Obsah
Dátum publikácie:12. 8. 2022
Právny stav do:15. 5. 2023

CHECK-LIST na jednom mieste sumarizuje všetky bezpečnostné informácie, aktuality a usmernenia v oblasti ochrany zdravia osôb (vrátane BOZP), ochrany osôb a majetku (SBS, CO, krízový manažment), ochrany osobných údajov a GDPR, ochrany pred požiarmi, kybernetickej bezpečnosti, ochrany životného prostredia a odpadového hospodárstva, ako aj kontroly a sankcií. Nájdete v ňom upozornenia na hroziace bezpečnostné incidenty a poskytuje odborné a praktické informácie odborných autorít, inštitúcií, atď. Všetky uvedené informácie sú priebežne aktualizované, pričom sa vždy uvádzajú odkazy na odborné články, tlačové správy, linky na oficiálne zdroje, odborné informácie o ochranných prostriedkoch, zásady kyberbezpečnosti pre organizácie v súčasnej situácii a ďalšie užitočné rady a informácie.
V CHECK-LIST prinášame denne aktualizované informácie k témam COVID-19 pre manažérov a široké tímy bezpečnostných odborníkov, zamestnávateľov i zamestnancov. Prepájame v ňom vhodný obsah portálu so vznikajúcimi novými situáciami v čase pandémie a mimoriadnej situácie.
Firemné protikoronové informácie
15.5.2023: S účinnosťou od pondelka 15. mája 2023 sa ruší vyhláška č. 35/2022, ktorá reguluje nosenie respirátorov v nemocniciach, v čakárňach a ambulanciách lekárov, v domovoch sociálnych služieb a v lekárňach. Od tohto dátumu už v uvedených priestoroch nebude povinné prekrytie horných dýchacích ciest.
20. 3. 2023: Ruší sa vyhláška ÚVZ SR, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k izolácií osôb pozitívnych na ochorenie COVID-19 a karanténe osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na ochorenie COVID-19
9. 6. 2022: Nová vyhláška ÚVZ SR k povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest účinná od 13.6.2022 (precizuje výnimky).
21. 4. 2022: Respirátory sú povinné len v domovoch sociálnych služieb, nemocniciach a zariadeniach sociálnej starostlivosti, a to pre návštevníkov a personál pri kontakte s pacientom. Ruší sa tiež povinná karanténa po kontakte s pozitívne testovanou osobou.
6. 4. 2022: Ruší sa vyhláška, ktorou sa upravoval režim na hraniciach. Ruší sa povinnosť prekrytia horných dýchacích ciest v exteriéri (okrem hromadných podujatí).
14. 3. 2022: Rušia sa vyhlášky, ktoré upravujú pravidlá pre činnosť prevádzok maloobchodu a služieb a organizáciu hromadných podujatí.
22. 2. 2022: Končí núdzový stav, mimoriadna situácia trvá.
5. 2. 2022: Zrušuje sa vyhláška ÚVZ SR pre vstup zamestnancov na pracovisko zamestnávateľa.
1. 2. 2022: Na základe rozhodnutia Európskej komisie sa hranica platnosti očkovania proti COVID-19 skracuje z jedného roka na 9 mesiacov po poslednej dávke.
Zákaz zhromažďovania je zrušený uznesením č. 4/2022 Z. z.
Respirátory
Respirátory sú povinné len v domovoch sociálnych služieb, nemocniciach a zariadeniach sociálnej starostlivosti, a to pre návštevníkov a personál pri kontakte s pacientom.
Pozn.: Respirátorom sa rozumie určený výrobok filtračná tvárová polmaska bez výdychového ventilu kategórie FFP2 alebo výrobok KN95 alebo N95 alebo iný výrobok, pre ktorý vydal Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky rozhodnutie o uvedení určeného výrobku na trh bez posudzovania zhody podľa osobitného predpisu.
Vyhláška ÚVZ SR k povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest od 13.6.2022
Od 15. novembra 2021 je účinný zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s treťou vlnou pandémie ochorenia COVID-19. Zákonník práce je doplnený o nové ustanovenia, ktoré sa uplatňujú v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a počas dvoch mesiacov po ich odvolaní.
Testovanie pri vstupe na pracovisko (od 5.2.2022 dobrovoľné)
Potvrdenie o vykonaní testu zamestnanca pri vstupe na pracovisko je dostupné na tomto odkaze.
Vyhláška ÚVZ SR pre vstup zamestnancov na pracovisko zamestnávateľa od 19.1.2022 do 5.2.2022
Zamestnanec v režime OTP (dňom 5.2.2022 zrušené)
COVID opatrenia z pohľadu GDPR
Manuál testovania pre zamestnávateľov
COVID: Kam s odpadmi z testovania?
Označenie odpadu, ktorý vznikne pri testovaní zamestnancov na prítomnosť ochorenia COVID-19
ZOZNAM SPOLOČNOSTÍ OPRÁVNENÝCH NA PREPRAVU ODPADU KATALÓGOVÉ ČÍSLO 18 01 03
Covid automat (verzia 4.3v) sa momentálne neuplatňuje.
Dokument je dostupný na tomto odkaze (PDF súbor).
Covid automat sa momentálne neuplatňuje.
Vzory smerníc
Smernica: Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci z domácnosti
Smernica o podmienkach home office
Pandemický plán – vzor
Upratovací servis – vzor smernice
Zoznamy pracovníkov, ktorí nemôžu vykonávať prácu formou home office odporúčame doplniť do interného firemného predpisu – Pandemického plánu.
Videoškolenia
Videoškolenie: Ako zabezpečiť BOZP na pracovisku aj počas home office
Videoškolenie: Návod na podanie žiadosti – pandemické dotácie
Videoškolenie: Domácka práca, telepráca a home office od 1. 3. 2021
Zvýšená aktivita hackerov
V praxi sa výrazne zvýšila frekvencia hackerských aktivít. Upozornite svojich zamestnancov na potrebu zvýšenej pozornosti najmä pri realizácii platieb a otváraní súborových príloh.
Organizačné opatrenia pre ochranu finančných tokov v organizácii
Bezpečnosť v krízovej situácii

Aktuálne vyhlášky ÚVZ SK:
Vyhláška ÚVZ SR k povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest od 13.6.2022
[Zrušená k 15.5.2023: 8/2023 V. v. SR (PDF, 148 kB)]
Vyhláška ÚVZ SR k izolácii osôb pozitívnych na ochorenie COVID-19 a karanténe osôb od 21.4.2022 [zrušená k 20.3.2023: 2/2023 V. v. SR (PDF, 149 kB)]
Sledujte regionálne vyhlášky vydané vo Vestníku vlády SR.
Informácie hlavného hygienika, ÚVZ SR a Ministerstva zdravotníctva SR:
Domáca izolácia pozitívnych, karanténa úzkych kontaktov a čo robiť po pozitívnom teste (Manuál ÚVZ SR, dokument revidovaný k 31.1.2022, PDF na stránke ÚVZ SR)
Bezpečná reštaurácia – manuál
„Epiketa“: Užitočné rady, ako sa správať v každodenných situáciách počas pandémie (odkaz na stránku ÚVZ SR TU).
Pacienti s COVID-19 majú byť počas domácej liečby v kontakte so všeobecným lekárom (MZ SR, 15.1.2021)
Usmernenie ÚVZ SR k ochranným a bezpečnostným opatreniam na pracovisku v súvislosti s rizikom ochorenia COVID-19 v čase krízovej situácie
Odporúčané postupy ÚVZ SR pre zber a likvidáciu odpadu vznikajúceho pri testovaní klinických vzoriek rýchlotestami na laboratórnu diagnostiku SARS-Cov-2 (ÚVZ SR, 27. 4. 2020)
Informácie ostatných oficiálnych autorít:
Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT odporúča zamestnancom, ako bezpečne pracovať pri home office
Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT odporúča zamestnávateľom, ako bezpečne nastaviť pravidlá práce z domu
Kam s odpadom z testovania na COVID-19? Ministerstvo životného prostredia zverejnilo zoznam
Vyberáme z odborného obsahu:
Výklad k udržiavaniu OOPP
Vy sa pýtate, odborník odpovedá: Aký je výklad k povinnosti zamestnávateľa na udržiavanie OOPP podľa § 6 ods. 5 NV SR č. 395/2006 Z. z.? V konkrétnom prípade poskytuje zamestnávateľ zamestnancom OOPP – odev, ktorý je pri práci vystavený biologickým faktorom (odpadové vody).
COVID opatrenia z pohľadu GDPR
Článok poskytuje prehľad o tom, na čo všetko si musíte dať pozor pri dodržiavaní COVID opatrení a spracúvaní osobných údajov.
Ochrana zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou biologickým faktorom
Bolo novelizované nariadenie o ochrane zdravia zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou biologickým faktorom pri práci. Koronavírus SARS-CoV-2 je klasifikovaný na základe miery rizika nákazy ako ľudský patogén v 3. skupine.
Monitoring vývoja pandemického rizika a vytváranie systémov včasného varovania
Pripravili sme pre vás na konkrétnom prípade pandémie názorný príklad, ako vytvárať v organizácii systémy včasného varovania a monitorovať vývoj rizika. Systémy včasného varovania je možné chápať aj ako určitý druh informačných systémov, resp. ako súčasť manažérskych informačných systémov, ktorých cieľom je predvídať budúci vývoj, trendy, relevantné udalosti a hroziace nebezpečenstvo, riziká v organizácii, a tak včas informovať, resp. varovať príslušných manažérov. Manažéri tak získajú čas na prípravu vhodných preventívnych opatrení.
Vzor pandemického plánu pre organizácie
Krízový stav a home office – bezpečnostné odporúčania (14. 4. 2020, DATAsec.sk)
Tento článok sa na predmetnú problematiku pozerá z pohľadu zamestnávateľa, ktorého zamestnanci začali pracovať z domu. Uvádza základný zoznam bezpečnostných opatrení, na ktoré by zamestnávatelia mali klásť dôraz zo svojej pozície majiteľov/riaditeľov/vedúcich. Teda ide o prehľad možných oblastí bezpečnosti, v rámci ktorých sa ktokoľvek z nich môže dostať do problémov.
Elementárne kybernetické znalosti pracovníkov
V súčasnosti využíva internet drvivá väčšina Slovákov, žiaľ, málo kto z nich si uvedomuje, že môže byť cez jeho zariadenie (počítač, notebook, telefón...) zraniteľný. Následne jeho dáta môžu byť odcudzené. Preto je dobré dbať na bezpečnosť a mať tieto zariadenia zabezpečené a aktualizované. Preto odporúčame využívať aspoň nasledovné základné pravidlá zabezpečenia, na základe čoho viete predísť veľkému množstvu útokov a následných únikov dát.
Nariadenie GDPR - Veľký komentár, 2. aktualizované vydanie
Špeciálna príloha v súvislosti s pandémiou
(napr. meranie telesnej teploty zamestnanca, pravidlá pre prácu z domu, vybrané parametre niektorých najčastejšie používaných telekonferenčných systémov)
Práca z domu a povinné bezpečnostné opatrenia z pohľadu GDPR
Mnohé firmy umožnili v týchto dňoch vykonávať prácu svojim zamestnancom z domova. Avšak nezabudnime, že z pohľadu GDPR je potrebné zabezpečiť určité technické organizačné opatrenia. Prvým dôležitým krokom je kontrola smernice o ochrane osobných údajov, ktorá nie vo všetkých firmách umožňuje zamestnancom prácu z domu. V takomto prípade je nutné dočasne pozastaviť účinnosť niektorých jej článkov, aby zamestnanci mohli vykonávať prácu mimo svojho pracoviska.
Odpady vznikajúce v domovoch sociálnych služieb
Ako sa majú správne odovzdávať odpady z domovov sociálnych služieb (plienky, jednorazové podložky, použité obväzy, použité obaly od liekov, injekčné striekačky a odpady podobnej povahy)? Môžu DSS niečo dávať do komunálneho odpadu alebo je všetko infekčný odpad? Podľa čoho sa riadiť?
Dôležité oznamy a varovania:
NBÚ varuje pred pokračujúcimi škodlivými aktivitami v kybernetickom priestore
Varovanie: Podvodné prevody peňazí (Úrad kriminálnej polície Prezídia Policajného zboru)
Policajný zbor upozorňuje občanov, najmä zamestnancov finančných oddelení, učtární súkromných spoločností, ale aj štátnych a verejných inštitúcií (mestských a obecných úradov) na útoky podvodov páchaných elektronickou formou (e-mailom), v rámci ktorého je predstieraný pokyn vysoko postaveného predstaviteľa spoločnosti na prevod finančných prostriedkov (tzv. CEO podvod).
Nenašli ste, čo ste hľadali? Skúste vyhľadávanie:

Ekonomika v krízovej situácii

Ekonomické opatrenia Ministerstva hospodárstva SR:
Informácie v súvislosti s ochorením COVID-19 a informácie o ekonomických opatreniach pre podnikateľov (príspevky a dotácie, odvody, úvery, lízingy atď.) sú zverejňované na stránke Ministerstva hospodárstva SR TU.
Zverejňovanie zmlúv, faktúr a objednávok v čase pandémie COVID-19
Vo videoškolení s PhDr. Jozefom Sýkorom, MBA (kontrolór vo verejnej správe), získajú subjekty verejnej správy zrozumiteľný prehľad o tom, ktoré všetky dokumenty, kde a do kedy sú zo zákona povinní zverejniť v čase pandémie COVID-19. Z kontrolnej činnosti lektora vyplýva, že práve pri zverejňovaní dochádza k mnohým chybám, a to v dôsledku toho, že pre subjekty nie je ľahké sa v týchto všetkých povinnostiach a dokumentoch orientovať. Preto sa vám pokúsime v tomto videoškolení poskytnúť stručný, avšak plnohodnotný návod k povinnému zverejňovaniu tak, aby ste na nič nezabudli.
Videoškolenie: Návod na podanie žiadosti – pandemické dotácie
Vo videoškolení JUDr. Jozefom Lukajkom vám prinášame jednak prehľad o základných podmienkach, ako aj konkrétne návody, ako požiadať o poskytnutie dotácie na nájomné, pomoc v cestovnom ruchu či pomoc na podporu zamestnanosti a SZČO.
Vláda schválila balík 114 opatrení pre podnikateľov
Na návrh Ministerstva hospodárstva schválila vláda 24. 6. 2020 balík 114 opatrení, nazývaný aj „Lex korona“. Ide o najrozsiahlejší balík na zlepšenie podnikateľského prostredia a zníženie administratívneho zaťaženia v modernej histórii Slovenska.
Financie, dane, účtovníctvo:

Viac informácií na odbornom portáli DaňovéCentrum.sk. Daňové centrum je odborný online systém pre dane a účtovníctvo – ponúka spoľahlivé a aktuálne informácie a služby na jednom mieste.
Daňové aspekty povinnosti zabezpečiť testovanie zamestnancov na ochorenie COVID-19
Objasníme posudzovanie daňovej uznateľnosti výdavkov súvisiacich so zabezpečením testovania na ochorenie COVID-19 z pohľadu dane z príjmov. Nájdete tiež odpoveď na otázky, ako je potrebné preukazovať úhradu poplatku za testovanie, či sa zdaňujú plnenia poskytnuté zamestnancovi v súvislosti s testovaním a či je rozdiel, či zamestnanca otestoval priamo zamestnávateľ alebo bol zamestnanec otestovaný u inej osoby.
Prinášame ďalšiu epizódu, v ktorej preberieme otázky z praxe. Odborná poradkyňa Daňového centra vypracovala odpovede na 5 otázok týkajúcich sa rôznych druhov dotácií v období pandémie a spôsobov ich zdaňovania.
Daňové hľadisko dotačných schém určených na zmiernenie vplyvu koronakrízy
Nie všetky príspevky čerpané na zmiernenie vplyvu koronakrízy sú od dane oslobodené, čo v praxi spôsobuje nejasnosti. Sumarizujeme, ako jednotlivé príspevky štátnej pomoci čerpané v rámci rôznych pandemických opatrení zdaniť a zaúčtovať.
Usmernenie k zisťovaniu základu dane alebo daňovej straty v súvislosti s dotáciami plynúcimi daňovníkovi, ktorý účtuje v PÚ alebo vykazuje podľa IFRS
Finančné riaditeľstvo vydalo usmernenie z dôvodu zabezpečenia jednotného postupu pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty u daňovníka účtujúceho v sústave PÚ alebo vykazujúceho podľa IFRS, ktorý počas obdobia pandémie prijal dotácie, podporu alebo príspevky z prostriedkov štátneho rozpočtu poskytované za účelom zmiernenia dopadov pandémie.
Zahrňovanie výdavkov uhradených z oslobodených príspevkov Prvej pomoci do základu dane z príjmov fyzickej osoby
Príspevky "Prvej pomoci" sú od dane z príjmov oslobodené. Oslobodenie je možné uplatniť už pri podaní daňového priznania k dani z príjmov po 31. 12. 2020, teda aj za zdaňovacie obdobie 2020. Výdavky vynaložené na tieto príjmy nezahŕňané do základu dane je potrebné vylúčiť z daňových výdavkov. Finančné riaditeľstvo SR vydalo k tejto problematike informáciu.
K zákonu č. 47/2021 Z. z. - zmiernenie podmienok uplatňovania daňového bonusu a daňové výdavky na testovanie
Zmiernili sa podmienky pre uplatnenie daňového bonusu u daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy zo závislej činnosti a z dôvodu prijatých opatrení proti šíreniu nového koronavírusu nemohli vykonávať svoju prácu a dosahovať príjmy. Súčasťou právnej úpravy je aj uplatnenie nákladov zamestnávateľov a SZČO, ktoré vynaložili na testovanie, za daňové výdavky.
Dotácia na úhradu nájomného – účtovný a daňový pohľad
Jedným z opatrení na zmiernenie nepriaznivých dosahov koronakrízy na hospodárstvo je poskytovanie finančnej pomoci vo forme štátnej dotácie na úhradu nájomného v dôsledku tzv. sťaženého užívania nájmov. V príspevku vysvetlíme, kto a za akých okolností má nárok na udelenie pomoci, ale najmä ako dotáciu správne spracovať v jednoduchom i podvojnom účtovníctve.
Opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia – „podnikateľské kilečko“
Komplexný prehľad opatrení prijatých v rámci tzv. podnikateľského kilečka, ktoré majú zlepšiť podmienky na podnikanie a oživiť ekonomiku. Vo viac ako 40 okruhoch predstavujeme jednotlivé úľavy a prehľadne uvádzame, čo menia v praxi.
Informácia k „podnikateľskému kilečku“ – zvýhodnené daňové výdavky na spotrebu PHL
Novelou zákona o dani z príjmov s účinnosťou od 21. 7. 2020 sa zmenil prvý spôsob uplatňovania výdavkov (nákladov) na spotrebované pohonné látky, t. j. spôsob, pri ktorom sa vedie kniha jázd. Prepočítanú spotrebu je možné navýšiť až o 20 %.
Mzdy, personalistika a sociálne zabezpečenie:

Viac informácií na odbornom portáli MzdovéCentrum.sk. Mzdové centrum je odborný online systém pre mzdy a personalistiku – ponúka spoľahlivé a aktuálne informácie na jednom mieste, dostupné vždy a všade.
Sociálna poisťovňa zverejnila čestné vyhlásenie pre odklad poistného za január 2022
Sociálna poisťovňa zverejnila formulár čestného vyhlásenia, ktorým zamestnávatelia a samostatne zárobkovo činné osoby môžu žiadať o odklad splatnosti poistného za január 2022. Lehota splatnosti sa im predĺži do 31. marca 2025.
Zmiernenie podmienok pre uplatnenie daňového bonusu pre prijímateľov pandemickej PN, ošetrovného a Prvej pomoci
Dňa 16. 2. 2022 schválila NR SR novelu o regionálnej investičnej pomoci. Pozmeňujúcim návrhom sa zmierňujú podmienky pre uplatnenie daňového bonusu pre daňovníkov, ktorí boli poberateľmi pandemickej PN, ošetrovného alebo tzv. Prvej pomoci.
Podávanie žiadostí o preplatenie nákladov na testovanie a zrušenie povinnosti testovať zamestnancov pri vstupe na pracovisko
Firmy už môžu požiadať o preplatenie nákladov na povinné testovanie zamestnancov. Žiadosti je možné podávať elektronicky cez portál verejnej správy.
Prvá pomoc plus aj s opatrením 3B budú pokračovať i za január a február 2022
Štátna podpora podľa projektu Prvá pomoc plus aj s opatrením 3B pre firmy, ktoré zamestnávajú najviac 49 zamestnancov, bude pokračovať aj za január a február 2022.
Informácia k novým vyhláškam ÚVZ SR (respirátory, hromadné podujatia, prevádzky, OTP na pracoviskách)
Prehľad najdôležitejších zmien zo všetkých nových vyhlášok a čo znamená OP, OTP, OP + režim.
Posunutá účinnosť zákona o kurzarbeite a pomoc na podporu zamestnanosti v januári a vo februári 2022
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zabezpečí včasnú pomoc pre zamestnávateľov a pre všetkých pracujúcich a živnostníkov, ktorí v dôsledku vyhláseného núdzového stavu museli obmedziť alebo prerušiť svoju činnosť. Za obdobie január a február 2022 bude naďalej poskytovať príspevky na mzdy zamestnancov a živnostníkov z projektu Prvá pomoc. Účinnosť zákona o podpore v čase skrátenej práce, ktorý bol pôvodne stanovený na január 2022, sa presúva na marec 2022.
Rezort práce bude za november a december vyplácať zvýšenú Prvú pomoc+ bez opatrenia 3B
Na základe uznesenia vlády SR sa budú za mesiace november a december 2021 vyplácať príspevky vo výške tzv. Prvej pomoci+ okrem opatrenia 3B. Zamestnávatelia a SZČO si tak budú môcť prilepšiť získaním vyššieho finančného príspevku až o 50% oproti pôvodnej schéme Prvej pomoci.
Zamestnávatelia a SZČO budú mať možnosť odkladu splatnosti poistného za november 2021
Zamestnávatelia a SZČO si budú môcť odložiť poistné za november 2021 do 30. 9. 2024.
Kontrola covid passov na pracovisku
Môže zamestnávateľ spracúvať údaje o zaočkovaných zamestnancoch, v akom rozsahu, do kedy? Bude môcť zamestnávateľ obmedziť vstup na pracovisko napr. nezaočkovaným zamestnancom?
Zákon, ktorý upravuje podmienky vstupu na pracovisko či priestupky na úseku zdravotníctva, je schválený
V Zbierke zákonov vyšiel zákon, podľa ktorého by sa mal zamestnanec pri vstupe do práce preukázať očkovaním proti ochoreniu COVID-19, potvrdením o prekonaní ochorenia alebo negatívnym výsledkom testu.
Formulár k odkladu platby poistného za október 2021 a zmeny lehôt splatnosti odloženého poistného
Zamestnávatelia a samostatne zárobkovo činné osoby budú mať v čase pandémie novú možnosť odložiť si splatnosť poistného na sociálne poistenie za mesiac október 2021 do 30. júna 2024. Vyplýva to z nariadenia vlády, ktoré kabinet schválil 20. októbra 2021 a ktoré posúva aj ďalšie lehoty splatnosti odloženého poistného za pandemické mesiace roku 2020 a 2021. Nariadenie vlády nadobudne účinnosť dňom zverejnenia v Zbierke zákonov.
Zamestnávateľ a očkovanie zamestnancov z pohľadu pracovného práva
Možnosti zamestnávateľov vyžadovať od zamestnancov informácie o zaočkovaní proti koronavírusu alebo o výsledkoch testovania sú limitované. Vyžadovanie informácií o očkovaní od zamestnancov a aj príp. nariaďovanie povinného testovania zamestnávateľom s požiadavkou na preukazovanie sa negatívnym výsledkom testu zo strany zamestnanca nemá oporu v žiadnom právnom predpise, ktorý by zamestnávateľa oprávňoval získavať a spracúvať údaje o očkovaní zamestnanca.
Je zamestnávateľ povinný zabezpečiť respirátory zamestnancom na pracovisku?
Oslobodenie od zdanenia v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest
Vláda dňa 2. 2. 2021 schválila ďalší návrh na zmenu podmienok a predĺženie obdobia realizácie projektu podpory udržania zamestnanosti v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránenia ich následkov.
Príjmy z celoplošného testovania fyzických osôb na COVID-19 na základe uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných v zmysle ZP
Zmena posúdenia príjmu pri uzatvorenej dohode o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru pri celoplošnom testovaní.
Skončenie pracovného pomeru
Zamestnanec dňa 2. 12. 2020 podpísal so zamestnávateľom dohodu o skončení pracovného pomeru, kde sa dohodli na skončení pracovného pomeru 31. 12. 2020. Zamestnanec dňa 5. 1. 2021 oznámil zamestnávateľovi, že od 30. 12. 2020 je dočasne práceneschopný z dôvodu pozitívneho testovania na COVID-19. Aké sú povinnosti zamestnávateľa voči Sociálnej poisťovni a zdravotnej poisťovni v súvislosti so skončením pracovného pomeru?
Záznam z webinára: Práca z domu (home office) v čase koronakrízy
(úvod do problematiky; základné pojmy a inštitúty práce z domu: home office, domácka práca, telepráca, práva a povinnosti počas home office, home office a BOZP, home office a stravovanie, plánovaná legislatíva a inšpekcia práce, odpovede na otázky z diskusie)
PODCAST: Prekážky v práci na strane zamestnávateľa
Odpovede na otázky, napr. kedy môže zamestnávateľ uplatniť prekážku v práci, ktoré sú najčastejšie prípady poskytnutia, ako je to v súčasnom núdzovom stave...? Vypočujte si.
Verejná správa:

Mohli by vás zaujímať informácie špecializovaného portálu pre verejnú správu SR VSSR.sk.
Zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce
V dôsledku pandémie bolo potrebné etablovať stály a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, čím dochádza k „skrátenej práci“, tzv. „kurzarbeit“.
Mimoriadne opatrenia v rozpočtovej oblasti v roku 2021
V príspevku upozorňujeme na novelu zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Novela nadobudla účinnosť 31. marca 2021.
Nové podmienky poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR
V príspevku venujeme pozornosť prijatým opatreniam v súvislosti s ochorením covid-19, a to dotáciám na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa a dotáciám na podporu humanitárnej pomoci.
Zásadné zmeny v nadobúdaní vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam vydržaním
Dlhé roky sa vydržanie vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam alebo práva zodpovedajúceho vecného bremenu v aplikačnej praxi osvedčovalo vydaním notárskej zápisnice – osvedčenia o vydržaní. S účinnosťou od 1. 5. 2021 prichádza do procesnej stránky tohto inštitútu zásadná zmena.
Zavedenie príspevku pre obce na podporu triedeného zberu biologicky rozložiteľných odpadov
S účinnosťou od 15.3.2021 dochádza najmä k zavedeniu príspevku z prostriedkov environmentálneho fondu pre obce, ktoré zabezpečujú vykonávanie triedeného zberu a zhodnotenie biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností.
Stravovanie učiteľov počas dištančného vyučovania
Učiteľom na základe rozhodnutia RÚVZ bolo nariadené dištančné vzdelávanie s dodržaním karantény do doby výsledku testu na COVID-19 - prečítajte si príklady z praxe.
Právne informácie v krízovej situácii