Úvod
Príprava obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc ako súčasť systému prípravy občanov, jednotiek a zariadení, vychádza z práva každého občana byť včas varovaný pred hroziacim nebezpečenstvom, mať zabezpečenú maximálnu ochranu individuálnymi prostriedkami, ukrytím, evakuáciou a na informácie o spôsobe ochrany, na bezprostrednú pomoc pri ochrane života, zdravia a majetku.
Sebaochranou sa rozumie pomoc vlastnými silami a prostriedkami, ktorá sa zameriava na ochranu vlastnej osoby a jej najbližšieho okolia a smeruje k zmierneniu alebo zamedzeniu pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti. Pod prípravou občanov na sebaochranu a vzájomnú pomoc sa rozumie cieľavedomý sústavný proces preventívno-výchovnej a propagačnej činnosti, ktorá umožňuje fyzickým osobám získať nevyhnutne potrebné vedomosti, zručnosti a návyky na sebaochranu a vzájomnú pomoc. V dôsledku výrazných medzinárodne politických zmien sa vojenské ohrozenie Európy a vznik globálneho vojnového stretnutia stalo málo pravdepodobné, ale nie vylúčiteľné. Z dlhodobého hľadiska však nemožno vojenské ohrozenie vylúčiť. Z toho dôvodu musí byť ochrana obyvateľstva pre riešenie vzniknutej mimoriadnej udalosti riešená takým spôsobom, aby bola využiteľná aj v prípade vojenského ohrozenia a vojnového stavu.
Ako konať v prípade mimoriadnej udalosti?
Prvoradé je okamžité zvládnutie informačného systému v obci. Starostovia musia vedieť, ako majú varovať obyvateľstvo pred ohrozením, informovať verejnosť o prijatých úlohách, zapojiť ju do záchranárskych činností, informovať orgány krízového riadenia okresu, koordinačné stredisko IZS.
Obec na svojom území podľa § 10 zákona č. 387/2002 Z. z.:
- zriaďuje krízový štáb,
- koordinuje činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní,
- vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií,
- uskutočňuje civilné núdzové plánovanie,
- plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou, aj ústredným krízovým štábom, okresným úradom v sídle kraja a okresným úradom pri príprave na riešenie krízových situácií a pri ich riešení,
- vyžaduje poskytnutie pomoci od okresného úradu,
- zhromažďuje osobné údaje o počte osôb a totožnosti osôb v rozsahu meno, priezvisko, pobyt a rodné číslo, ktoré sa v čase krízovej situácie nachádzajú na území obce, a odovzdávajú zoznamy týchto osôb krízovému štábu príslušného okresného úradu,
- plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.
1. Analyzovať a posúdiť situáciu po vzniku mimoriadnej udalosti.
Zabezpečiť varovanie obyvateľstva, zamestnancov objektov v obci, zdravotníckeho zariadenia, pošty, obchodov, vedenia školy, žiakov, výchovno-vzdelávacieho zariadenia, zdravotne postihnutého obyvateľstva v obci. Varovný signál v obci sa ihneď po jeho skončení dopĺňa slovnou informáciou.
Slovná informácia obsahuje:
- deň a hodinu vzniku alebo skončenia ohrozenia,
- údaje o zdroji a druhu ohrozenia,
- údaje o veľkosti ohrozeného územia,
- základné pokyny pre obyvateľstvo.
Zabezpečiť vyrozumenie príslušných orgánov a organizácií, vrátane orgánov a organizácií sociálnej pomoci obyvateľstvu a psychosociálnej ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR