Európsky výbor na ochranu osobných údajov (ďalej len „EDPB“) vydáva usmernenia/guidelines, ktoré popisujú určité situácie, ktoré môžu nastať pri spracúvaní osobných údajov a ktoré pomáhajú dozorným orgánom, ale aj samotným prevádzkovateľom vykladať a uplatňovať nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (ďalej len „GDPR“ alebo „Nariadenie“).
Konkrétne usmernenia je možné nájsť na webovom sídle Úradu na ochranu osobných údajov SR – https://dataprotection.gov.sk/uoou/sk/content/metodiky-edpb alebo na stránke EDPB https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/publication-type/guidelines_sk.
Od 13.4.2021 je schválené nové Usmernenie o zacielení na užívateľov sociálnych médií (Guidelines 08/2020 on the targeting of social media users) (ďalej len „Usmernenie“).
Cieľom tohto Usmernenia je objasniť úlohy a zodpovednosť poskytovateľa sociálnych médií a prevádzkovateľa, ktorý využíva služby poskytovateľa sociálnych médií zamerané na cielenie reklamy prevádzkovateľa. Usmernenie sa okrem iného zameriava na rôzne mechanizmy zacielenia, právne základy spracúvania osobných údajov a povinnosti spoločných prevádzkovateľov. V tomto článku si toto Usmernenie podrobnejšie rozoberieme.
Úvod
Sociálne médiá sú stále viac a viac využívané či už na udržiavanie kontaktov, komunikáciu s priateľmi, zdieľanie osobných či pracovných skúseností, záujmov a podobne. Na účely Usmernenia sa sociálnymi médiami rozumejú online platformy, ktoré umožňujú rozvoj sietí a komunít používateľov, medzi ktorými sa zdieľajú informácie a obsah. Medzi kľúčové vlastnosti sociálnych médií patrí možnosť jednotlivcov zaregistrovať sa, registrácia jednotlivca vedie k vytvoreniu jeho osobitného „účtu“ alebo „profilu“. Používatelia sociálnych sietí môžu vzájomne komunikovať prostredníctvom zdieľania používateľom generovaného alebo iného obsahu a rozvíjať kontakty a siete s ostatnými používateľmi. Používatelia a užívatelia sa považujú za dotknuté osoby, t. j. fyzické osoby, ktorých osobné údaje sa spracúvajúOsoby, ktoré sú a nie sú zaregistrované u poskytovateľov sociálnych médií, sa môžu považovať za „dotknuté osoby“ v zmysle článku 4 ods. 1 GDPR, pokiaľ sú priamo alebo nepriamo identifikované alebo identifikovateľné..
Sociálne médiá ponúkajú ako súčasť svojho obchodného modelu služby zacielenia reklamy. Služba zacielenia reklamy umožňuje fyzickým alebo právnickým osobám komunikovať konkrétne správy používateľom sociálnych médií s cieľom presadzovať ich obchodné, reklamné ...
Súvisiace autorsky spracované rozhodnutie súdu
Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia
Súvisiace právne predpisy ZZ SR