Manažment rizík v organizácii ako prevencia vzniku krízovej situácie

Každú podnikateľskú činnosť vo veľkej miere ovplyvňujú negatívne zmeny globálneho podnikateľského prostredia, čoho dôkazom sú aj obrovské dopady pandémie COVID-19 na podnikateľskú činnosť slovenských podnikov. Práve tu sa opäť potvrdzuje význam proaktívneho manažmentu rizík, ktorý by mal byť integrálnou súčasťou manažmentu podniku. Podnik tak môže preventívne posudzovať možné riziká spojené napr. s prerušením prevádzky a ich následky a mať pripravené opatrenia na ich zvládnutie a nielen reagovať na vzniknutú krízovú situáciu. Manažment rizika je predpokladom zvyšovania úspešnosti realizovaných podnikateľských aktivít organizácie z pohľadu bezpečnosti a trvalo udržateľného rozvoja.

Dátum publikácie:20. 7. 2020
Autor:Doc. Ing. Katarína Buganová, PhD.
Právny stav od:1. 1. 2020

1. Manažment rizika ako súčasť manažérskych systémov

Manažment rizík v podnikateľskej činnosti nie je novou disciplínou. Turbulencia a zvraty vo vývoji svetového politického, ekonomického, ekologického i demografického prostredia si však vyžadujú stále nové modely posudzovania a riadenia (zvládania) rizika, ktoré zodpovedajú meniacim sa podmienkam. Podnikanie na domácej i medzinárodnej úrovni, inovácie, nové technológie, ale aj vplyvy konkurencie a rôznych nadnárodných organizácií, podmienky na podnikanie, prírodné živly či pandémie a mnohé iné faktory môžu byť pre podnik zdrojom rizika. Potreba poznať a riadiť riziko si vyžaduje odborné znalosti nielen na úseku manažmentu rizík, ale aj v príslušnej oblasti podnikania. Každý manažér, ktorý pracuje s rizikom, by mal byť schopný aplikovať zásady manažmentu rizika v podniku a zorganizovať prácu vyčleneného tímu. Mal by vedieť využívať informácie z ostatných manažérskych systémov podniku a prepojiť ich s manažmentom rizika.

Normy v oblasti manažmentu rizika v podnikateľskej činnosti majú len odporúčajúci charakter. Nie je teda možné prinútiť akúkoľvek organizáciu, aby sa nimi riadila. Dôležitejšia je teda motivácia. Čoraz častejšie sa stretávame s pojmom spoločenská zodpovednosť. V súčasnosti je platná norma ISO 31000:2018 Risk management – Guidelines. Na Slovensku je však ešte uplatňovaná ako STN ISO 31000:2019 Manažérstvo rizika – Návod. Formuluje zásady, charakterizuje systém a proces a poskytuje všeobecný návod na implementáciu manažmentu rizika. V záujme o čo najúčinnejšie zavedenie procesu manažmentu rizika bola spracovaná ISO/TR 31004:2013 Risk management – Guidance for the implementation of ISO 31000 – Manažment rizika – ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


Autor: Doc. Ing. Katarína Buganová, PhD.

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.