Dátum publikácie:22. 9. 2021

Téma životného prostredia rezonuje naprieč celosvetovým spoločenským spektrom už nejaký, a to nie zanedbateľne krátky čas. Dostáva sa do popredia v rámci celospoločenských otázok, pričom na rôznych úrovniach vyvoláva nielen diskusie, ale aj kontroverzie. Faktom však zostáva, že nejde len o dlhodobo aktuálnu, ale čoraz naliehavejšiu tému.
Okrem hlavných, priamych nástrojov hospodárskej a environmentálnej politiky zohrávajú v tejto súvislosti rovnako dôležitú úlohu aj jej nepriame nástroje, medzi ktoré okrem iného spadá i environmentálne označovanie výrobkov, resp. služieb.
Zamýšľaným cieľom, ako aj reálnym dôsledkom zavedenia a využívania tohto nástroja, je žiaduce a možné ovplyvnenie proaktívneho environmentálneho správania sa podnikateľov i spotrebiteľov počas celého procesu života produktu či služby.
Motivačný charakter environmentálneho označovania produktov má z tohto dôvodu predpoklad vytvoriť potrebný a žiaduci spoločenský tlak v súčasných environmentálnych otázkach a potrebách. Ten je nevyhnutný na každej jednej úrovni ekonomického správania sa subjektov, konanie ktorých má podstatný podiel na vplyv na životné prostredie (od výrobcov cez poskytovateľov až po spotrebiteľov). Žiaducim a želaným efektom a cieľom celého procesu je tak najmä nevyhnutné znižovanie znečistenia, resp. poškodzovania životného prostredia.
Navyše, využívanie environmentálneho označovania produktov má nezanedbateľný vplyv aj na uznanie a lepšie uplatnenie produktu, resp. služby nielen na národnom, ale aj na medzinárodnom trhu.
V nadchádzajúcom článku bude teda pozornosť venovaná environmentálnemu označeniu produktov a služieb z hľadiska európskej a národnej legislatívy, a to najmä problematike environmentálne vhodného produktu, označenia „ecolabel“ či ekodizajnu.
ENVIROMENTÁLNE VHODNÝ PRODUKT
Environmentálne vhodný produkt je označením produktu, ktorý spadá do národného systému environmentálneho označovania výrobkov. Na úrovni legislatívy Slovenskej republiky sa tak spravidla zvykne používať označenie „národná environmentálna značka“.
Dotknutý subjekt pritom nemá povinnosť začleniť sa do tohto systému, uvedené je jeho právom. Ide teda o jeho dobrovoľné rozhodnutie, či tak spraví alebo nie. Z predmetnej právnej úpravy totiž nevyplýva žiadna povinnosť zapojiť sa do daného systému, v dôsledku čoho nemôže byť uvedené nariadené a už vôbec nie sankcionované zo strany príslušných orgánov verejnej správy.
LEGISLATÍVNY RÁMEC
Legislatívnym základom je zákon č. 469/2002 Z. z. o environmentálnom označovaní výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „Zákon č. 469/2002 Z. z.“). Zákon je ďalej vykonávaný vyhláškou Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 258/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o environmentálnom označovaní výrobkov v znení neskorších predpisov.
Z pôsobnosti Zákona č. 469/2002 Z. z. je však vylúčené označenie nápojov a potravín, ako aj označenie liekov a zdravotníckych pomôcok, ktoré sú určené len na odborné použitie alebo na použitie pod odborným dohľadom, príp. na lekársky predpis.
Zákon súčasne upravuje, že národnú environmentálnu značku nemožno udeliť produktom obsahujúcim chemické látky alebo chemické zmesi, ktoré spĺňajú kritériá klasifikácie ako toxické, nebezpečné pre životné prostredie, karcinogénne, mutagénne alebo reprodukčne toxické a produktom obsahujúcim určité chemické látky.
Uvedené je v súlade s v zákone vysloveným cieľom schémy environmentálneho označovania produktov, ktorým je prispieť k účinnému využívaniu prírodných zdrojov a k vysokej úrovni ochrany životného prostredím tým, že:
- sa posilní princíp predbežnej opatrnosti a prevencie znečisťovania životného prostredia,
- sa podporí rozvoj výroby a spotreby produktov s potenciálom znížiť negatívne vplyvy na životné prostredie (v porovnaní s inými produktmi tej istej skupiny produktov, a to vrátane znižovania spotreby energie a surovín, ako aj množstva a nebezpečnosti odpadov) a
- dôjde k zlepšeniu informovanosti o environmentálnych vlastnostiach produktov každej zo skupiny subjektov podieľajúcich sa na ekonomike.
NÁRODNÁ ENVIROMENTÁLNA ZNAČKA
Pokiaľ hovoríme o národnej environmentálnej značke, rozumie sa ňou „značka, ktorou sa na základe overenia postupom ustanoveným týmto zákonom osvedčuje, že príslušný produkt spĺňa nadštandardné požiadavky z hľadiska ochrany životného prostredia oproti iným produktom z tej istej skupiny produktov“§ 2 ods. 2 Zákona č. 469/2002 Z. z.. Pod pojmom produkt sa pritom v súlade s § 2 ods. 1 písm. a) rozumie nielen výrobok, ale aj služba.
Podrobný slovný popis je upravený v ustanovení § 6 ods. 1 Zákona č. 469/2002 Z. z., grafické vyobrazenie sa nachádza v prílohe č. 2 Zákona č. 469/2002 Z. z., a to v nasledovnom prevedení:

Grafické znázornenie národnej environmentálnej značky
PODMIENKY UDELENIA NÁRODNEJ ENVIRONMENTÁLNEJ ZNAČKY
Národná environmentálna značka môže byť udelená len produktu, ktorý je uvedený na trh, spĺňa všeobecné podmienky na udelenie tejto značky, vyhovuje základným environmentálnym požiadavkám podľa § 4 Zákona č. 469/2002 Z. z., ako aj kritériám a požiadavkám podľa § 5 tohto zákona.
Ide o tzv. návrhové konanie, teda konanie na základe žiadosti. Žiadateľom môže byť výrobca, dovozca alebo predávajúci, pričom žiadosť sa predkladá Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky. Žiadosť musí obsahovať najmä identifikačné údaje žiadateľa, názov, charakteristiku a opis produktu, čas, miesto a jeho množstvo uvádzané na trh a údaje o skupine produktov, prípadne podskupine produktov, do ktorej produkt patrí. Prílohou žiadosti je relevantná dokumentácia týkajúca sa produktu, doklady preukazujúce skutočnosti o skupine, príp. podskupine produktov a doklad o úhrade poplatku (buď jednorazová úhrada súvisiaca s náhradou nevyhnutných nákladov ministerstva spojených s preskúmaním žiadosti pri predložení žiadosti o udelenie národnej environmentálnej značky v aktuálnej základnej sadzbe 165 eur, alebo každoročná úhrada za používanie národnej environmentálnej značky po jej udelení v aktuálnej základnej sadzbe 400 eur).
V prípade, ak príslušné ministerstvo po preskúmaní žiadosti zistí, že sú splnené podmienky na udelenie národnej environmentálnej značky, uzatvorí s dotknutým žiadateľom zmluvu (v opačnom prípade žiadosť zamietne). Na základe tejto zmluvy je žiadateľ oprávnený používať národnú environmentálnu značku na príslušnom produkte za tam uvedených podmienok.
Autor: Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.; Mgr. Daša Derevjaniková; Mag. Annamária Tóthová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR