Úvod
Dlhodobo existovala potreba aktualizácie a zmeny nariadenia týkajúceho sa ručnej manipulácie s bremenami, keďže obsahovalo ustanovenia, ktoré boli archaické a v praxi často neaplikované.
Predložený bol nový návrh nariadenia vlády o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri ručnej manipulácii s bremenami, ktorý obsahuje zmeny pôvodných textácií, ako aj doplnenie o nové textácie tohto nariadenia, ktoré si kladú za cieľ sprecizovať jednotlivé pojmy a aktualizovať postupy posudzovania fyzickej záťaže pri práci (ďalej len „návrh nariadenia“).
Základnými zmenami návrhu nariadenia sú nasledovné:
- aktualizácia a zjednotenie posudzovania zdravotného rizika pri ručnej manipulácii s bremenami,
- nové najvyššie prípustné hodnoty, a to prípustná hmotnosť zdvíhaného bremena, prípustná kumulatívnu hmotnosť a prípustná sila pri tlačení a ťahaní bremena,
- presnejšia definícia bremena,
- zjednodušenie a sprehľadnenie procesu hodnotenia a umožniť presnejšie zohľadnenie pracovných podmienok.
Návrh nariadenia by mal nadobudnúť účinnosť od 21. decembra 2025.
Prehľad zmien a ich textácia
1. Zmena pojmoslovia
Podľa návrhu nariadenia sa ručná manipulácia rozšíri o slovo „držanie“. V definícii sa zmenia pojmy z „ergonomických faktorov“ na „ergonomické podmienky“ a faktory sa zmenia na „referenčné hodnoty“. Ďalej si možno všimnúť, že sa nahradí slovné spojenie „iné pohybovanie“ za „iné prenášanie sily na bremeno“.
Podľa dôvodovej správy ide o spresnenie jednotlivých pojmov vo vzťahu k fyzickej záťaži. Faktory bolo potrebné odlíšiť od pojmoslovia, ktoré je zadefinované v zákone č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Na druhej strane sa referenčné podmienky zaviedli z toho dôvodu, pretože to vyplýva zo smernice Rady 90/269/EHS z 29. mája 1990 o minimálnych požiadavkách na bezpečnosť a ochranu zdravia pri ručnej manipulácii s bremenami, pri ktorej pracovníkom hrozí riziko najmä poškodenia chrbta (štvrtá samostatná smernica v zmysle článku 16 ods. 1 smernice 89/391/EHS) (ďalej len „smernica Rady 90/269/EHS“).
2. Definícia bremena
§ 2 sa rozširuje o nový odsek 2 návrhu nariadenia, ktorým sa zavádza pojem definície bremena pri posudzovaní ručnej manipulácie s bremenami vo vzťahu k poškodeniu chrbtice, pričom bremenom sa rozumie:
- bremeno s hmotnosťou 3 kg a viac alebo
- prenášanie sily na bremeno s veľkosťou 30 N a viac.
Podľa dôvodovej správy sa zamestnávateľovi odstraňuje povinnosť posudzovať zdravotné riziko pri ručnej manipulácii s predmetmi, ktoré vážia menej ako 3 kg alebo pri ktorých sa nevyvíja sila väčšia ako 30 N. Posudzovanie rizika sa tak bude vykonávať len pri manipulácii s bremenami, ktoré podľa odborných poznatkov môžu predstavovať reálne riziko poškodenia chrbtice.
3. Najvyššie prípustné hodnoty
Ďalším novým odsekom sa zavádza pojem najvyššie prípustné hodnoty, avšak absentuje detailnejšie vysvetlenie, čo sa považuje za tú najvyššiu prípustnú hodnotu. Cieľom zmeny pojmu „smerné hmotnostné hodnoty“ na „najvyššie prípustné hodnoty“ je zosúladiť používanú terminológiu s odborným jazykom, ktorý sa uplatňuje aj pri iných faktoroch práce a pracovného prostredia.
Napriek zavedeniu nových pojmov sa zachováva ochrana zdravia zamestnancov, pretože nové limity vychádzajú z odborných poznatkov aj technických noriem.
V pôvodnej prílohe č. 2 bola uvedená tabuľka s hmotnostnými limitmi, ktorá nezodpovedala aktuálnym pracovným podmienkam a bola preto odstránená. Zároveň sa zrušilo pôvodné vekové rozdelenie a nahradilo sa novými vekovými kategóriami, ktoré lepšie reflektujú fyzické schopnosti zamestnancov. Novela navyše zavádza aj časové frekvencie manipulácie, čím sa posudzovanie rizika stáva presnejším a realistickejším.
Príloha č. 2 upravuje najvyššie prípustné hodnoty pri ručnej manipulácii s bremenami a je rozdelená do troch častí:
- zdvíhanie bremena,
- prenášanie alebo držanie bremena,
- tlačenie a ťahanie bremena.
Na základe týchto hodnôt je možné:
- vykonať odborné posúdenie zdravotného rizika pracovnou zdravotnou službou,
- realizovať cielené opatrenia zamestnávateľom na ochranu zdravia zamestnancov.
A) Zdvíhanie bremena
Najvyššie prípustná hmotnosť bremena zdvíhaného oboma rukami (v kg) pri nízkej frekvencii zdvihov
Vertikálna výška zdvihu v rozmedzí
| Muži do 45 rokov veku
| Muži od 46 rokov veku
| Ženy do 45 rokov veku
| Ženy od 46 rokov veku
|
Horizontálna vzdialenosť po
| Horizontálna vzdialenosť po
| Horizontálna vzdialenosť po
| Horizontálna vzdialenosť po
|
lakte
| zápästie
| prsty
| lakte
| zápästie
| prsty
| lakte
| zápästie
| prsty
| lakte
| zápästie
| prsty
|
|
lakte – hlava
| 22
| 17
| 12
| 17
| 13
| 9
| 15
| 9
| 6
| 12
| 7
| 5
|
|
kolená – lakte
| 40
| 22
| 16
| 30
| 17
| 12
| 15
| 11
| 8
| 15
| 8
| 6
|
|
podlaha – kolená
| 22
| 17
| 12
| 17
| 13
| 9
| 15
| 9
| 6
| 12
| 7
| 5
|
|
Obrázok č. 1
Najvyššie prípustná hmotnosť bremena zdvíhaného oboma rukami (v kg) pri nízkej frekvencii zdvihov

Najvyššie prípustná hmotnosť bremena zdvíhaného oboma rukami (v kg) pri stredne vysokej frekvencii zdvihov
Vertikálna výška zdvihu v rozmedzí
| Muži do 45 rokov veku
| Muži od 46 rokov veku
| Ženy do 45 rokov veku
| Ženy od 46 rokov veku
|
Horizontálna vzdialenosť po
| Horizontálna vzdialenosť po
| Horizontálna vzdialenosť po
| Horizontálna vzdialenosť po
|
lakte
| zápästie
| prsty
| lakte
| zápästie
| prsty
| lakte
| zápästie
| prsty
| lakte
| zápästie
| prsty
|
lakte – hlava
| 20
| 11
| 8
| 16
| 9
| 7,5
| 15
| 9
| 6
| 12
| 7
| 5
|
kolená – lakte
| 25
| 14
| 10
| 20
| 11
| 8
| 15
| 11
| 8
| 15
| 8
| 6
|
podlaha – kolená
| 20
| 11
| 8
| 16
| 9
| 7,5
| 15
| 9
| 6
| 12
| 7
| 5
|
Najvyššie prípustná hmotnosť bremena zdvíhaného oboma rukami (v kg) pri stredne vysokej frekvencii zdvihov

Najvyššie prípustná hmotnosť bremena zdvíhaného oboma rukami (v kg) pri vysokej frekvencii zdvihov – krátkodobé trvanie ručnej manipulácie s bremenami
Frekvencia zdvihov
| Vertikálna výška zdvihu v rozmedzí
| Muži do 45 rokov veku
| Muži od 46 rokov veku
| Ženy do 45 rokov veku
| Ženy od 46 rokov ...
|
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 281/2006 Z. z. Nariadenie o požiadavkách pri ručnej manipulácii s bremenami
- 355/2007 Z. z. Zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia