GDPR: Ako nastaviť vernostný program?

Vernostné programy sa už aj v prípade slovenských obchodníkov stávajú čoraz častejším spôsobom upútania pozornosti zákazníkov a zabezpečenia ďalších ziskov zo zakúpeného tovaru. Tieto programy majú nielen motivovať zákazníka k ďalším nákupom, ale majú slúžiť aj ako zdroj informácií o tom, aké tovary sa najviac predávajú, akým skupinám zákazníkov je potrebné tovary orientovať alebo aké tovary je vhodné „naskladniť“ v konkrétnych sezónnych obdobiach. Zbieranie týchto informácií však bezprostredne súvisí s analýzou spotrebiteľského správania. A teda na scénu vstupujú dve základné regulácie – ochrana osobných údajov v podobe GDPR a ochrana spotrebiteľa implementovaná ako smernica EÚ do slovenských zákonov. Ako na to?

Dátum publikácie:11. 12. 2018
Autor:JUDr. Filip Petrinec, PhD.
Oblasti práva:
Správne právo / Informácie, informačný systém / Ochrana údajov / GDPR
Občianske právo / Občianske právo / Ochrana práv občana; Ochrana spotrebiteľa
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Marketing; Obchodno-záväzkové vzťahy všeobecne
Právny stav od:25. 5. 2018

Vernostné programy patria v súčasnosti k frekventovaným marketingovým činnostiam mnohých obchodníkovKeďže je tento článok venovaný prierezu medzi ochranou osobných údajov a ochranou spotrebiteľa, je potrebné pod označením „obchodník“ rozumieť pojem „predávajúci“, ktorým je v zmysle ustanovenia § 2 písm. b) zákona o ochrane spotrebiteľa „osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, alebo osoba konajúca v jej mene alebo na jej účet“. Teda ide o osobu, ktorá ako podnikateľ uzaviera zmluvy s bežnými ľuďmi – zákazníkmi.. Ich cieľom je predovšetkým rozšírenie marketingových kampaní a aktivít obchodníkov, zvýhodnenie zákazníkov pri opakovaných nákupoch alebo zníženie kúpnej ceny v podobe zliav, poukážok alebo duálnych „znížených cien“ poskytovaných v prospech členov vernostného programu.

História týchto obchodných činností siaha do konca 18. storočia, kedy americkí obchodníci poskytovali zákazníkom k ich nákupom medené žetóny, ktoré následne mohli uplatniť pri neskoršom nákupe ako výmenu za tovar alebo cenové zvýhodnenie. Princíp tohto biznis modelu bol založený na podstate tzv. „customer retention tool“, teda prostriedku uchopenia zákazníka a jeho dlhodobej motivácie k neskorším nákupom.

Podstata tohto modelu ostala zachovaná aj dnes. Avšak dnešný formát fungovania týchto vernostných programov sa oproti minulosti výrazne zmenil. Úloha „historického modelu“ fungovania vernostných programov bola totiž orientovaná výhradne na dosiahnutie ekonomických výsledkov a ovplyvnenia tzv. kúpneho rozhodnutia zákazníka.

Dnešný model bol však obohatený o spracovanie údajov. V tomto prípade ide o spracovanie údajov nesúcich informácie o spotrebiteľskom správaní zákazníkov, odbyte konkrétnych druhov tovarov a služieb, intenzite ich spotreby u danej osoby, vytváranie štatistík alebo dokonca aj analýze portfólia ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


Autor: JUDr. Filip Petrinec, PhD.

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.