Dátum publikácie:3. 9. 2020

Cieľom tohto článku je poskytnúť vedeniu spoločností – manažérom – základný pohľad na problematiku ochrany firemných objektov – kancelárskych priestorov, skladov, výrobných hál, predajných priestorov, teda hlavne klasických murovaných objektov a urobiť si jasno v spleti často veľkého množstva čiastočných alebo neúplných informácií. Článok sa nezaoberá ochranou vonkajších priestorov, voľne uloženého majetku, stavenísk a pod., ktoré sú z hľadiska zabezpečenia ich ochrany špecifickou oblasťou a z hľadiska rozsahu informácií si vyžadujú samostatný článok.
V čom by mal mať manažér jasno ešte predtým, než osloví konkrétneho dodávateľa bezpečnostnej služby (SBS) a dodávateľa technickej služby (firma zabezpečujúca montáž poplachového alebo kamerového systému)?
Existujú dve základné možnosti ochrany fyzických objektov – nehnuteľností:
- Je to dobre známy spôsob fyzického stráženia – teda za pomoci klasického strážnika, čiže fyzickej osoby prítomnej v objekte. V tomto článku iba veľmi rýchlo, heslovite, preletíme problematiku strážnikov.
- Druhou možnosťou je ochrana objektov prostredníctvom pultu centrálnej ochrany (ďalej len „PCO“), kde sa zameriame na výhody, prípadne nevýhody takejto ochrany.
Kedy teda rozmýšľať nad ochranou objektu prostredníctvom PCO a v akých prípadoch je takáto ochrana problematická?
Ak ide o klasický murovaný objekt (či už o výrobnú halu, kanceláriu, sklad), ktorý je zastrešený, má uzamykateľné dvere a uzatvárateľné okná, nie je nad čím rozmýšľať. Strážiť takýto objekt prostredníctvom PCO je ideálnym riešením.
V praxi je však občas potrebné riešiť i nie celkom ideálne situácie. Obvykle je treba postrážiť aj majetok, ktorý je voľne uložený a nie je možné umiestniť ho do budovy. Ide o rôzne druhy tovaru umiestneného vo vonkajších priestoroch pred budovou firmy, napr. na paletách, rôzne druhy stavebného materiálu, stavebných nástrojov alebo strojov, neoplotené staveniská, zaparkované kamióny alebo osobné automobily. V takýchto prípadoch, hlavne v minulosti, firmy využívali strážnikov. S rastúcimi nákladmi na mzdy sa však tento spôsob ochrany stáva pre bežné firmy čoraz menej dostupným, a preto sa snažia strážnikov nahradiť pripojením objektov na PCO.
Spomeňme ale situácie, v ktorých nie je možné klasického strážnika nahradiť, prípadne to nie je úplne jednoduché:
- ak je na objekte potrebné zabezpečovať vstupno-výstupný režim osobných alebo nákladných automobilov alebo osôb,
- ak je potrebné strážiť voľne uložený majetok,
- ak je potrebné ochrániť majetok mimo „dosahu civilizácie“, v odľahlých oblastiach,
- ak je potrebné objekt kontrolovať s cieľom prevencie vzniku požiaru alebo iných mimoriadnych udalostí,
- ak je potrebné zamedziť vstupu nepovolaných osôb do objektu (napr. ozbrojených osôb alebo osôb pod vplyvom alkoholu).
Samozrejme, aj všetky spomenuté situácie je možné za určitých okolností vyriešiť s pomocou technických prostriedkov alebo kombináciou techniky a ľudskej sily (v tomto prípade ale myslíme pod ľudskou silou zamestnancov firmy, nie strážnika).
Čo je Pult centrálnej ochrany (PCO)?
Čo je vlastne PCO (v širšom ponímaní ako systém ochrany) a čo je jeho základnou úlohou?
Základnou úlohou PCO, inými slovami strediska registrácie poplachov (SRP), je prijímať informácie z ústredne poplachového systému inštalovaného v chránenom objekte a v prípade prijatia správy o poplachu vyslať zásahovú jednotku (výjazdovú skupinu), ktorá preverí situáciu v objekte a následne vykoná kroky podľa požiadaviek klienta a v súlade s platnou legislatívou.
Bežný postup je v zásade taký, že v prípade prijatia správy o poplachu vyšle dispečer PCO zásahovú jednotku do objektu. Zásahová jednotka v prvom rade skontroluje neporušenosť okien a dvier objektu, ubezpečí sa, že nenesú žiadne známky vlámania a v prípade dostupnosti skontroluje aj neporušenosť strechy. Všíma si samozrejme aj akékoľvek podozrivé zmeny v okolí objektu (pohyb cudzích osôb alebo automobilov). V ideálnom prípade má dispečer PCO k dispozícii aj plán rozmiestnenia bezpečnostných prvkov v objekte (detektorov pohybu, požiarnych detektorov, záplavových detektorov atď.) a s jeho pomocou dokáže členov zásahovej jednotky lepšie navigovať pri vykonávaní kontroly. Takýto plán má veľkú pridanú hodnotu najmä v prípade rozľahlých objektov, kedy môže reálne zefektívniť prácu zásahovej jednotky a ušetriť aj niekoľko minút, ktoré bývajú občas rozhodujúce. Ak zásahová skupina nezistí žiadne známky narušenia objektu, výsledok kontroly oznámi dispečerovi a ten výjazd ukončí (skúsený dispečer dokáže často iba na základe samotných správ prichádzajúcich na PCO rozoznať, kedy ide o reálne vlámanie a kedy ide o falošný poplach).
Iným spôsobom postupuje zásahová jednotka v prípade zistenia akéhokoľvek priestupku alebo trestného činu (prípadne inej mimoriadnej udalosti) v objekte. Vykoná tieto kroky:
- dispečer PCO zistený priestupok alebo trestný čin oznámi vopred dohodnutej kontaktnej osobe (určuje ju majiteľ objektu) a tiež najbližšiemu útvaru PZ SR,
- v prípade pristihnutia neznámej osoby pri páchaní priestupku alebo trestného činu alebo bezprostredne po ňom, alebo pri neoprávnenom vstupe alebo výstupe z chráneného objektu vyžiada člen zásahovej jednotky od tejto osoby preukázanie totožnosti a ak je to nutné, obmedzí jej osobnú slobodu (môže tak urobiť iba na nevyhnutný čas – do príchodu polície),
- členovia zásahovej jednotky majú zároveň povinnosť počínať si na objekte tak, aby žiadnym spôsobom nesťažili následné vyšetrovanie, a to najmä chrániť stopy pred ich zničením, zamedziť prístupu nepovolaných osôb do objektu, zabrániť vnášaniu alebo vynášaniu predmetov z objektu a zamedziť ďalším škodlivým následkom vzniknutej udalosti.
Na systéme ochrany PCO sa zúčastňujú členovia výjazdovej skupiny a dispečeri, čo znamená minimálne 10 až 12 osôb. PCO funguje v nepretržitom režime, 24 hodín denne, 7 dní v týždni.
Autor: Ing. Ľubica Gulášová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR