Úvod
V posledných rokoch významne vzrástla hrozba teroristických útokov, a to predovšetkým na tzv. mäkké ciele, ktoré sú verejnosti prístupné a koncentruje sa v nich väčšie množstvo osôb (napr. školy, stanice a prostriedky hromadnej dopravy, nemocnice, športoviská, pamiatky, náboženské miesta). V rámci riešenia témy ochrany tzv. mäkkých cieľov je možné sa podieľať na preventívnych aspektoch zaisťovania bezpečnosti týchto miest, a to najmä prostredníctvom prvkov situačnej prevencie. Základom bezpečnosti každej organizácie je identifikácia rizík, prijatie určitých opatrení k ich odstráneniu a následnému systematickému hodnoteniu a kontrole účinnosti. Nesprávna reakcia a nepripravenosť na mimoriadnu udalosť môže mať veľký dopad na školské zariadenie a ďalšie inštitúcie. V rámci auditovaných škôl je dané pravidlo, že útok v škole je pre školu vždy fatálny a s veľkou pravdepodobnosťou prinesie straty na ľudských životoch alebo zranení žiakov, študentov a pedagógov. Školské zariadenia nie sú na tieto hrozby pripravené a nedokážu odstrániť už prvý útok. Každá škola je originálna svojou lokalitou, stavebným technickým prevedením, prepojením s inými subjektmi, skladbou žiakov, študentov a pedagógov, stanovenými smernicami, pravidlami a ďalšími parametrami. Všetky aspekty zasahujúce do bezpečnosti je nutné vziať do úvahy pri tomto posudzovaní a navrhovaní bezpečnostných opatrení. Nie je jednotné riešenie pre všetky školské zariadenia a inštitúcie. Sú požadované jednotné princípy a etalóny bezpečnosti. V súčasnosti je nutnosť postupnými procesmi implementovať bezpečnostné opatrenia a zabezpečenia do každej školy a inštitúcie.
Metodika bezpečnej školy a inštitúcie
BEZPEČNOSŤ – PRED ČÍM?
Výrazy ako terorizmus, ozbrojený útočník v škole, nástražné výbušné zariadenie, vybavovanie si účtov (napríklad neúspešný žiak, „naštvaný“ rodič), dieťa ako nástroj vybavovania si účtov medzi rozvedenými rodičmi (únos) alebo ďalšie mimoriadne udalosti už nie sú iba fikciou, ale skutočnosťou. Tieto atribúty hrozieb by mali viesť zriaďovateľov škôl a školských zariadení k zavedeniu zvýšených bezpečnostných opatrení, a to nielen v rámci prevádzkovaných zariadení, ale už pri plánovaní výstavby či rekonštrukcie. Konkrétne riziká budú rozobrané ďalej.
Ciele metodiky
Na základe manuálu by ste mali byť schopní:
- pochopiť a vyhľadať riziká,
- určiť riziká, ktoré sú pre vaše školské zariadenie najvážnejšie,
- zhodnotiť súčasný stav opatrení na elimináciu definovaných rizík,
- pochopiť postup vedúci k bezpečiu.
Prečo máme riešiť bezpečnosť školského zariadenia
Školské zariadenia sú často zaradené medzi miesta s vysokou koncentráciou osôb a nízkou úrovňou zabezpečenia proti násilným útokom. Sú v tomto ohľade veľmi špecifickým cieľom. Útoky na školské zariadenia sú vnímané ako jedny z najhorších. Zraniteľnosť detí je mimoriadne vysoká a hodnota, akú predstavujú pre svoju rodinu aj celú spoločnosť, je nevyčísliteľná. Preto je u nich potrebný aj špecifický bezpečnostný prístup.
Cez vyššie popísaná negatíva pracujete v školách aj s pozitívnymi rysmi:
- Škola ako cieľ útoku (či zvonka alebo zvnútra vlastnými žiakmi) má jasne definovanú štruktúru a skladbu ľudí (žiaci, študenti, klienti, pedagógovia, ostatní zamestnanci), ktorí by mali v budove školy byť.
- Škola má jasne definovaný režim a pohyb po škole by teda nemal byť chaotický, ale riadený.
- Každodenný kontakt so žiakmi, študentmi, klientmi a pedagógmi by mal umožniť včasné rozpoznanie zmien v ich správaní.
Uvedené pozitívne faktory všetko výrazne uľahčia pre zavedenie preventívnych opatrení v podobe organizačno-režimových pravidiel a nadväzujúcej techniky.
Vzor: Z čoho sa skladá bezpečnosť školského zariadenia

Obrázok 1: Bezpečnostné opatrenia v školských zariadeniach [vlastné spracovanie]
- EPS – elektrická požiarna signalizácia
- PZTS – poplachový zabezpečovací a tiesňový systém
- ACS – prístupový kartový systém v spojení s napr. bakalármi atď.
- Zámkové systémy – napríklad systém generálneho kľúča
- CCTV – kamerový systém
- PBR – požiarnobezpečnostné riešenie objektu
Bolo by chybou myslieť si, že samotná inštalácia technických prostriedkov vyrieši vašu bezpečnosť. Bude nutné zamyslieť sa nad režimom prevádzky školského zariadenia a zaviesť do praxe režimové
a organizačné opatrenia a žiadať ich dodržiavanie v pedagogickom zbore, od zamestnancov a žiakov, študentov či klientov.
POSTUP K BEZPEČNÉJ ŠKOLE
Identifikácia rizík – prečo?
Základom bezpečnosti je identifikácia hrozby a z nej plynúce riziko, prijatie opatrení na ich elimináciu a ich následné periodické hodnotenie a kontrola účinnosti. Nejednoznačná reakcia a nepripravenosť na mimoriadnu udalosť môže mať na školské zariadenie fatálny dopad. Útok v škole je pre školu vždy fatálny a s veľkou pravdepodobnosťou prinesie straty na ľudských životoch alebo vážne zranenia žiakov a pedagógov. Školské zariadenia, ktoré nie sú na tieto hrozby nijako pripravené, pravdepodobne nedokážu eliminovať už prvý „útok“. Sú veľmi zraniteľné.
Jednou z hlavných úloh pri navrhovaní a znižovaní rizika kriminality a antisociálneho správania v školách a školských zariadeniach (ďalej len „školy“) je riadenie bezpečnostných rizík. Kvalitné riadenie bezpečnosti pri plánovaní, realizácii a užívaní budov škôl je závislé na vykonaní systému riadenia rizík a jeho zásadnom procese posúdenia. Návrh a realizácia bezpečnostných opatrení fyzickej ochrany by mali eliminovať alebo znížiť nežiaduce riziká.
Hrozby a riziká
Ideálne pre vaše inštitúcie, školské zariadenie bude, keď hrozby a riziká vyhľadá expert – audítor, ktorý sa danou problematikou zaoberá a plne chápe všetky právne predpisy v nadväznosti na bezpečnosť a bezpečnostné opatrenia budov, školských zariadení a inštitúcií. Audit vykonaný nezávislým expertom je dôkladnejší, komplexnejší a objektívnejší. Základný audit si však môžete urobiť sami s pomocou vybraných metód analýzy rizík (SWOT, Checklist, What if?...) alebo softvérových nástrojov – RISKAN. V našom prípade sme použili Checklist pre názornejšie a jednoduchšie vyhodnotenie základného – interného auditu.
Čo minimálne musíte posúdiť pri určení výšky rizika danej hrozby:
- lokalitu, kde sa vaše školské zariadenie nachádza,
- stavebné prevedenie, počty vstupov a ich režim,
- izolovanosť alebo prepojenie s komerčnými subjektmi,
- skladbu žiakov a pedagógov a ďalších osôb v škole,
- bezpečnostné incidenty (dokonané, eliminované, pripravované) spätne aspoň za 3 roky a kto bol strojcom (žiak, cudzia osoba, pedagóg…),
- zavedené bezpečnostné poriadky, pravidlá – ich účinnosť a dodržiavanie,
- z hľadiska pravidiel prioritne spôsob identifikácie a sprievodu návštev,
- priechodnosť školy – či sa môžu cudzie osoby v škole voľne pohybovať,
- vybavenie technickými prostriedkami, ich účinnosť a využívanie.
Checklist ukazuje hrozby a z nich plynúce riziká špecifikované pre školské zariadenia všeobecne.
Môžete si do voľných riadkov doplniť ďalšie, ktoré vychádzajú z vašej analýzy.
Tabuľka 1: Checklist analýza pre inštitúcie, školské zariadenia: identifikovanie a hodnotenie rizík
Názov školy, inštitúcie:
Budova, oddelenie:
Miestnosť*:
*riaditeľňa, zborovňa, triedy, učebne, telocvičňa, jedáleň…
Dátum:
Vykonal: titul, meno, priezvisko, pozícia
Podpis:
Hrozba a z nej plynúce riziko – materiálno-technické a personálne
|
Kontrolná otázka
| ÁNO
| NIE
| Poznámka*
|
Hrozby na bezpečnosť majetku – vizuálna kontrola budov, miestností… príčinná súvislosť
|
1.
| Poškodenie úmyselné alebo neúmyselné?
|
|
|
|
2.
| Útok na objekt a odcudzenie majetku...
|
|
|
|
2.1
| Útok na objekt so zámerom svojej prezentácie (alebo politických a náboženských cieľov)?
|
|
|
|
2.2
| Úmyselné poškodenie majetku a budov (vrátane bývalých žiakov, študentov, zamestnancov)?
|
|
|
|
2.3
| Odcudzenie majetku a peňazí cudzím páchateľom (zvonku)?
|
|
|
|
2.4
| ... |