očakávaný nový stavebný zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025 a prináša rozsiahle úpravy naprieč 78 súvisiacimi zákonmi. Zmeny zasahujú nielen oblasť stavebníctva, ale aj oblasť bezpečnosti a ochrany životného prostredia. V nasledujúcich mesiacoch sa budeme venovať analýze týchto legislatívnych úprav a ich dopadu na prax.

Dátum publikácie:28. 2. 2025
Autor:Redakcia Bezpečnosť v praxi

tt_vystavba-vyskove-budovy

Účelom novely stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní a zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Navrhovaný stavebný zákon a jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické a spoločenské procesy, čím vytvoria predpoklady na ďalší úspešný rozvoj Slovenskej republiky.

Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný stavebný zákon a zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.

Navrhovaným stavebným zákonom sa odstraňujú nedostatky súčasnej legislatívy v oblasti stavebného práva, pričom:

  • je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
  • v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívaná terminológia, zároveň sa zavádza nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, právne záväzných aktov Európskej únie a Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
  • posilňuje sa postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, keďže zhotovenie stavby na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
  • obnovuje sa pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov, zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napr. účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí a pod.);
  • výrazne sa zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že sa ruší súčasné dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza sa jediné konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
  • agenda stavebného úradu ostáva ako prenesený výkon štátnej správy na úseku stavebného práva v kompetencii obcí, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako súčasné spoločné obecné úrady;
  • kladie sa dôraz na sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
  • upravuje sa ochrana umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou, čo vyplýva z medzinárodných právnych dokumentov (napr. Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
  • precizuje sa správne konanie, procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb, ako aj obsah výstupných rozhodnutí;
  • zavádza sa dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti nového stavebného zákona, aby sa v stanovenom čase buď dodatočne osvedčili, alebo odstránili, čím sa zamedzí ich dlhodobému nelegálnemu užívaniu bez právnej opory;
  • precizujú sa priestupky a iné správne delikty a rozširuje sa okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie subjekty vo výstavbe (zhotoviteľov stavieb, osoby vykonávajúce stavebný dozor), keďže v prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník vystupuje len ako objednávateľ služby a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a spôsobené škody nesie zodpovednosť ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), nie objednávateľ služby (stavebník);
  • zdôrazňuje sa význam účasti oprávnených osôb vo výstavbe, pričom sa precizujú oprávnenia a zodpovednosti projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a realizácii stavieb.

Zdroj: Dôvodová správa k zákonu č. 25/2025 Z. z. (Stavebný zákon)

Mohlo by vás zaujímať:

Dôvodová správa k zákonu č. 25/2025 Z. z. (Stavebný zákon)

Dôvodová správa k zákonu č. 26/2025 Z. z. (o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom)

25/2025 Z. z. – Stavebný zákon

26/2025 Z. z. – Novela zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom

 


Autor: Redakcia Bezpečnosť v praxi

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.