Povinnosti v oblasti civilnej ochrany pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov

Povinnosť v oblasti civilnej ochrany pre právnické osoby a fyzické osoby, ako aj povinnosť vypracovať dokumentáciu vzniká zo zákona č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov ustanovením § 16 ods. 1 písm. e). Poslaním civilnej ochrany je v rozsahu ustanovenom týmto zákonom chrániť život, zdravie a majetok a utvárať podmienky na prežitie pri mimoriadnych udalostiach a počas vyhlásenej mimoriadnej situácie. Dôsledky mimoriadnych udalostí potvrdzujú, že neznalosť vhodného reagovania na vzniknutú situáciu alebo jej podceňovanie spolu s panikou znásobujú straty na životoch a zvyšujú počet zdravotných poškodení ľudí. Právnické osoby a fyzické osoby musia v súlade so znením zákona zabezpečiť vypracovanie a aktualizáciu plánu ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a spôsobilou osobou vykonávať vzdelávaciu činnosť na úseku civilnej ochrany. Cieľom civilnej ochrany je poskytnúť informácie o tom, ako reagovať na vznik mimoriadnej udalosti a implementovanie efektívneho systému v oblasti prevencie, pripravenosti a rýchleho reagovania na závažné mimoriadne udalosti v členských krajinách Európskej únie a tretích krajinách.

Dátum publikácie:31. 5. 2019
Autor:Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD., Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA
Oblasti práva: Správne právo / Obrana štátu, armáda, vojenské právo / Bezpečnosť a obrana štátu
Právny stav od:1. 9. 2018

Čo je civilná ochrana?

Civilná ochrana je systém úloh a opatrení zameraných na ochranu života, zdravia a majetku, spočívajúcich najmä v analýze možného ohrozenia a v prijímaní opatrení na znižovanie rizík ohrozenia, ako aj určenie postupov a činností pri odstraňovaní následkov mimoriadnych udalostí.

Čo požaduje zákon o civilnej ochrane od právnických a fyzických osôb?

  • Okamžite oznámiť mimoriadnu udalosť a navrhnúť opatrenia na ochranu života, zdravia a majetku okresného úradu a obci, kde pôsobia.
  • Vypracovať plán ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti, zabezpečiť jeho aktualizáciu v rozsahu určenom okresným úradom.
  • Zriaďovať jednotky a zariadenia civilnej ochrany podľa vlastného rozhodnutia alebo rozhodnutia okresného úradu.
  • V súlade s legislatívou zabezpečiť vypracovanie a aktualizáciu plánu ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a spôsobilou osobou vykonávať vzdelávaciu činnosť na úseku civilnej ochrany.

Kto ustanovuje odbornú spôsobilosť na úseku civilnej ochrany obyvateľstva?

Odbornú spôsobilosť na úseku civilnej ochrany obyvateľstva ustanovuje § 18a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, podrobnosti vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 7/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva.

Ako sa vykonáva odborná príprava na získanie odbornej spôsobilosti?

Odborná príprava pre získanie odbornej spôsobilosti sa vykonáva podľa § 18a zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a vyhlášky MV SR č. 7/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva.


Odborná spôsobilosť je súhrn teoretických vedomostí a praktických zručností, ktoré sú potrebné na:

  • vypracovanie a aktualizáciu plánu ochrany obyvateľstva,
  • vypracovanie a aktualizáciu plánu ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti,
  • vzdelávaciu činnosť na úseku civilnej ochrany.

Cieľová skupina sú zamestnanci štátnej správy, samosprávy (samosprávnych krajov, zriaďovatelia a zamestnanci ich zariadení), právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia, inštitúcie, organizácie a zložky záchranného systému, zamestnanci škôl vykonávajúci činnosť v systéme civilnej ochrany, kultúrnych zariadení, (galérie, múzeá), zamestnanci zdravotníckych zariadení a zariadení sociálnej starostlivosti vyššieho územného celku, živnostníci a zamestnanci súkromných organizácií a vzdelávacích inštitúcií.

Organizátorom je sekcia krízového riadenia MV SR. Kvalifikačný štandard je dodržaný v zmysle legislatívy a zamestnanec po úspešnom absolvovaní skúšky získa osvedčenie pre kvalifikáciu
„Odborný pracovník civilnej ochrany a krízového riadenia“.

 

Členenie povinností právnických a fyzických osôb z hľadiska civilnej ochrany podľa zákona č. 42/1994 Z. z.

 

Povinnosti právnických a fyzických osôb z hľadiska civilnej ochrany sú určené zákonom č. 42/1994 Z. z. v § 16:

  • Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia (ohrozovateľ), ktorí svojou činnosťou môžu ohroziť život, zdravie alebo majetok, sú povinní:
    • pripravovať a zabezpečovať ochranu svojich zamestnancov, osôb prevzatých do starostlivosti a osôb, ktoré môžu ohroziť,
    • poskytovať okresným úradom a obciam, na ktorých území pôsobia, informácie o možnom nebezpečenstve, jeho rozsahu, spôsobe ochrany a likvidácii následkov a tieto pravidelne aktualizovať,
    • spolupracovať s okresnými úradmi a obcami pri riešení ochrany obyvateľstva,
    • oznámiť bezodkladne vznik mimoriadnej udalosti (živelnej pohromy, havárie, katastrofy, ohrozenie zdravia II. stupňa alebo teroristického útoku) a navrhnúť opatrenia na ochranu života, zdravia a majetku okresnému úradu a obci, na ktorej území pôsobia (opatrenia sú stanovené na činnosť ohrozovateľa, nie na vznik mimoriadnej udalosti z iného zdroja, ktoré ako zamestnávateľ nemohol predvídať),
    • zabezpečiť vypracovanie plánu ochrany svojich zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a jeho aktualizáciu v rozsahu určenom okresným úradom, ak nevypracúvajú havarijné plány (obsahuje opatrenia na zmiernenie následkov závažnej priemyselnej havárie v podniku), precvičiť tento plán aspoň raz za tri roky,
    • zriaďovať jednotky civilnej ochrany a zariadenia civilnej ochrany podľa vlastného rozhodnutia alebo podľa rozhodnutia okresného úradu, ako aj zabezpečovať akcieschopnosť jednotiek civilnej ochrany a prevádzkyschopnosť zariadení civilnej ochrany,
    • vykonávať hlásnu službu pre svojich zamestnancov, osoby prevzaté do starostlivosti, iné osoby a obce, ktoré bezprostredne ohrozujú (autonómny systém varovania a vyrozumenia osôb),
    • zriaďovať a udržiavať ochranné stavby pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti a prostriedky varovania (chápu sa pod tým objekty, ktoré v čase vzniku mimoriadnej udalosti budú k dispozícii zamestnancom a plnia funkciu ochrany – odolné a plynotesné úkryty, jednoduché úkryty budované svojpomocne a chránené pracoviská),
    • plánovať a pri mimoriadnej udalosti vyhlásiť a uskutočniť evakuáciu svojich zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a neodkladne o tom informovať obec, na ktorej území pôsobia [vyhlásenie mimoriadnej udalosti musí byť bezprostredne po jej vzniku, zamestnávateľ spracúva požiarno-evakuačný plán, ide o objektovú evakuáciu, kedy zamestnanci opúšťajú budovu na voľné priestranstvo – evakuačné zhromaždovacie miesto (označené zelenou značkou s piktogramom), v prípade, že je nutné premiestniť zamestnancov do bezpečného priestoru, musí sa riešiť priestorová evakuácia (evakuačný plán)],
    • zabezpečiť na vlastné náklady špeciálne prostriedky individuálnej ochrany pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti podľa druhu nebezpečnej látky, ktorou môžu ohroziť život alebo zdravie (ochrana hlavne dýchacích ciest),
    • skladovať, ošetrovať a zabezpečovať výdaj materiálu civilnej ochrany pre vlastné jednotky civilnej ochrany a jednotky civilnej ochrany vytvorené pre potreby územia
      a prostriedkov individuálnej ochrany pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti (vytvorenie skladovacích priestorov a viesť evidenciu o materiáloch),
    • poskytnúť pri príprave na civilnú ochranu a pri mimoriadnych udalostiach orgánom štátnej správy alebo obciam vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú (v prípade vzniku mimoriadnej udalosti a z podpísanej zmluvy o budúcej zmluve má zamestnávateľ povinnosť poskytnúť vlastné prostriedky na minimalizovanie, príp. eliminovanie následkov mimoriadnej udalosti),
    • pred začatím výstavby alebo rekonštrukcie systému varovania a vyrozumenia predložiť ministerstvu vnútra na schválenie projekt jeho výstavby alebo rekonštrukcie.
  • Iné právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia (ohrození a neohrození ohrozovateľom) – sú povinní plniť úlohy:
    • zabezpečiť vypracovanie plánu ochrany svojich zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a jeho aktualizáciu v rozsahu určenom okresným úradom,
    • zriaďovať jednotky civilnej ochrany a zariadenia civilnej ochrany podľa vlastného rozhodnutia alebo podľa rozhodnutia okresného úradu,
    • zriaďovať a udržiavať ochranné stavby pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti a prostriedky varovania,
    • plánovať a pri mimoriadnej udalosti vyhlásiť a uskutočniť evakuáciu svojich zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a neodkladne o tom informovať obec, na ktorej území pôsobia,
    • skladovať, ošetrovať a zabezpečovať výdaj materiálu civilnej ochrany pre vlastné jednotky civilnej ochrany a jednotky civilnej ochrany vytvorené pre potreby územia a prostriedkov individuálnej ochrany pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti,
    • poskytnúť pri príprave na civilnú ochranu a pri mimoriadnych udalostiach orgánom štátnej správy alebo obciam vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú.
  • Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia, ktorí sú prevádzkovateľmi dopravných prostriedkov, zdravotníckych zariadení a prostriedkov alebo vývarovní, zásobovacích a stravovacích zariadení, sú povinní na požiadanie okresného úradu alebo obce podieľať sa na vypracúvaní a plnení plánov dopravného, zdravotníckeho alebo zásobovacieho zabezpečenia evakuácie.
  • Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré prevádzkujú rozhlasové a televízne vysielanie, sú povinné na požiadanie ministerstva vnútra, okresného úradu alebo obce bezplatne poskytnúť nevyhnutný čas na odvysielanie informácií civilnej ochrany.
  • Prevádzkovatelia vodných stavieb sú povinní v rámci výstavby vodnej stavby zabezpečiť aj výstavbu a prevádzku systému varovania a vyrozumenia na vodnej stavbe a na ohrozenom území do vzdialenosti, ktorú dosiahne čelo prielomovej vlny do jednej hodiny od vzniku mimoriadnej udalosti. Prielomovou vlnou sa rozumie druh povodňovej vlny, ktorá vznikne náhlym porušením hrádze, a čelom prielomovej vlny sa rozumie časť prielomovej vlny, ktorá je charakteristická náhlym zvýšením hladiny a zväčšením prietoku. 
  • Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia, ktorí vyrábajú a skladujú nebezpečné látky alebo manipulujú s nebezpečnými látkami a tým ohrozujú život, zdravie alebo majetok, sú povinní na vlastné náklady zabezpečiť systém monitorovania územia, varovania obyvateľstva a vyrozumenia osôb na ohrozenom území a trvale ho udržiavať v prevádzke.
  • Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia, ktorí vlastnia alebo prevádzkujú energetické, tepelné, vodárenské, kanalizačné siete alebo sústavy, sú povinní na výzvu okresného úradu alebo obce bezodplatne poskytnúť informácie na vypracovanie plánov ochrany obyvateľstva a na výzvu okresného úradu alebo obce sa podieľať na vypracúvaní
    a plnení plánov ochrany obyvateľstva.
  • Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré vlastnia alebo prevádzkujú zariadenia určené na ubytovanie alebo ktoré umožňujú dočasný pobyt osôb, sú povinné na vyzvanie obce podieľať sa na vypracúvaní plánu ubytovania evakuovaných osôb v obci a po vyhlásení evakuácie zabezpečiť umiestnenie plánom určeného počtu evakuovaných osôb.
  • Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia – sú pre potreby evakuácie povinné poskytnúť obciam a okresným úradom, na ktorých území pôsobia, údaje o druhoch a počtoch zvierat, ktoré vlastnia.
  • Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia – sú povinné uhrádzať z vlastných zdrojov pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti výdavky spojené:
    • s uskladnením materiálu civilnej ochrany a špeciálnych prostriedkov individuálnej ochrany,
    • s prípravou na civilnú ochranu, so zriadením a prevádzkovaním prostriedkov varovania a vyrozumenia,
    • so zriadením a udržiavaním ochranných stavieb,
    • s vyžiadaním a použitím síl a prostriedkov na odstraňovanie následkov mimoriadnych udalostí spôsobených činnosťou, ktorou ohrozili život, zdravie alebo majetok.
  • Fyzické osoby zaobchádzajú so špeciálnymi prostriedkami individuálnej ochrany podľa pokynov právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov, ktorí špeciálne prostriedky individuálnej ochrany zabezpečili na vlastné náklady, špeciálne prostriedky individuálnej ochrany pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti podľa druhu nebezpečnej látky, ktorou môžu ohroziť život alebo zdravie.

Jednou z povinností je vypracovanie plánu ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti, pričom jeho rozsah môže a veľakrát dourčuje príslušný okresný úrad, sekcia krízového riadenia. Táto dokumentácia je záväzná a najčastejšie je aj kontrolovaná a dávajú sa za jej neplnenie nielen ekonomické postihy. Jej mustra je podľa § 3c zákona č. 42/1994 Z. z. a obsahuje najmä:

  • závery a odporúčania analýzy územia z hľadiska vzniku možných mimoriadnych udalostí,
  • plán:
    • evakuácie,
    • ukrytia,
    • materiálno-technického zabezpečenia jednotiek civilnej ochrany,
    • prípravy na civilnú ochranu [vykonáva sa bezplatne a zahŕňa prípravu civilnej ochrany a obyvateľstva na sebaochranu, vzájomnú pomoc vrátane prvej pomoci – prípravu na civilnú ochranu vykonávajú okresné úrady, právnické osoby, fyzické osoby – podnikatelia, samosprávne kraje, obce, združenia humanitného charakteru (Slovenský Červený kríž, Zväz civilnej ochrany SR)],
  • dokumentáciu:
    • riadenia záchranných prác pre jednotlivé mimoriadne udalosti a koordinácie síl a prostriedkov využiteľných počas mimoriadnej udalosti s uvedením mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby na riadenie záchranných prác,
    • opatrení varovania obyvateľstva a vyrozumenia osôb,
    • protiradiačných opatrení,
    • protichemických opatrení vrátane opatrení na zvládnutie možných scenárov závažnej priemyselnej havárie uvedených v bezpečnostnej správe (Prevádzkovateľ podniku kategórie B) a vzhľadom na možný domino efekt (Ministerstvo životného prostredia určí podniky, susediace podniky alebo ich skupiny, pri ktorých by sa riziko závažnej priemyselnej havárie alebo následky závažnej priemyselnej havárie mohli zhoršiť z dôvodu ich zemepisnej polohy alebo ich vzájomnej blízkosti a z dôvodu ich zásob nebezpečných látok), ako aj opatrenia havarijnej pripravenosti (Dohovoru o cezhraničných účinkoch priemyselných havárií - Zmluvné strany prijmú vhodné opatrenia na vytvorenie a udržiavanie adekvátnej havarijnej pripravenosti na účely odozvy na priemyselné havárie),
    • protibiologických opatrení,
    • núdzového zásobovania a núdzového ubytovania.

Plán ochrany zamestnancov je doplnený podľa toho, či ide o:

  • ohrozovateľa – vypracúva ho podľa prílohy č. 3 vyhlášky č. 533/2006 Z. z. (má väčšinou najviac povinností a je väčšinou povinný zriadiť jednotky civilnej ochrany),
  • ohrozeného (ohrozovateľom) – taktiež ho vypracúva podľa prílohy č. 3 vyhlášky č. 533/2006 Z. z. (menej povinnosti ako „ohrozovateľ“),
  • neohrozeného (ohrozovateľom) - vypracúva ho voči všeobecným ohrozeniam, ako sú teroristický útok, povodeň, svahové deformácie a pod. (najmenej povinností).

Plán ochrany zamestnanca podľa vyhlášky č. 533/2006 Z. z., textová a grafická časť protiradiačných, protichemických a protibiologických opatrení:

  • Textová časť obsahuje:
  • účel protiradiačných, protichemických a protibiologických opatrení a rozsah ich platnosti,
  • závery z analýzy územia z hľadiska možných mimoriadnych udalostí s únikom nebezpečných látok s uvedením následkov na postihnutom území:
    •  textová časť analýzy obsahuje:
      • geografickú a demografickú charakteristiku územného celku,
      • hospodárske charakteristiky,
      • určenie možných rizík, vyhľadávajú sa všetky zdroje potenciálneho rizika, ktoré môžu v prípade vzniku mimoriadnej udalosti ohroziť obyvateľstvo, majetok a životné prostredie,
      • vyhodnotenie ohrozenia územného celku následkami MU,
    • grafická časť sa spracúva na mapách s rôznymi mierkami v závislosti od veľkosti analyzovaného územia a obsahuje údaje o možných zdrojoch nebezpečenstva na území a zákres predpokladaných ohrozených častí územia podľa zdrojov ohrozenia pomocou značiek a skratiek uvedených v legende tejto grafickej časti,
  • zámer prednostu okresného úradu v sídle kraja, prednostu okresného úradu, primátora, starostu a štatutárneho zástupcu právnickej osoby a fyzickej osoby – podnikateľa – pri realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany obyvateľstva,
  • plán kontrolnej činnosti,
  • zdroje krízového manažmentu:
    • plán prípravy a nácvikov činnosti orgánov krízového riadenia a precvičenia plánu,
    • organizácia súčinnosti pri plnení úloh,
    • určenie konkrétnej zodpovednosti za splnenie prijatých úloh a opatrení,
  • úlohy pri realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany obyvateľstva:
    • varovanie obyvateľstva a vyrozumenie osôb, organizácia informačného toku,
    • monitorovanie územia,
    • regulácia pohybu osôb a dopravných prostriedkov,
    • prvá predlekárska pomoc a neodkladná zdravotná starostlivosť,
    • evakuácia,
    • hygienická očista,
    • príprava a informovanie obyvateľstva,
    • individuálna ochrana osôb,
    • zabezpečenie činnosti v objekte, v ktorom nemožno skončiť pracovnú činnosť,
    • ukrytie osôb,
    • profylaxia,
    • úlohy na materiálno-technické a finančné zabezpečenie realizácie prijatých opatrení,
    • metodika činnosti.
  • Pre prípad mimoriadnej udalosti spojenej s únikom rádioaktívnych nebezpečných látok sa textová časť protiradiačných, protichemických a protibiologických opatrení dopĺňa:
    • o požiadavky na opatrenia v nadväznosti na časový priebeh nehody alebo havárie,
    • o úlohy pri realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany obyvateľstva:
      • dozimetrické zabezpečenie ako súčasť monitorovania,
      • dezaktivácia vrátane zámeru na prechodné a trvalé uloženie kontaminovaného materiálu, ktorý po použití predstavuje rádioaktívny odpad,
      • regulácia spotreby potravín, krmovín a vody,
    • o úlohy pri realizácii opatrení na zabezpečenie obnovy kontaminovaného územia a potravinového reťazca,
    • o zásahové úrovne pre jednotlivé opatrenia.
  • Pre prípad mimoriadnej udalosti spojenej s únikom chemických nebezpečných látok textová časť protiradiačného, protichemického a protibiologického opatrenia sa dopĺňa
    • o úlohy pri realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany obyvateľstva:
      • špeciálna očista terénu, budov a materiálu,
      • špecifická profylaxia.
  • Pre prípad mimoriadnej udalosti spojenej s únikom biologických nebezpečných látok textová časť protiradiačného, protichemického a protibiologického opatrenia sa dopĺňa:
    • o prehľad možností ohrozenia, fázy vývoja ochorení, intenzitu šírenia prenosných ochorení,
    • o organizáciu a riadenie reakcií na vznik a rozvoj prenosného ochorenia,
    • o riadenie a likvidáciu následkov prenosného ochorenia vrátane dezinfekcie, dezinsekcie a deratizácie a určenia priestorov na hromadné pochovávanie zomretých osôb a na neškodné odstraňovanie uhynutých a usmrtených hospodárskych zvierat.
  • Grafická časť obsahuje:
    • polohu zdroja nebezpečnej látky s oblasťou ohrozenia,
    • evakuačné trasy a priestory na umiestnenie evakuovaných osôb,
    • rozmiestnenie kontrolných stanovíšť,
    • rozmiestnenie zariadení na varovanie s vyznačením hranice spoľahlivého účinku,
    • miesta stacionárneho monitorovania a trasy mobilného monitorovania,
    • objekty vyžadujúce osobitnú starostlivosť,
    • trasy presunu, nasadenia síl a prostriedkov, ako aj priestory ich rozmiestnenia,
    • rozmiestnenie jednotiek civilnej ochrany,
    • ďalšie údaje podľa rozhodnutia orgánu krízového riadenia a potrieb rozhodovacej činnosti.
  • Grafická časť protiradiačného, protichemického a protibiologického opatrenia sa vypracúva na mapách alebo v digitálnej forme v geografickom informačnom systéme v mierkach:
    • obec a okresný úrad: 1 : 1 440, 1 : 2 880, 1 : 5 000 alebo 1 : 10 000, na okresnej úrovni v mierkach 1 : 25 000 alebo 1 : 50 000,
    • kraj: 1 : 100 000, 1 : 200 000 alebo podľa konkrétnych podmienok a možností.
  • Tabuľková časť obsahuje konkrétne prehľady, schémy, zoznamy, databázy a pod., ktoré nie je vhodné zaradiť do textovej časti.

Povinnosťou každého by preto malo byť vyžiadať si od príslušného okresného úradu rozsah povinností podľa analýzy územia, z ktorej vzniknú povinnosti:

  • vypracovať plány ochrany obyvateľov (pre príslušné obce a mestá),
  • vypracovať plány ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti (pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov) pre konkrétne druhy ohrozenia, karta CO objektu,
  • vypracovať pre obce (mestá) a právnické osoby (fyzické osoby - podnikateľov) v inundačnom území povodňový plán záchranných prác.

Evidencia a účel spracovania karty CO objektu (PO a FO - podnikateľov)

Karta civilnej ochrany objektu u PO a FO - podnikateľov – je súčasťou dokumentácie CO v časti „Organizačná štruktúra CO“. Obsahuje súhrnné údaje o objekte, ktoré sú dôležité pre riadiaci a rozhodovací proces orgánov krízového riadenia (krízové štáby okresných úradov, obcí a miest, štáby CO právnických osôb a FO – podnikateľov) pri riešení vzniknutých mimoriadnych udalostí (živelné pohromy, technologické havárie, rozsiahle požiare, dôsledky teroristických útokov a pod.), ktoré ohrozujú životy, zdravie a majetok obyvateľstva a tiež pri odstraňovaní ich následkov.

Údaje uvedené v KARTE CO poskytujú PO a FO – podnikatelia – okresnému úradu aktuálne, ucelené a relevantné podklady pre spresnenie, resp. spracovanie dokumentov CO a krízového riadenia (analýza územia, plánovanie opatrení CO pri vzniku mimoriadnej udalosti, plán varovania, vyrozumenia a spojenia, plánovanie kolektívnej ochrany obyvateľstva evakuáciou a ukrytím, organizovanie a nasadenie síl a prostriedkov pri vykonávaní záchranných prác vrátane jednotiek CO, napĺňanie a aktualizovanie programu CIPREGIS atď.). KARTY CO slúžia aj pre samotného spracovateľa na účely sprehľadnenia a aktualizácie vlastnej dokumentácie CO. Za realizáciu úlohy – vypracovanie, aktualizáciu KARTY CO je zodpovedný štatutár subjektu, resp. ním poverený zamestnanec. FORMULÁR KARTY CO je potrebné zasielať príslušnému okresnému úradu v mieste sídliska subjektu a v predpísanom formáte z dôvodu zberu údajov v jednotnej forme.

 

Príklad

Karta civilnej ochrany objektu právnickej osoby a fyzickej osoby – podnikateľa

 

NÁZOV OBJEKTU:

   Číslo:                                                                                                                   Počet listov:    

                                          

KARTA CO OBJEKTU

(PRÁVNICKEJ OSOBY A FYZICKEJ OSOBY – PODNIKATEĽA)

 

I. Všeobecné údaje

1.   

Názov právnickej osoby (podnikateľa – právna forma):

 

IČO:

 

PSČ:

 

Email:

 

2.   

Adresa:

 

Telefón:                                               Fax:

 

3.   

 

Funkcia

Meno a priezvisko

tel. spojenie

byt

mobil

vedúci subjektu

 

 

 

zást. vedúceho subjektu

 

 

 

osoba zodpovedná za CO

 

 

 

iná zodpovedná osoba

 

 

 

 

 

 

 

4.   

Druh - predmet činnosti:

5.   

Prehľad o počte zamestnancov – iných osôb (osôb prevzatých do starostlivosti)

Počet

v mieri

počas vojny, vojnového stavu

Poznámka

v pracovnom čase

po pracovnom čase

v pracovnom čase

po pracovnom čase

vlastných zamestnancov

 

 

 

 

 

iných osôb

 

 

 

 

 

spolu

 

 

 

 

 

6.   

Prehľad o počte chovných zvierat (u poľnohospodárskych subjektov)

výmera (v ha)

hov. dobytok

ošípané

ovce

hydina

kone

iné

 

 

 

 

 

 

 

7.   

Zdroje ohrozenia

názov

účinky - následky

počet ohrozených

spôsob zabezpečenia ochrany

osôb

zvierat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.   

Varovanie a vyrozumenie

sirény (autonómny systém)

objektový rozhlas

iné prostriedky

9.   

typ

počet

ovládanie

 

 

 

 

 

typ:

 

10.     

Doplňujúce údaje:

 

 

 

 

 

 

11.     

Záznam
o spresnení

Dátum spresnenia:

 

Spresnil – meno a priezvisko:

Dátum zaslania na OÚ:

 

 

 

 

II. Štruktúry CO a ostatné sily a prostriedky civilnej ochrany

A

Štáb

Meno a priezvisko, titul

Spojenie

pracovisko

bydlisko

mobil

1.

Pre
potrebu
objektu

vedúci štábu

 

 

 

 

zástupca vedúceho

 

 

 

 

člen štábu

 

 

 

 

člen štábu

 

 

 

 

člen štábu

 

 

 

 

člen štábu

 

 

 

 

člen štábu

 

 

 

 

člen štábu

 

 

 

 

člen štábu

 

 

 

 

B

Odborné jednotky CO

pre potrebu územia

pre vlastnú potrebu

spolu

počet jedn.

zarad. osôb

počet jedn.

zarad. osôb

počet jedn.

zarad. osôb

1.

Prieskumné

Všeobecný pozemný prieskum a pozorovanie

 

 

 

 

 

 

Špeciálny
prieskum

Rad – chem   prieskum a pozorovanie

 

 

 

 

 

 

MSAZ

 

 

 

 

 

 

Biologický prieskum

 

 

 

 

 

 

2.

Vyslobodzovacia jednotka

 

 

 

 

 

 

3.

Záchranná jednotka

 

 

 

 

 

 

4.

Dekontaminačná jednotka

 

 

 

 

 

 

5.

Jednotka zdravotníckej pomoci

 

 

 

 

 

 

6

Poriadková jednotka

 

 

 

 

 

 

7.

Núdzového
zásobovania

Jednotka na núdzové zásobovanie

 

 

 

 

 

 

Jednotka na núdzové ubytovanie

 

 

 

 

 

 

8.

Zariadenia
CO

Jednotky
na obsluhu
a činnosť
zariadení
CO

Vedenie jednotky

 

 

 

 

 

 

Obsluha kontr. a roztr. stanovišťa

 

 

 

 

 

 

Obsluha plochy na hygienickú očistu

 

 

 

 

 

 

Obsluha plochy na dekont. odevov

 

 

 

 

 

 

Obsluha plochy na dekont. dopr. prostr.

 

 

 

 

 

 

Obsluha plochy na dekont. techniky

 

 

 

 

 

 

Obsluha plochy na odloženie kont. mat.

 

 

 

 

 

 

Obsluha v zhromaždisku

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu stanice na dekont. odevov

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu stanice na dekont. DP

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu a vykonanie hyg. očisty

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu CHL CO

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu skladu materiálu CO

 

 

 

 

 

 

Jednotky ochrannej stavby CO (CHP)

 

 

 

 

 

 

9.

pre
činnosť
EVA
zariadení

Jednotka na obsluhu EVA zberného miesta

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu EVA strediska

 

 

 

 

 

 

Jednotka v stanici nástupu evakuovaných

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu regulačného stanovišťa

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu miesta ubytovania EVA

 

 

 

 

 

 

Jednotka na obsluhu kontr. stanovišťa pri EVA

 

 

 

 

 

 

Celkový počet

 

 

 

 

 

 

 

III. Ostatné sily a prostriedky využiteľné na záchranné práce (ZP)

A. Sily

P. č.

Názov

Počet jednotiek

Zaradených osôb

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

 

 

 

7.

 

 

 

8.

 

 

 

9.

 

 

 

10.

 

 

 

 

B. Prostriedky - technika a materiál

Materiál vhodný na využitie
pri záchranných prácach - názov

Počet

Druh ZP
(evakuácia, ukrytie, preprava, núdzové zásobovanie, núdzové ubytovanie a pod.)

Výkonové normy/objem/množstvo
(MH, m, m2, m3, t)

automobil osobný

 

 

 

automobil dodávkový

 

 

 

automobil nákladný

 

 

 

automobil skriňový

 

 

 

pojazdná dielňa

 

 

 

autobus

 

 

 

príves, náves

 

 

 

traktor

 

 

 

autožeriav

 

 

 

autobager, UDS

 

 

 

HON, DOK

 

 

 

ťahač

 

 

 

podvalník

 

 

 

buldozér

 

 

 

elektrocentrála

 

 

 

cisterna na vodu

 

 

 

cisterna požiarna

 

 

 

požiarna striekačka

 

 

 

výsuvná plošina

 

 

 

automobilový rebrík

 

 

 

piesok

 

 

 

štrk

 

 

 

rezivo

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Prehľady

A. o vyrozumení a varovaní

Subjekt
je vyrozumievaný od (kým)

Subjekt ďalej vyrozumieva (koho)

Názov - meno (vyrozumievaného subjektu)

Telefón

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. o ukrytí

Ukrývajú sa

Počet osôb

Ukrytie v

Spolu

%   zabezpečenia ukrytia

PTÚ

JÚBS

úkrytov

kapacita

zamestnanci …

 

 

 

 

 

 

 

Vysvetlivky: OÚ – odolné úkryty, PTÚ – plynotesné úkryty, JÚBS – jednoduché úkryty budované svojpomocne

C. o evakuácii

Evakuácia vlastných zamestnancov a ostatných osôb a evakuácia zvierat

Evakuácia vlastná

Príjem evakuovaných

počet evakuovaných

do priestoru

počet evakuovaných

z priestoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. o prostriedkoch individuálnej ochrany (PIO)

Prostriedky individuálnej ochrany

Plánovaný počet

Skutočný počet

Rozdiel

+

-

Ochranná maska

 

 

 

 

Ochranný filter

 

 

 

 

Osobný diagnostický dozimeter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modelový príklad

Plán ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti pre prípad vzniku mimoriadnej udalosti v organizácii vypracováva referent Civilnej ochrany (ďalej len „CO“) a dokumentáciu schvaľuje štatutár organizácie. Dokumentácia o vykonaní prípravy sa uchováva počas piatich rokov. Z tohto dôvodu je vhodnejšie zapracovať plán ako smernicu v organizácii a zabezpečiť určenie konkrétnej zodpovednosti prijatých úloh, opatrení a metodiku činností. Zamestnanci organizácie, ktorým vyplývajú povinnosti zo smernice, sú nimi viazaní do odvolania. Smernica je súčasťou vnútorného kontrolného systému organizácie a podlieha aktualizácii podľa potrieb a zmien kompetencií a zodpovednosti. Za kontrolu, aktuálny obsah a aktualizáciu smernice je zodpovedný referent CO. Smernica obsahuje všeobecné ustanovenia, pojmy a skratky, postup (účel a zámer z analýzy územia z hľadiska možných mimoriadnych udalostí s únikom nebezpečných látok, s uvedením následkov na postihnutú oblasť; zámer štatutárneho zástupcu právnickej osoby a fyzickej osoby – podnikateľa – pri realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany zamestnancov; zdroje krízového manažmentu – plán precvičovania spracovaného plánu a určenie konkrétnej zodpovednosti za splnenie prijatých úloh a opatrení; úlohy pri realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti; mimoriadna udalosť spojená s únikom chemických nebezpečných látok; mimoriadna udalosť spojená s únikom biologických nebezpečných látok; grafická časť; tabuľková časť – žiadosť na zaradenie účastníckej telefónnej stanice do prednostného spojenia), súvisiaca dokumentácia, prílohy (formuláre – plán ukrytia; plán evakuácie; analýza územia územného obvodu; štatút evakuačnej komisie), záverečné ustanovenia.

Štatutár právnickej osoby a fyzickej osoby - podnikateľa musí zabezpečiť ochranu zamestnancov. Organizácia súčinnosti pri realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti sa vykonáva na základe skutočnej situácie a jej predpokladaného vývoja. Pri riadení činností sa vydávajú ústne alebo písomné príkazy na ich vykonanie a kontroluje sa ich plnenie. Ústne príkazy sa následne vyhotovujú v písomnej forme. Činnosti sa riadia z miesta riadenia alebo zo záložného miesta riadenia.

Opatrenia na zabezpečenie činnosti spoločnosti v prípade mimoriadnej udalosti sú zamerané najmä na:

  1. zabezpečenie evakuácie zamestnancov,
  2. zásobovanie vodou a základnými potravinami pre ľudskú spotrebu,
  3. dodávku elektrickej energie na osvetlenie a činnosť pracovísk a pohon agregátov,
  4. zabezpečenie predlekárskej prvej pomoci a následne zabezpečenie odvozu postihnutých osôb do zdravotníckych zariadení,
  5. elimináciu následkov mimoriadnej udalosti.

Pri plnení úloh sa určení zamestnanci riadia pokynmi štábu krízového riadenia spoločnosti a na základe príkazov členov štábu vykonávajú záchranné práce v priestoroch mimoriadnej udalosti. Pri tejto činnosti sa riadia bezpečnostnými predpismi.

Pri vzniku a likvidácii mimoriadnej udalosti štáb civilnej ochrany organizácie spolupracuje s/so:

  1. Okresným úradom,
  2. Oddelením krízového riadenia,
  3. Referátom krízového riadenia,
  4. Záchrannými zložkami integrovaného zdravotného systému (ďalej len „IZS“), Políciou SR,
  5. Dopravnou spoločnosťou SAD a.s.

Štáb krízového riadenia organizácie:

  • pripravuje podklady a vypracúva návrh príkazu na vykonanie záchranných prác,
  • riadi činnosť odborných jednotiek spoločnosti, vyhodnocuje plnenie uložených úloh, uskutočňuje kontrolnú činnosť,
  • zabezpečuje spojenie, materiálne zabezpečenie medzi odbornými jednotkami,
  • zabezpečuje striedanie, odpočinok a zásobovanie vodou a základnými potravinami
    a doplňovanie ochranných prostriedkov,
  • organizuje súčinnosť odborných jednotiek spoločnosti s ostatnými inštitúciami podieľajúcimi sa na systéme CO a so záchrannými zložkami IZS,
  • sleduje, zhromažďuje a vyhodnocuje správy o vývoji situácie.

Metodika činností

Na základe rozhodnutia štatutára (poverenej zodpovednej osoby) pri vzniknutej mimoriadnej udalosti, podľa spracovanej metodiky a plánu vyrozumenia, zamestnanci sú povinní riadiť sa pokynmi svojich vedúcich, ktoré sú stanovené pre rôzne mimoriadne udalosti.

Postup pri vzniku mimoriadnej udalosti: 

  1. Po prijatí signálu príjemca preverí, od koho bol signál nahlásený, druh mimoriadnej udalosti, miesto a približný čas jej vzniku. Vykonáva – príjemca.
  2. Podľa druhu mimoriadnej udalosti zabezpečiť varovanie a vyrozumenie zamestnancov a osôb zverených do starostlivosti. Zvolať štáb CO a evakuačnú komisiu. Vykonáva – štatutár.
  3. Informovať nadriadené orgány. Vykonáva – štatutár.
  4. Organizovať činnosť podľa druhu a rozsahu mimoriadnej udalosti (ďalej len „MU“). Vykonáva – vedúci štábu CO.
  5. Zvolať zamestnancov objektu. Zabezpečiť ich personálnu výpomoc v rámci evakuačného (ďalej len „EVA“) procesu. Využiť dostupné technické prostriedky. Vykonáva – štatutár.
  6. V prípade potreby vyžiadať pomoc IZS (112) a polície. Vykonáva – štatutár.
  7. Chrániť zamestnancov a osoby zverené do starostlivosti pred šírením nebezpečných látok. Vykonáva – štatutár.
  8. Vykonať a zabezpečiť vlastnú prieskumnú a monitorovaciu činnosť v areáli objektu. Zodpovedný – vedúci štábu CO.
  9. Zabezpečiť vyslobodenie zamestnancov z miesta MU a vykonať technické opatrenia pre záchranu zamestnancov a likvidáciu MU. Zodpovedný – vedúci štábu CO.
  10. Poskytnúť prvú pomoc, zabezpečiť transport ranených a postihnutých z miesta MU. Zodpovedný – zástupca štatutára a školení zamestnanci.
  11. Zabezpečiť ochranu, poriadok, bezpečnosť v ohrozenom priestore (objekte), zamedziť šíreniu paniky.
  12. Zabezpečiť hygienické a dezinfekčné opatrenia, kontrolu potravín a vody. Vykonať hygienickú očistu osôb. Zodpovedný – vedúci štábu CO.
  13. Plniť ďalšie opatrenia vyplývajúce z rozsahu a charakteru MU. Kontrolovať režimové opatrenia. Zúčastňovať sa zasadnutia vlastného riadiaceho štábu. Zodpovedný – vedúci štábu CO.
  14. Po skončení MU odvolať obmedzujúce opatrenia a plniť úlohy pre zabezpečenie normálneho života. Zodpovedný – štatutár.
  15. Vyhodnotiť celkovú situáciu po likvidácii následkov MU. Podať správu nadriadeným orgánom. Zodpovedný – štatutár.

Správne delikty:

Okresný úrad môže uložiť pokutu od 500 eur do 33 000 eur, obec do 10 000 eur podľa závažnosti, okolností, spôsobu, času trvania, následkov a opakovania porušenia povinnosti.

Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa okresný úrad alebo obec dozvedeli o porušení povinnosti, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinnosti.

Záver

Zákonom o civilnej ochrane bol vytvorený právny základ na zabezpečenie ústavného práva občanov spočívajúci v ochrane života, zdravia a majetku pred následkami mimoriadnych udalostí. Zároveň ním boli ustanovené úlohy a pôsobnosť orgánov štátnej správy, samosprávy, ako aj práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri zabezpečovaní úloh civilnej ochrany. V rámci podieľania sa na plnení úloh stanovených Európskou radou a Európskou komisiou v oblasti ochrany kritickej infraštruktúry je potrebné zohľadňovať už existujúce opatrenia civilnej ochrany na zabezpečenie ochrany života, zdravia a majetku. Do ochrany kritickej infraštruktúry treba zahŕňať spoločné ciele, metodiky, najlepšie postupy a určenie vzájomnej závislosti, pričom je nutné vziať do úvahy aj všetky možné riziká. V rámci núdzového plánovania realizovať opatrenia na riešenie krízovej situácie spôsobenej prírodnými katastrofami, technologickou haváriou, teroristickým útokom, ako aj vojenským konfliktom. Celý systém vytvoriť tak, aby schopnosti systému boli použiteľné pre národnú úroveň, ako i medzinárodnú v rámci vyžiadania prostredníctvom NATO, EÚ, OSN. Personálne zázemie celého systému civilnej ochrany pre právnické a fyzické osoby je v súčasnosti na úrovni rozhodnutia štatutára, ktorý vytvára nevyhnutné predpoklady pre efektívne a postupné plnenie vytýčených smerov rozvoja civilnej ochrany a tým aj zodpovednosť za plnenie úloh vyplývajúcich z právnej legislatívy. Nepodceňovať význam vzdelávania a prípravy na úseku civilnej ochrany pre právnické a fyzické osoby. V nasledujúcom období bude potrebné prispôsobiť úlohy a opatrenia civilnej ochrany novým požiadavkám pri skvalitňovaní ochrany života, zdravia a majetku v dôsledku zmien bezpečnostného prostredia v súvislosti s rozšírením sa medzinárodného terorizmu, ktorého činnosť môže byť namierená proti infraštruktúre štátu.

Odkazy k textu

  1. Zákon č. 42/1994 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov
  2. Vyhláška č. 7/2012 Z. z. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva v znení neskorších predpisov
  3. Vyhláška č. 533/2006 Z. z. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok v znení neskorších predpisov
  4. https://www.minv.sk/?karta-co

 

Pozn. redakcie:
§ 16 zákona č. 42/1994 Z. z.

Súvisiace odborné články

Súvisiace aktuality

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 42/1994 Z. z. Zákon o civilnej ochrane obyvateľstva
  • 533/2006 Z. z. Vyhláška o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok
  • 7/2012 Z. z. Vyhláška o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.