Sociálne siete z pohľadu GDPR

Čo by ste mali ako správca fanúšikovskej sieti, tzv. funpage, urobiť?

Dátum publikácie:26. 7. 2022
Autor:JUDr. Marcela Macová, PhD.

tt_muz-tablet

Úvod

V poslednom období je významným trendom v online prostredí vzostup sociálnych sietí. Čoraz viac spoločností využíva sociálne médiá na udržiavanie kontaktu s klientmi, informovanie o svojej činnosti, hľadanie zamestnancov prostredníctvom sociálnych sietí, organizovanie súťaží, vytváranie profesionálnych kontaktov alebo na spájanie sa s ľuďmi s rovnakými záujmami či názormi.

Sociálnymi médiami sa chápu online platformy, ktoré umožňujú vytváranie sietí a komunít používateľov, ktorí si medzi sebou vymieňajú informácie a obsah. Medzi kľúčové charakteristiky sociálnych médií možno zahrnúť schopnosť spoločností registrovať sa s cieľom vytvárať si vlastné „kontá“ alebo „profily“, komunikovať medzi sebou prostredníctvom výmeny obsahu, ktorý vytvoria používatelia alebo niekto iný, rozvíjať kontakty a budovať siete s inými používateľmi.

 

Fanúšikovská sieť na sociálnych sieťach – tzv. funpage

Mnohí, ktorí vytvoria fanúšikovskú sieť na sociálnej sieti, hovoria, že nespracúvajú predsa žiadne osobné údaje. Oni nevedia kto sa skrýva pod nickom, nenútia, aby ľudia mali fotografie a podobne. Spoločnosť Meta Platforms Ireland Ltd., 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin 2, Ireland („Facebook“) má zverejnené Data Processing Termshttps://www.facebook.com/legal/terms/dataprocessing, kde popisuje spracúvanie osobných údajov a seba postavila v určitých situáciách do pozície sprostredkovateľa podľa čl. 28 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27.04.2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES („GDPR“) . Ide najmä o tie fyzické osoby, na ktoré sa vzťahujú Facebook Business Tools Termshttps://www.facebook.com/legal/terms/businesstools alebo Custom Audience Termshttps://www.facebook.com/legal/terms/customaudience.

 

Veľa prevádzkovateľov fanúšikovských sietí netuší, že Facebook je preňho sprostredkovateľ a má s ním uzatvorenú sprostredkovateľskú zmluvu.

 

A to nie je všetko. Každý, kto si založí tzv. funpage na sociálnej sieti, si teda určí účel a prostriedky spracúvania osobných údajov a stáva sa podľa GDPR jej prevádzkovateľom. Toto povedal aj Súdny dvor EÚ v rozsudku vo veci Wirtschaftsakademie z 5. júna 2018, C-210/16Pozri rozhodnutie SD EÚ vo veci Wirtschaftsakademie, 5. júna 2018, C-210/16, ECLI:EU:C:2018:388;https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=8E00745DE1AFE0184DD97093B4E1C980?text=&docid=202543&pageIndex=0&doclang=SK&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=396923.

 

Odborný článok je uvedený v skrátenom znení. Celé znenie článku:

Sociálne siete z pohľadu GDPR

 


Autor: JUDr. Marcela Macová, PhD.

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.