Úvod
Postup pri mimoriadnych udalostiach definuje Zákon NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon NR SR č. 42/1994 Z. z.“), ktorý upravuje podmienky na účinnú ochranu života, zdravia a majetku pred následkami mimoriadnych udalostí, ako aj ustanovuje úlohy a pôsobnosť orgánov štátnej správy, obcí a práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri zabezpečovaní civilnej ochrany obyvateľstva.
Starostovia obcí, primátori miest a členovia krízových štábov obcí, podľa úloh vyplývajúcich zo zákona Národnej rady SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, prijatých úloh rozvoja systému civilnej ochrany obyvateľstva musia vedieť:
- aké majú kompetencie vyplývajúce zo zákonov a vyhlášok,
- čo sú povinní vykonávať,
- aké sú ich základné povinnosti v obci – obyvateľstvo očakáva informácie a kvalifikovanú pomoc v prípade vzniku mimoriadnej udalosti,
- v akom rozsahu nesú zodpovednosť za plnenie úloh civilnej ochrany obyvateľstva (ďalej CO),
- spôsob prípravy obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc, poskytovanie neodkladnej predlekárskej pomoci.
Predpokladom plnenia úloh v tejto oblasti je detailná znalosť toho, akú pôsobnosť má obec, mestská časť či mesto v oblasti civilnej ochrany obyvateľstva. Starosta obce musí vedieť, že civilná ochrana obyvateľstva je pre obce zakotvená v zákone Národnej rady SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov. Je to zabezpečenie ústavného práva občana SR. Cieľom je ochrana života, zdravia a majetku obyvateľstva v prípade hrozby alebo vzniku mimoriadnych udalostí, počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a vzniku krízovej situácie. Kvôli tomu sú ustanovené úlohy a pôsobnosť orgánov štátnej správy a samosprávy obcí, ako aj práva a povinnosti ostatných právnických osôb, fyzických osôb a jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému.
Ako bude konať starosta v prípade mimoriadnej udalosti?
Prvoradé je okamžité zvládnutie informačného systému v obci. Starostovia musia vedieť, ako majú varovať obyvateľstvo pred ohrozením, informovať verejnosť o prijatých úlohách, zapojiť ju do záchranárskych činností, informovať orgány krízového riadenia okresu, koordinačné stredisko IZS.
Prevencia:
- vykonať administratívne opatrenia na znižovanie rizika (vydávanie všeobecne záväzného nariadenia na základe zákonov, vyhlášok, noriem...),
- pripraviť a vykonať opatrenia na znižovanie rizika vzniku mimoriadnej udalosti v obci, meste,
- vytvoriť podmienky na monitorovanie, analyzovanie rizikových javov a systémov v obci,
- pripraviť podklady na okamžité vyrozumenie a urýchlenie možnej reakcie (väzba na krízové plánovanie, príprava postupných podkladov na tento proces). Vykonávanie odbornej prípravy a vzdelávania členov krízových štábov a obyvateľstva.
Prevencia pred mimoriadnou udalosťou
Analýza rizík zdrojov ohrozenia v obci: je proces podrobnej identifikácie rizík, určovania ich zdrojov a veľkosti, skúmania ich vzájomných vzťahov a predpovedania rozsahu negatívnych dopadov na systém ochrany obyvateľstva v obci v prípade vzniku krízovej situácie. Súčasťou je ich hodnotenie pre riadiaci proces starostu obce. Príprava na riadenie a rozhodovanie úloh a opatrení ochrany obyvateľstva pred účinkami mimoriadnych udalostí. Starosta obce je subjekt rozhodovania, osoba zodpovedná za riešenie problému. Objekt rozhodovania – uskutočniť všetko pre to, aby boli úlohy ochrany obyvateľstva zabezpečené, vykonať záchranné práce. Cieľ rozhodovania – zhodnotiť predpokladaný vývoj mimoriadnej udalosti, vonkajšie podmienky a ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR