Bezpečnostný manažment obce/mesta

Bezpečnosť v podmienkach obce/mesta je interdisciplinárna. V článku popísaná pestrosť bezpečnosti a rizík v rôznych procesoch má svoje vyhranené prejavy, avšak je aj čiastočne „ukrytá“ do iných oblastí, v ktorých sa prepája v čiastkových oblastiach. Zistiť všetky prvky, ktoré obsahujú riziká práce zamestnanca/občana, vyžaduje ovládať zásady a princípy bezpečnostného manažmentu a schopnosti analýzy bezpečnostných rizík, hrozieb. Súčasný stav poukazuje na potrebu odborne pripraveného bezpečnostného manažéra, ktorý je schopný tieto bezpečnostné témy vyhľadať, definovať ich a určiť opatrenia na ich elimináciu.

Dátum publikácie:20. 11. 2020
Autor:Ing. Ján Jasenovec, PhD., prof. Ing. Tomáš Loveček, PhD.
Oblasti práva: Správne právo / Správne právo / Samospráva
Právny stav od:1. 11. 2020

Samosprávne riadenie v podmienkach Slovenskej republiky znamená riadenie rôznych územných celkov, rôznych veľkostí, ktoré v priamej kompetencii obcí, miest a vyšších územných celkov zodpovedajú za ich chod. Jednou z ich čiastkových zodpovedností, ktorá má rôzne štruktúrovanú podobu, je aj oblasť bezpečnosti. Jej pestrosť a bezprostrednosť v živote obce a mesta sa priamo dotýka bezpečnosti občana. V každodennom živote sa môžeme vo svojom bydlisku stretnúť s bezpečnosťou, ktorá sa prejavuje v ochrane svojho majetku, bezpečnosťou dopravy, parkovania, ekológiou, či inými výzvami, ktoré v novodobej histórii priniesla pandémia koronavírusu.

Všeobecne možno konštatovať, že z pohľadu obce/mesta je potrebné vziať do úvahy bezpečnosť zo širšieho hľadiska, vzhľadom aj na potrebu riešenia bezpečnosti v rámci legislatívnych noriem, ktoré majú priamy vplyv na zamestnancov a obyvateľov. V bežných podmienkach sa tieto dve kategórie ľudskej interakcie tak bezprostredne neovplyvňujú, ako práve v obci/meste. Pritom treba vziať do úvahy fakt, že už malá obec/mesto s počtom obyvateľov nad 1 000 je v rámci bežnej firmy braný ako stredný, prípadne veľký podnik. Špecifikom je tiež teritoriálnosť, ktorá rozlohou obcí a miest v ich intraviláne a extraviláne predstavuje značné územie.

Bezpečnostný a krízový manažment v podmienkach samosprávy teda predstavuje špecifickú výzvu, pričom je potrebné vziať na zreteľ povinnosti obce/mesta pri ich napĺňaní v rámci rôznych zákonných ustanovení. Determinujúcim prvkom sú limitované kapacitné možnosti a personálne zabezpečenie obecných a mestských úradov. Na úrovni menších obcí je to spravidla bezpečnostná úloha len pre samotného starostu. V lepšom prípade vo väčších obciach/mestách tieto úlohy zabezpečuje príslušný referent obecného úradu, a to popri svojich ďalších povinnostiach. Výrazným prvkom v tejto oblasti je tiež obecná polícia, ktorá zastáva dôležité postavenie v napĺňaní úloh bezpečnosti, avšak nie každá obec/mesto si túto zložku môže dovoliť. Podľa posledných štatistík má obecné polície približne 160 obcí, čo predstavuje niečo cez 5 % z ich celkového počtu.

I napriek neľahkému postaveniu ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

Prihlásiť

 


 

Nemáte prihlasovacie údaje?

Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:

Výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


Autor: Ing. Ján Jasenovec, PhD., prof. Ing. Tomáš Loveček, PhD.

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace dokumenty

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.